تورم به زبان ساده؛ رشد 78 درصدی هزینه خوراکی ها!
به گزارش بانیما، خبرنگاران- نرخ تورم عمومی که اصطلاحا به آن تورم نقطه ای گفته می گردد، در فروردین به 55.5 رسیده است. به زبان ساده یعنی مردم ایران در انتها اولین ماه سال جاری برای تمامی کالا ها و خدمات به طور میانه 55.5 درصد بیشتر از فروردین پارسال دست به جیب شدند. روز شنبه 30 اردیبهشت سال جاری مرکز آمار نخستین داده های خود را در سال نو درباره تورم دراختیار مردم و رسانه ها گذاشت و براساس آن هتل ها و رستوران ها با تورم 85.6 درصدی، تورم بیشتری از خوراکی داشتند و آن طرف ماجرا کمترین تورم را در گروه ارتباطات شاهد هستیم. اگر رقم 55.5 درصد را به عنوان تورم عمومی ملاک بگذاریم، آنوقت متوجه می شویم هزینه ای که خانواده های ایرانی بابت خوراکی ها و حمل ونقل در یک سال گذشته پرداخت کردند، از تورم عمومی بیشتر بوده است.
به گزارش خبرنگاران؛ تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها در حد فاصل فروردین 1401 تا فروردین 1402 به 78.5 درصد رسید. مرکز آمار با آنالیز 11 گروه از اقلام خوراکی ها عدد 78.5 درصد را میانه تورم نقطه ای دانسته و این وسط بیشترین تورم را در بخش روغن ها و چربی ها شاهد بودیم که اختلاف معناداری با سایر خوراکی ها دارد؛ 236.5 درصد. البته بخش بزرگی از جهش قیمت روغن در این مدت به ماجرای هدفمند سازی یارانه ها در اردیبهشت 1401 برمی گردد که در نتیجه آن بطری های 800 گرمی روغن خوراکی قیمتشان از حدود 16 هزار تومان به مرز 70 هزار تومان رسید.
تورم گوشت قرمز و ماکیان در این یک سال 116.5 درصد بوده و از این حیث بعد از روغن ها و چربی ها بیشترین تورم را بین خوراکی ها داشتند. رتبه بعدی به شیر، پنیر و تخم مرغ با تورم 80.3 درصدی تعلق دارد و میوه و خشکبار با ثبت تورم 79.7 درصدی در این مدت در جایگاه بعدی قرار می گیرد. بد نیست بدانید مرکز آمار می گوید در گروه خوراکی ها کمترین تورم را برای چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه شاهد بودیم و از فروردین 1401 تا فروردین 1402 تورم این خوراکی ها 40.4 درصد برآورد می گردد. اما همانطور که ابتدای مطلب گفتیم، تورم نقطه ای گروه هتل و رستوران از خورا کی ها هم در این مدت بیشتر بوده و این عدد 85.6 درصد تخمین زده می گردد. البته معمولا هر ماه شاهد چنین چیزی هستیم و، چون در رستوران ها و هتل ها، هزینه دستمزد کارگران و ... هم محاسبه می گردد، به خاطر همین تورم آن نسبت به خوراکی ها هم بیشتر است. حالا تصور می کنید کمترین مقدار تورم را در کدام گروه از کالا و خدمات شاهد بودیم؟
تورم ارتباطات در یک سال گذشته از همه گروه های کالایی و خدماتی در یک سال گذشته کمتر بوده است؛ تقریبا 22 درصد. برآورد های مرکز آمار نشان می دهد هزینه ای که مردم در پاپان فروردین 1402 بابت چیز هایی مثل تعرفه های مکالمه، بسته های اینترنتی و ... پرداخت کردند، به طور میانه 21.9 درصد از فروردین 1401 بیشتر است و از این نظر تورم آموزش با عدد 34.1 درصد بعد از ارتباطات از تورم سایر کالا ها و خدمات کمتر بوده است. چون طبق محاسابات مرکز آمار در اولین ماه سال جاری مردم به طور میانگین 34.1 درصد بیشتر از فروردین پارسال برای آموزش دست به جیب شدند. حالا که جدول تورم مرکز آمار را از آخر آنالیز می کنیم باید به تورم 39.1 درصدی مسکن هم اشاره کنیم که البته این عدد شامل هزینه خرید مسکن نمی گردد و مرکز آمار می گوید این عدد را با فقط با لحاظ هزینه های اجاره بها و هزینه های تعمیر و نگهداری حساب نموده است. تورم دخانیات هم تقریبا مثل مسکن بوده و عدد 39.9 درصد را در جدول نو مرکز آمار روبروی این بخش می بینیم.
تورم عمومی در به 55.5 درصد رسید و مردم هم از یک سال قبل تا الان تقریبا به همین مقدار بابت چیز هایی مثل بهداشت و درمان و البته سرگرمی و فرهنگ بیشتر از پارسال هزینه کردند. طبق محاسبات مرکز آمار تورم نقطه ای بهداشت و درمان در این مدت 53.8 درصد بوده است و 52.1 درصد به هزینه های پوشامک و کفش اضافه شده است. در همین جدول تورم مبلمان، لوازم خانگی و هزینه های تعمیر آن ها 42.2 درصد نوشته شده و تورم کالا و خدمات متفرقه هم 44.7 درصد محاسبه شده است.
تورم نقطه ای انواع کالا و خدمات در سرانجام فروردین 1402
انواع کالا و خدمات | تورم نقطه ای |
هتل و رستوران | 85.6 درصد |
خوراکی ها و آشامیدنی ها | 78.5 درصد |
حمل ونقل | 63.9 درصد |
بهداشت و درمان | 53.8 درصد |
پوشاک و کفش | 52.1 درصد |
سرگرمی و فرهنگ | 45.3 درصد |
کالا و خدمات متفرقه | 44.7 درصد |
مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری از آنها | 42.2 درصد |
دخانیات | 39.9 درصد |
مسکن | 39 درصد |
آموزش | 34.1 درصد |
ارتباطات | 21.9 درصد |