تصویری متفاوت از موشک های بالستیک تازه به نمایش درآمده ایران

به گزارش بانیما، کلاهک بارانی موشک های بالستیک ایران برای اولین بار در نمایشگاه دائمی دستاورد های نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمد.

تصویری متفاوت از موشک های بالستیک تازه به نمایش درآمده ایران

به گزارش تسنیم، در صورت جدا شونده نبودن سرجنگی موشک، وجود قابلیت هدایت و تصحیح جهت برای کلاهک بستگی به خود موشک دارد.

عمده موشک های بالستیک برد متوسط و بلند ساخت ایران تا پیش از دهه 1390 با استفاده از سامانه کنترل بردار رانش، کنترل می شدند و سرجنگی آن ها چه از نوع جداشونده و چه غیرجداشونده فاقد قابلیت هدایت و کنترل تا انتهای جهت بود بنابراین پس از اتمام سوخت و خاموش شدن پیشران، قابل هدایت و کنترل نبودند.

از اینرو این سرجنگی ها به صورت ذاتاً پایدار طراحی می شدند تا پس از ورود مجدد به جو و ایجاد نیرو های آیرودینامیکی بر اثر حرکت هوا روی بدنه سرجنگی به سمت زمین جهت گرفته و به مختصات انتهایی جهت حرکت خود با یک درصد خطای احتمالی برسند.

با رونمایی از موشک عماد در سال 1394 که وجه شاخص آن، ساخت سرجنگی جداشونده با قابلیت هدایت و کنترل تا انتهای جهت بود، موشک های برد بلند ایرانی نقطه زن شدند. این سرجنگی به صورت یک ماژول جداگانه قابلیت تطبیق با موشک های قدر و سجیل را نیز داشت.

به مرور و تا چند سال بعد، برای موشک های شهاب-2 و قیام نیز سرجنگی های با قابلیت هدایت تا انتهای جهت و توان نقطه زنی توسعه پیدا کرد. همین فرایند برای موشک خرمشهر نیز طی شد و پس از نمونه اول آن با سرجنگی مخروطی ساده، سرجنگی مشابه عماد برای خرمشهر-2 با قابلیت نقطه زنی و کنترل تا انتهای جهت توسعه داده شد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 12200

به "تصویری متفاوت از موشک های بالستیک تازه به نمایش درآمده ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویری متفاوت از موشک های بالستیک تازه به نمایش درآمده ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید