تصویب تاسیس بنیاد دائمی رازی در شهر ری

به گزارش بانیما، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تصویب تاسیس بنیاد دائمی رازی در شهر ری انجام شد.

تصویب تاسیس بنیاد دائمی رازی در شهر ری

بعد از 49 سال از مطرح شدن دوباره نظر حسین کریمان، تهران شناس درباره دفن زکریای رازی در قبرستان قدیمی روستای فیروزآباد شهر ری و ایجاد هجمه هایی نسبت به آن اظهارنظر که از قضا میراث فرهنگی بر رد آن تاکید بیشتری داشت تا تایید و برنامه ریزی برای مطالعات باستان شناسی در این محوطه تاریخی که قبرستان آن خود حکایت از قدمت طولانی آن دارد، پژوهشگران و ری شناسان خود دست به کار شدند و یکم اسفند سال گذشته در جلسه ای با متولیان روستای فیروزآباد پیشنهاد کردند تا علاوه بر ایجاد دبیرخانه مستقل با موضوع رازی و ایجاد آرامگاهی در محدوده امامزاده شعیب در روستای فیروزآباد شهر ری، نه تنها پژوهش های مرحوم حسین کریمان را به نتیجه برسانند، بلکه صندلی زکریای رازی در کشور و به خصوص در شهر ری به درستی نشان داده گردد.

با گذشت این مدت زمان و برگزاری چندین جلسه دیگر، انتها در جلسه ای که یکم اردیبهشت 1400 در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید، تاسیس بنیاد رازی در شهر ری به تصویب رسید.

در این جلسه محمدرضا شمس اردکانی، دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با بیان اینکه شهر ری یکی از مهمترین شهرهای حوزه تمدنی اسلام و ایران است، بر احیای مجدد این شهر در ابعاد فرهنگی، تاریخی، تمدنی و اجتماعی تاکید نمود و گفت: ساخت بنای یادمان برای زکریای رازی از کارهای بسیار ارزشمندی است که مورد تأکید کمیته فرهنگ و تمدن است.

او با بیان اینکه باید با برنامه ریزی های لازم از مصادره مشاهیر و دانشمندان عظیم ایرانی جلوگیری کنیم، ادامه داد: به همین دلیل ساخت بنای یادمان و همچنین برگزاری عظیمداشت، گامی موثر در جهت معرفی و شناساندن این شخصیت های ایرانی به سایر کشورهاست.

سیدعلی یزدی خواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در شهر ری برای تاسیس بنای یادمان محمدبن زکریای رازی ارائه کرد و اضافه کرد: برای ساماندهی شرایط فعلی شهر ری به عنوان یکی از 12 شهر کهن جهان و احیای شکوه مجدد آن اقدامات زیادی توسط دستگاه های مختلف در شهر ری در دست پیگیری است. از سوی دیگر تاسیس بنیاد رازی در شهر ری با هدف شناخت و معرفی خدمات این دانشمند عظیم جهان اسلام و معرفی وی به جهان مهمترین اقدام در دست انجام است و برای تاسیس این بنیاد میتوان از ظرفیت مجلس شورای اسلامی و کمیته فرهنگ و تمدن استفاده کرد.

احمد ابوحمزه، ری شناس و کارشناس مسائل تاریخ هم بر ایجاد کتابخانه تخصصی رازی و موزه علوم و فنون رازی در کنار تشکیل بنیاد رازی تاکید نمود.

حسن کریمیان، باستان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این جلسه با بیان اینکه توسعه نامتناسب ری، این شهر را در معرض خطر قرار داده است، بر تاسیس یک پایگاه جهانی و ثبت جهانی این شهر باستانی تاکید نمود و ادامه داد: برای حفریات مستمر ری باید ستادی با بودجه و اعتبار شهرداری تشکیل و برنامه سال آینده در این ستاد تدوین گردد.

علی وطنی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز اظهار کرد: باید با هماهنگی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور یک کارخانه نوآوری رازی در شهر ری تاسیس گردد و مراکز و استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در شهر ری راه اندازی گردد که این امر نقش موثری در اشتغال جوانان شهر ری دارد.

در ادامه غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه متاسفانه شخصیت علمی رازی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است، پیشنهاد داد: یک مرکز تحقیقاتی رازی پژوهی در شهر ری راه اندازی گردد، که این مرکز می تواند چندین گروه پژوهشی داشته باشد که بطور تخصصی روی آثار و شخصیت اسلامی، ایرانی و بعد شیعی رازی کار نمایند.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: همگردی
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15640

به "تصویب تاسیس بنیاد دائمی رازی در شهر ری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب تاسیس بنیاد دائمی رازی در شهر ری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید