شناسنامه میدان بهارستان روی کتیبه سنگی

به گزارش بانیما، شناسنامه میدان بهارستان، یعنی کتیبه ای سنگی که همه خاطرات این میدان را در خود به ثبت رسانده، در جایگاه سابق ایستگاه اتوبوسرانی و مقابل خانه ی قاجاری متعلق به بانک ملی در ابتدای میدان و روی زمین نصب شد.

شناسنامه میدان بهارستان روی کتیبه سنگی

میدان بهارستان به عنوان یکی از محله های تهران، با فضایی فرهنگی - تاریخی و با ارزش های معماری و نفوذی فراتر از محله و حتی شهر تهران، علاوه بر آنکه محل استقرار سه نسل از معماری تهران بوده است، محل رویش تجربه نووارگی ایرانی در سپهر تحولات اجتماعی و سیاسی و محل استقرار نخستین مجلس شورای ملی است. به همین علت مجموعه فضایی میدان بهارستان به مثابه نخستین عرصه تبلور فضای عمومی شهری و حضور مطالبه گرانه ملت در مشخص سرنوشت شان به شمار می آید.

پیش عایدی شکل گیری این میدان، از زمان ایجاد جلوخانی برای باغ نگارستان، باغی سلطنتی بیرون از شهر تهران تا خاتمه دوره ناصرالدین شاه را در بر می گیرد. اینجا تفرجگاه اعیان و اشراف و بر سر راه ییلاقات شمال تهران قرار گرفته است. این باغ در زمان فتحعلی شاه تاسیس شده و یکی از سه باغ مهم دوران قاجاری است.

امروزه میدان بهارستان، نخستین جلوه گاه اعتراضات مردمی و تجربه نووارگی ایران معاصر، افزون بر آنکه سه نسل معماری ایران را در دامن خود دارد، پیونددهنده کالبد کتابخانه و موزه مجلس، مسجد سپهسالار و مدرسه شهید مطهری، موزه هنرهای ملی، موزه ابوالحسن صبا، عمارت مسعودیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و باغ موزه نگارستان است.

و پایان پنجشنبه 20 خردادماه، کتیبه سنگی شامل معرفی رویدادهای مهم میدان بهارستان در ابتدای میدان نصب شد. روی این کتیبه، روزشمار اتفاقات بهارستان حک شده اند.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 18960

به "شناسنامه میدان بهارستان روی کتیبه سنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسنامه میدان بهارستان روی کتیبه سنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید