برترین خودروسازان انگلیسی
به گزارش بانیما، مجله تخت گاز: ممکن است موقعیتی پیش آمده باشد که احساس کنید مردمان بریتانیا یا همان انگلستان بیش از حد خودبزرگبین اند یا به زبان ساده از زبان صحبت کردن گرفته تا هر چیز بزرگ و کوچکی خود را برتر از دیگران می دانند. این که این موضوع تا چه حد صحت دارد بحث دیگری است اما باید اعتراف کرد که عملکرد چشمگیر صنعت خودروسازی آنها در سال اخیر به مراتب بحث برانگیز است.
برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.
لوکس ترین ها
بدون شک 2012 یکی از پرکارترین سال های فعالیت رولزرویس بوده است. تنها در سه ماه نخست سال نیز 1800 دستگاه بنتلی روانه بازار خودرو شد. در این میان چین و اکثر کشورهای آسیای میانه استقبال بی نظیری را از اتومبیل های لوکس فراوری انگلستان به عمل آوردند تا جایی که فروش انواع بنتلی در چین به بیش از دو برابر رسید. مردم این کشور به بیشینه تاریخی و فراوریات لوکس کشور انگلستان علاقه مندند. به گفته رئیس بخش فراوری بنتلی، طی چند سال اخیر علاقه چینی ها به تاریخچه آمیخته با مسابقات مختلف اتومبیل های بنتلی و ساختار دست ساز آن ها دوچندان شده است. او همچنین در پاسخ به پیشنهاد انتقال مراحل پرهزینه ساخت اتومبیل های این برند خوشنام به کمپانی های خوش قیمت کشور چین می گوید: تبهر خاص هنرمندان بنتلی در کار دست بر چوب، چرم و حتی آهن پدیده کم نظیری است که طی سال ها تجربه به دست آمده و نسل به نسل منتقل شده است. کاری که نمی توان نمونه آن را در هیچ کجای دیگر جستجو کرد....
غولهای آسیا در انگلیس
دهه هفتاد همان دهه غم انگیز صنعت خودروسازی انگلستان است. دهه ای که خودروسازی ژاپن روی کار می آید و با فراوری اتومبیل های ارزان قیمت و البته خوش ساختش بازار اتومبیل را در دست می گیرد. مدتی پیش ابرکمپانی های همین کشور، هوندا و تویوتا، اعلام داشتند شعب انگلیسی خود را گسترش خواهند داد. بدون شک موفقیت چشم گیر نیسان در ساندرلند(Sunderland) انگلستان نقش بسزایی در این تصمیم گیری داشته است. کارخانه فراوری اتومبیل ساندرلند که در سال 1986 تاسیس شد، سال گذشته حدود نیم میلیون اتومبیل فراوری کرد. این رقم بالاترین میزان فراوریی است که یک کارخانه فراوری اتومبیل انگلیسی تا به حال داشته است. اخیرا ساندرلند قرارداد دیگری نیز مبنی بر ساخت مدل های جدید Fiesta و Focus بسته است. کوین فیتزپاتریک، معاون کمپانی نیسان می گوید: همکاری ما با انگلستان تنها به مرحله ساخت اتومبیل ها محدود نمی گردد. مااتومبیل هایمان را در پادینگتون طراحی می کنیم، در بدفوردشایر مهندسی می کنیم و در ساندرلند فراوری می کنیم.
شاهزاده 2011
رنجرور ایووک، اتومبیلی که آن را اتومبیل سال 2011 لقب نهادند، یکی از زیباترین های کلاس SUV است. این مدل رنجرور نه تنها در انگلستان بلکه در سرتاسر جهان بیش از صد جایزه را از آن خود ساخته است. موفقیت ایووک همچنین هزار موقعیت شغلی جدید را در انگلستان به وجود آورد و سرمایه گزاران را بر آن داشت تا در شرایط نابسامان مالی این کشور 355 میلیون پوند در کمپانی فراوری موتورهای چهار سیلندر ولورهامپتون (Wolverhampton) سرمایه گزاری نمایند.
کوچولوهای مردافکن
کاترهام، رادیکال، اریئل و...در هیچ کشور دیگری با این تعداد کارخانه کوچک اتومبیل سازی روبرو نمی شویم. حال آن که اتومبیل های فراوریی هر کدام در نوع خود بی نظیر است. اتومبیل های کوچکی که در دعوای همیشگی بر سر سبک وزنی حرف های بیشماری برای گفتن دارند. این انگلیسی های کوچک در بازی سرعت نیز بسیار افتخارآفرین بوده اند. اریئل اتم(Ariel Atom) مدل نام آشنای اریئل است که رکورد سرعت در فضای بسته را شکست، بی ای سی مونو(BAC Mono) مدل استثنایی دیگری است که در همین کشور به دنیا آمد و سه چرخه یا تری ویلر(3Wheeler) مورگان اعجوبه ای است که همه را غافلگیر کرد.
فرزند فرمول وان
نام مکلارن از دیرباز در صدر نام گزاری سازندگان سریع ترین اتومبیل های این سیاره قرار داشته است. کمپانی انگلیسی ای که چند ماه اخیر را صرف ساختن متفاوت ترین مدل هایش نموده است. MP4-12C نقطه آغازی برای ورود به جهانی سواری در کوچه و خیابان بود. مدل رودستر این اتومبیل نیز در راه است. ابر خودروی Son of F1 (به معنای فرزند فرمول وان) که مدت ها انتظارش را کشیده بودیم، نیز به بازار خواهد آمد. گفته می گردد این اتومبیل 800 اسب بخار نیرو فراوری می نماید. مک لارن همچنین یک بخش فراوری دیگر راه اندازی نموده است. ساخت این بخش 50 میلیون پوند هزینه در پی داشت واز سال 2016 سالانه 4000 اتومبیل فراوری خواهد نمود.
ماجراجویی از نوع مینی
شکی نیست که هواداران کمپانی مینی مدل های به یادماندنی کلابمن (Clubman) و رودستر (Roadster) مینی را به خاطر می آورند اما نکته جالب اینجاست که تمامی مدل های مینی- ب ام و فراوریی مابین فراوری این دو مدل، از سال 2001 تا به حال، به انضمام همین دو مدل در انگلستان به فراوری رسیده اند. به عبارتی در این بازه زمانی بیش از دو میلیون مینی در انگلستان فراوری شده است. سه چهارم این میزان فراوری به آلمان بازگشته است.
خلاقیت پرمفهوم مفهومی ها
مفهومی جنجالی سی-ایکس75 جاگوار را به خاطر می آورید؟ منبع تامین نیروی بدیعش را چطور؟ یک جفت میکروتوربین که با سوخت تغذیه می شدند و نیروی الکتریسیته فراوریی شان موتورهای آرمیده در چرخ ها را به کار می انداخت. این موتورها در کمپانی جت سازی Isle of Man خلق شد و انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور بر اتومبیل های فراوریی قرار گیرد. این خلاقیت دستاورد تکنولوژی جت سازی انگلستان است.
قلب فرمول وان
درست است که ایتالیا supercar valley پرآوازه خود را دارد اما موتوراسپرت وَلیM40 انگلیس نیز از صندلی ویژه ای در مسابقات اتومبیل رانی برخوردار است. هشت تیم از دوازده تیمی که در فصل فرمول وان 2012 شرکت می نمایند، در انگلیس بنیان گذاشته شده اند. از تیم های انگلیس می توان به Vodafone McLaren Mercedes، Lotus F1 Team وWilliams F1 Team اشاره نمود. به گفته کریستین هورنر، مدیر ردبول F1، انگلیس با بهره گیری از میراث فرهنگی غنی، شبکه پیوسته ای از فراورینمایندگان و استعدادهای فراوان متحدالمرکز مناسب ترین مکان برای آمادگی در راستای فرمول وان است. این بخشی از ماجرا است اما هورنر اضافه می نماید که پیشرفت علم مهندسی در این کشور دلیل اصلی این امر است. انگلیس در بسیاری از تکنولوژی های پیشرو نظیر فیبرکربن پیشقدم بوده است.
متخصص در ساخت موتورهای نفسگیر
یک مرسدس A-Class دیگر در راه است و شایعه شده است که قلب تپنده آن را یک موتور 2 لیتری توربوبنزینی 330 اسب بخاری تشکیل می دهد اما سوال این است که این موتور در کجا ساخته خواهد شد؟ آیا Mercedes AMGآلمانی این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت؟ خیر این بار واحد متخصص مرسدس در ساخت موتورهای با عملکرد بالای F1، در انگلیس است که موتور خروشان دیگری را به صنعت خودروسازی تقدیم می نماید. آستون مارتین موتور 730 اسب بخاری مدل وان77اش را از همین واحد به خانه برد. موتورتوربوباکسر 2 لیتری سوبارو نیز 400 اسب بخار توان فراوری می نماید و بر مدل CS400 قرار می گیرد. مطمئنا میتوان حدس بزنید این موتور نیز در کدام کشور فراوری می گردد.
منبع: برترین ها