ببین بدن چی داره می گه؟!

به گزارش بانیما، چراغ هشدار بدنتان روشن شده و دائماً به شمااخطار می دهد؟ بدنیست بعضی از این هشدارها را جدی بگیرید. بعضی از علایم حاکی از بیماری جدی و سختی است و بعضی دیگر تنها به خاطر خستگی، استرس واضطراب، حال ببینیم تا چه حدباید این علایم را جدی گرفت...

ببین بدن چی داره می گه؟!

ببین بدن چی داره می گه؟!

چراغ هشدار بدنتان روشن شده و دائماً به شمااخطار می دهد؟ بدنیست بعضی از این هشدارها را جدی بگیرید.

بعضی از علایم حاکی از بیماری جدی و سختی است و بعضی دیگر تنها به خاطر خستگی، استرس واضطراب، حال ببینیم تا چه حدباید این علایم را جدی گرفت...

آیا با علامت غیر منتظره ای روبرو شده اید؟ مثلاً در ادرارتان خون مشاهده نموده اید یا ساق پایتان به طرز وحشتناکی ورم نموده؟

خوشبختانه بسیاری ازاین علایم جدی نیست وتنها ناشی از خستگی مفرط، استرس، کمبود خواب و مصرف بیش ازحدکافئین است. اما علایم دیگری هم هستند که جدی نگرفتن آنها دردسرساز می گردد. اینجا به 6 تا از این علایم که ممکن است گرفتاری در پی داشته باشد، اشاره می کنیم.

بی حس شدن دست و پاها، احساس سرگیجه، تار شدن قوه بینایی، ضعف عمومی بدن

این علایم می تواند حاکی از یک سکته مغزی باشد دلیل مهم این است که سرخرگ هایی که مسئول اکسیژن رسانی به مغز هستند بسته شده و بافت سلول های مغزی از کار می افتد. علایم ظاهر شده به این که کدام بخش مغز آسیب دیده، بستگی دارد. اگر راستا یکی از شاهرگ های اصلی بسته گردد، بخش وسیعی از مغز آسیب می بیند که در چنین مواقعی معمولاً نشانه ای که ظاهر می گردد، فلج شدن یک طرف بدن است. در این حالت صحبت کردن و قابلیت مهم و ادراک هم به سختی صورت می گیرد. اگر این گرفتگی در رگ های کوچک تر ایجاد گردد، فلج شدن تنها در بعضی از اعضای بدن مانند دست یا پا اتفاق می افتد با مشاهده چنین علائیم حتماً به پزکش مراجعه کنید. معمولاً در این حالت با درمان هایی لخته هایی خون راا ز بین می برندکه اغلب در 3 ساعت اول بعد از مشاهده این علایم صورت می گیرد. زمان در این میان نقش مهمی را بازی می نماید و درمان سریع از مرگ بافت های مغز جلوگیری می نماید.

درد در ناحیه سینه، درد وسوزش در بازو، فک وگردن، سرگیجه و حالت تهوع، ضعف عمومی، تنگی نفس: این علائیم نشان دهنده حملات قلبی وسکته است و باید بامشاهده آنها فوراً به پزشک مراجعه کنید. در این شرح پیشنهاد می گردد، در صورتی که فرد به آسپیرین حساسیت و آلرژی ندارد، یک عدد آسپیرین را به آرامی بجود تا از آسیب رساندن به بافت های پوششی قلب جلوگیری گردد.

البته گفتنی است، همه افرادی که دچار حملات قلبی میشوند، چنین علایمی را ندارند. بعضی از افراد به خصوص خانم ها و افراد مسن و حتی افرادی که دیابت دارند، حملات قلبی بدون درد و علایم را دارند؛ به طوری که علایم خیلی خفیف مانند تنگی نفس، عرق کردن زیاد وسرگیجه می تواند حاکی از حملات باشد. قطعاً اگر تنها درد در ناحیه فک داشته باشید، نباید نگران حملات قلبی گردد... اما اگر این درد با عرق کردن زیاد و تنگی نفس همراه باشد، هشداری جدی است.

درد در بافت ماهیچه ای پشت ساق پا، تنگی نفس وسرفه همراه با دفع خون

این علایم حاکی از وجود یک لخته خون در پای شماست، به خصوص اگر به مدت طولانی بی حرکت جایی نشسته باشید؛ مثلاً اگر ساعت ها درهواپیما یا سفری زمینی با ماشین بوده اید.

جریان خون در حالی که ایستاده اید یا راه می روید، با سهولت به گردش در می آید اما اگر مدت مدیدی در شرایط نشسته یا خوابیده قرار گرفته باشید، خون به راحتی جریان نخواهد داشت و در بسیاری از موانع منجر به لخته می گردد. اگر لخته ای خون در پای شما شکل گیرد. ساق پایتان ورم می نماید و دردناک می گردد.

اگر در ناحیه سینه تان احساس درد و تنگی نفس می کنید، ممکن است بخشی از این لخته ازدیواره جدا شده، با جریانخون به سمت شش ها رفته و آنجا قرار گرفته باشد، این حالت بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به مرگ گردد.

مشاهده خون در ادرار بدون هیچ گونه درد

به محض مشاهده خون در ادرار، فوراً پزشکتان رامطلع کنید. از جمله نشانه های سنگ کلیه یا عفونت مثانه و پروستات، وجود خون در ادرار است. اغلب این علامت با دردی بسیار شدید و غیر قابل تحمل همراه است. جالب است که بساری از افراد فکر می نمایند که اگر با مشاهده این علامت دردی را احساس ننمایند، پس اتفاق خاصی نیافتاده، اما این باور غلط است. وجودخون درادرار از جمله علایمی است که غفلت از آن دردسر بزرگی ایجاد خواهد نمود. سرطان کلیه، مثانه و پروستات میتواند منجر به خونریزی در مجاری ادراری گردد. اگر سلول های سرطانی توسعه پیدا ننموده باشند، معمولاً وجود خون در ادرار با درد همراه نیست؛ به همین دلیل این نشانه را نو بگیرید، حتی اگر بدن درد باشد.

علایم آسم که نه بهتر می شوند و نه بدتر!

خب واضح است که علامت آسم تنگی نفس و سرفه عمیق است. اگر حملات آسم بدون رسیدگی ادامه پیدا کند، ممکن است منجر به خستگی ماهیچه های سینه و در نهایت از کار افتادن آنها گردد.

اما بسیاری ازکسانی که آسم مزمن دارند از درمان پرهیز می نمایند. از آنجایی که در بیماری آسم، نفس کشیدن به سختی صورت می گیرد، ماهیچه های تنفسی خسته میشوند وحجم کمتری هوا به سمت شش ها می فرستند. به همین دلیل، مقدار اکسیژن رسانی به رگ ها کم شده و دی اکسیدکربن افزایش می یابد. افزایش دی اکسید کربن درخون هم باعث تخریب بافت های سلولی مغز می گردد و سلول ها را از کار می اندازد. بارها و بارها شده، افرادی که آسم دارند فکر می نمایند بیماریشان در حال بهبودی است، اما کاملاً برعکس این است و خطر بزرگی آنها را تهدید می نماید.

ناراحتی، خستگی، درد، استرس و کمبود اشتها

خیلی از افراد بامشاهده علایمی چون درد در ناحیه سینه، گرفتگی عضلات قلب و تنگی نفس به فکر مراجعه به پزشک می افتند. خیلی هم هستند که افسردگی دارند اما آنرا جدی نمی گیرند. یا شاید بهتر بگوییم: نمی خواهند قبول نمایند که افسردگی دارند! افسردگی مسئله ای بسیار حادو جدی است، چرا که در حالت های خیلی شدید منجر به افکار مغشوش و خودکشی میگردد. از جمله علایم افسردگی احساس خستگی و درد عضلانی، استرس و کمبود اشتها و خواب است.

منبع: زندگی ایده آل، شماره 44.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17302

به "ببین بدن چی داره می گه؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببین بدن چی داره می گه؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید