اتهام دور زدن تحریم ایران بهانه بازداشت مدیر اقتصادی هواوی در کانادا

به گزارش بانیما، مدیر اقتصادی شرکت تکنولوژی های هواوی، غول مخابرات چین پس از تحقیقات آمریکا در خصوص اتهام استفاده از سیستم بانکی جهانی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران دستگیر شد .

اتهام دور زدن تحریم ایران بهانه بازداشت مدیر اقتصادی هواوی در کانادا

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

آمریکا از سال 2016 در حال تحقیق در این مورد است که آیا هواوی از آمریکا سرپیچی نموده و تولیدات ساخت آمریکا را به ایران و سایر کشورها صادر نموده است یا نه .

اخیراً این تحقیقات شامل استفاده این شرکت از دارایی های بانک اچ اس بی سی برای انجام معاملات غیرقانونی با ایران نیز می گردد .

استفاده شرکت ها از سیستم اقتصادی آمریکا برای انتقال کالا و خدمات به نهادهای تحریم شده ممنوع است. اگر سازنده گوشی تلفن و تجهیزات مخابراتی چین معامله ای انجام داده باشد و بانک اچ اس بی سی را از ماهیت واقعیش دور نموده باشد، باید در خصوص تخلف بانکی مقصر شناخته گردد .

هواوی در این مورد نظری نداده است ولی پس از دستگیری مدیر اقتصادیش در بیانیه ای اظهار داشت تابع تمام قوانین قابل اجرای کنترل صادرات و تحریم ها و سایر دستورالعملها است .

در سال 2012 بانک اچ اس بی سی 1.92 میلیارد دلار پرداخت و وارد یک قرارداد پیگرد قانونی با دفتر دادستانی آمریکا در خصوص تخلف از تحریم های آمریکا و قوانین پولشویی شد .

منگ وانژو، مدیر اقتصادی هواوی و دختر رن ژنگفی، موسس هواوی اول دسامبر در کانادا دستگیر شد. او روز آدینه در دادگاه حاضر می گردد و به عنوان مجرم به آمریکا تحویل میگردد.

این خبر که در روز چهارشنبه منتشر شد بازارهای جهانی سهام را متلاطم کرد چون می ترسند این حرکت باعث افزایش جنگ تجاری آمریکا و چین گردد .

هواوی اظهار داشت اطلاعات چندانی در خصوص این اتهام ها ندارد و از اشتباهات خانم منگ آگاهی نداشته است .

سایه های زد تی ای

این تحقیقات در خصوص هواوی شبیه همان کاوش هایی است که بقای شرکت زد تی ای را تهدید می کرد. این شرکت در سال 2017 برای تخلف از قوانین آمریکا که فروش تکنولوژی ساخت این کشور را به ایران ممنوع نموده بود، مقصر شناخته شد. زد تی ای 892 میلیون دلار جریمه پرداخت کرد .

در اوایل سال 2018 آمریکا گفت زد تی ای بیانیه ای نادرست درمورد فرمانبرداری بعضی مقامات اجرایی مسئول تخلف و شرکت های آمریکایی منع شده از فروش قطعات و نرم افزارها به این شرکت، منتشر نموده است. پس از توقف فعالیت های خاصی در این مورد، زد تی ای یک میلیارد دلار دیگر خسارت پرداخت کرد .

منبع: انتخاب
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5343

به "اتهام دور زدن تحریم ایران بهانه بازداشت مدیر اقتصادی هواوی در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتهام دور زدن تحریم ایران بهانه بازداشت مدیر اقتصادی هواوی در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید