فروش آنلاین،ناجی بازار 10میلیارد دلاری آدینه سیاه

به گزارش بانیما، با نزدیک شدن به سال نو میلادی، بازار خرید هم در امریکا داغ می گردد و خریداران هرسال منتظر روزهای ویژه ای همچون روز شکرگزاری و آدینه سیاه (آخرین آدینه ماه نوامبر) هستند تا خریدهایشان را با بیشترین تخفیف ممکن انجام دهند. اما سال جاری در سایه سنگین کرونا، رفتار خرید مردم نیز تغییر کرد و به دلیل لزوم رعایت پروتکل ها و فاصله اجتماعی، بخش عمده این خرید به صورت آنلاین انجام شد.

فروش آنلاین،ناجی بازار 10میلیارد دلاری آدینه سیاه

بازار خرید تعطیلات امسال رکوردی تازه برجای گذاشت و باوجود بحران مالی ناشی از شیوع کووید19، ثروت بعضی کمپانی های عظیم امریکا ازجمله آمازون افزایش یافت.

2020؛ نقطه عطف تجارت الکترونیک

آدینه سیاه روز بعد از جشن شکرگزاری در امریکا یکی از روزهای خاص برای خریداران و فروشندگان به شمار می رود. این روز حالا دیگر در بیشتر نقاط دنیا به عنوان عظیم ترین روز خرید و فروش شناخته شده است و عملاً در این روز، خرید برای کریسمس و سال نو میلادی شروع می گردد. هرچند در سال های گذشته گاه بعضی خریداران از شب قبل جلو فروشگاه ها حتی چادر می زدند ولی امسال کرونا شرایط را به کلی تغییر داده و بیشتر مغازه ها تعطیل اند و با توجه به فضای کم فروشگاه هایی که باز هستند، بیشتر خریداران در خانه ماندند و خرید آنلاین انجام دادند. در امریکا که تعداد کشته های ناشی از کووید19 تا اواسط نوامبر بیش از 250هزار نفر بود تعطیلی موقت کسب و کارهای غیرضروری سبب شد تا خریداران چاره دیگری جز خرید آنلاین نداشته باشند و بیشتر فروشگاه ها هم اجناس و کالاهای خود را در فضای مجازی ارائه دهند.

Adobe Analytics یکی از مؤسسات پژوهشی امریکا که 80درصد تراکنش های آنلاین 100 فروشنده برتر امریکا را رصد می نماید در تازه ترین گزارش آماری خود آورده است: در جشنواره فروش امسال و به دنبال شیوع کرونا شاهد کاهش 52درصدی فروش حضوری در امریکا بودیم که بالطبع این خلأ با استقبال مردم از خرید آنلاین، پر شد. مؤسسه پژوهشی Adobe در گزارش خود، سال 2020 را یک نقطه عطف برای تجارت الکترونیک عنوان نموده و یادآور شده است در طول امسال میلادی به دلیل شیوع کووید19، تجارت الکترونیک خرید آنلاین در دنیا و امریکا رونق گرفت و در ماه نوامبر و در روزهای شکرگزاری و آدینه سیاه این محبوبیت پررنگ تر شد. مردم بیشتر ترجیح دادند در خانه بمانند و خرید نمایند و درنهایت در روز شکرگزاری امسال یک رکورد جدید برای فروش دیجیتال را به ثبت برسانند. امسال مردم امریکا در روز شکرگزاری حدود 5.1میلیارد دلار خرید انجام دادند که رقم قابل توجهی است و نشان از رشد سالانه 21.5درصدی دارد، چراکه این رقم در سال 2019 حدود 4.2میلیارد دلار بوده است. در این گزارش همچنین آمده است: مصرف نمایندگان در روز آدینه سیاه 116.6میلیون ساعت خرید انجام دادند و تخمین زده شده است که خریداران امریکایی در طول جشن شکرگزاری و آدینه سیاه در هر دقیقه 6.3میلیون دلار برای خرید آنلاین هزینه نموده اند.

همچنین طبق گزارش این مؤسسه تحقیقی، در آدینه سیاه امسال امریکا شاهد فروش 10میلیارد دلاری بوده است که این رقم نسبت به روز آدینه سیاه سال 2019 افزایشی 39درصد نشان می دهد و ازسوی دیگر محاسبات می گویند که در روز آدینه سیاه امسال تقریباً به ازای هر فرد ساکن در امریکا، خریدی 27.50دلاری اجرا شده است. این رقم نشان می دهد که میزان فروش آدینه سیاه در امریکا نسبت به سال 2019 رشد حدود 22درصدی داشته است، چرا که در سال گذشته این رقم، 7.4میلیارد دلار بوده است. طبق این گزارش، آدینه سیاه امسال تا به امروز دومین روز پرفروش آنلاین در تاریخ امریکا پس از Cyber Monday (نخستین دوشنبه بعد از روز شکرگزاری) سال 2019بوده است. هرچند انتظار می رفت روز Cyber Mondayامسال در امریکا شاهد فروش بین 11.2تا 13میلیارد دلاری و رشد 35درصدی نسبت به این روز در سال 2019 باشیم اما این پیش بینی ها محقق نشد و مردم 10.8میلیارد دلار خرید کردند که این رقم نشان از رشد 15.1درصدی نسبت به سال قبل دارد.

بازار داغ گوشی های هوشمند

هرچند مردم امریکا برای خرید آنلاین اقلام مورد احتیاج خود در روز شکرگزاری و آدینه سیاه از کامپیوترهای شخصی(PC)، تبلت، لپ تاپ و... استفاده کردند اما در این میان تلفن های هوشمند نقشی اساسی و حیاتی ایفا کردند. طبق آمار Adobe، درماه نوامبر میزان خرید آنلاین و تجارت الکترونیک اجرا شده در امریکا آن هم به وسیله تلفن هوشمند افزایشی چشمگیر داشته است. طبق آمار این مؤسسه پژوهشی، بیش از 25.5میلیارد دلار خرید آنلاین به وسیله تلفن های هوشمند اجرا شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 2019 افزایشی 48درصدی را نشان می دهد. در روزهای تعطیل روز شکرگزاری و آدینه سیاه نیز یک بار دیگر گوشی های هوشمند نقشی اساسی در خرید آنلاین ایفا کردند و طبق آمار این مؤسسه تحقیقی، 46.5درصد از کل فروش مربوط به روز شکرگزاری و 40درصد از فروش مربوط به روز آدینه سیاه به وسیله گوشی های هوشمند اجرا شده است. همچنین این آمار نشان می دهد کل مبلغ خرید آنلاین که توسط گوشی هوشمند در روز آدینه سیاه اجرا شده نسبت به سال 2019 افزایش و رشدی 25.3درصدی داشته است. این آمار همچنین نشان می دهد بیش از نیمی از خرید کاربران آنلاین در روز شکرگزاری نیز به وسیله گوشی های هوشمند اجرا شده و البته بیشتر آن به اسباب بازی، گیم، محصولات مراقبتی پوست و گجت های فناورانه مربوط است. لازم به ذکر است حالا دیگر روز آدینه سیاه در سایر کشورهای دنیا نیز برپا می گردد و به عنوان مثال در بریتانیا امسال مردم 2میلیارد پوند بیش از آدینه سیاه سال قبل هزینه کردند. در کشور ما نیز چندسالی است که روزآدینه سیاه برپا می گردد اما هنوز آمار دقیقی از میزان خرید مردم در دست نیست.

برندگان آدینه سیاه

با وجود مسائل مالی که در سال 2020 برای مردم به دنبال شیوع کووید 19 ایجاد شد میزان فروش روزهای شکرگزاری و آدینه سیاه قابل توجه است و کسب و کارها پیروز شدند حداقل بخشی از زیان خود را جبران نمایند. قرنطینه و حضور اجباری مردم در خانه به پیروزیت بیشتر تجارت الکترونیک دامن زده است و در روزهای شکرگزاری و آدینه سیاه امسال حدود 9درصد از خریداران امریکایی برای نخستین بار تجربه خرید آنلاین را داشتند. بازار داغ خرید آنلاین امریکا برندگانی هم داشت که یکی از آنها آمازون است. این روزهای خاص خرید سال باعث افزایش قدرت امپراتوری آمازون شد و ثروت جف بزوس مدیرعامل آمازون نیز افزایشی چشمگیر یافت. از دیگر برندگان حراج های آنلاین امسال می توان به والمارت، Target و Costco اشاره نمود اما هیچکدام به اندازه آمازون پیروز نبودند.

حمله منتقدان به آمازون

آمازون امروزه بیش از یک سوم فروش آنلاین امریکا را در اختیار دارد و این کمپانی چندی پیش بیان کرد که صدهزار کارگر انبار فصلی در ایالات متحده و کانادا را برای رسیدگی به سفارشات بیشتر استخدام خواهد نمود. این تصمیم سبب شد تا تعداد کارگران این کمپانی در امریکا به عنوان دومین کارفرمای عظیم این کشور به 700هزار نفر برسد. آمازون به استثنای کارمندان فصلی موقت در حال حاضر حدود یک میلیون کارمند در سراسر دنیا دارد و در شرایط پاندمی کرونا و افزایش استقبال مردم از خرید از این کمپانی، میزان تقاضا برای انبارهای عظیم در حال افزایش است. آدینه سیاه امسال فرصتی استثنایی در اختیار جف بزوس قرار داد تا در دوران پاندمی کرونا سود افسانه ای به دست بیاورد. گفته می گردد از زمان شیوع کرونا تا به امروز ثروت جف بزوس بیش از 70 میلیارد دلار (52 میلیارد پوند) افزایش یافته است اما این همه ماجرا نیست و آمازون به دلیل فشار کاری بالایی که به کارگران خود وارد آورده هدف انتقاداتی گسترده قرار گرفته است.

کارگران انبارهای این کمپانی، فعالان محیط زیست و هواداران عدالت نژادی، مالیاتی و داده ای در سراسر دنیا در قالب یک ائتلاف بین المللی، هشتگ #MakeAmazonPay (آمازون را مجبور به پرداخت کنید) راه انداخته اند. حاضران در این ائتلاف معتقدند با اینکه ثروت شخصیجف بزوس از 200میلیارد دلار نیز گذشته اما سلامت کارگران آمازون در ازای دریافت حقوق ناچیز به خطر افتاده است و کارگران در صورت تقاضای حقوق بیشتر یا اندکی کم کاری، اخراج می شوند. این درحالی است که تعداد زیادی از این کارگران به کووید19 آلوده شده اند و ازآنها حمایت چندانی نمی گردد. اعضای این ائتلاف می گویند در شرایط سخت امروز، جف بزوس می تواند با توجه به ثروتی که در طول کرونا به دست آورده، به هر یک از کارمندان خود پاداش 105هزار دلاری پرداخت کند درعین حال همچنان ثروتمند باقی بماند اما اهمیتی به آنها نمی دهد. فعالان محیط زیست هم معتقدند با اینکه جف بزوس برای کاهش گازهای گلخانه ای متعهد شده بود اما در فاصله سال های 2018 تا 2019 میزان انتشار گاز گلخانه ای این کمپانی افزایشی 15درصدی داشته است و امروزه میزان انتشار کربن آمازون بیشتر از میزان انتشار دوسوم کشورهای دنیا است پس آمازون هیچ یک از تعهدات خود را در این زمینه انجام نداده و باید به نوعی این کمپانی را مجبور کرد تا به تعهداتش پایبند باقی بماند.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13266

به "فروش آنلاین،ناجی بازار 10میلیارد دلاری آدینه سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش آنلاین،ناجی بازار 10میلیارد دلاری آدینه سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید