اتحادیه اروپا خواهان آرامش و کاهش تنش در منطقه شد

به گزارش بانیما، اتحادیه اروپا روز یکشنبه با صدور بیانیه ای نسبت به حملات پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان واکنش نشان داد و خواهان آرامش در منطقه خاورمیانه شد.

اتحادیه اروپا خواهان آرامش و کاهش تنش در منطقه شد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش رسانه های غربی، اتحادیه اروپا درخصوص تهدید واقعی نسبت به امنیت منطقه خاورمیانه پس از این حملات هشدار داد.

سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: حمله روز گذشته (شنبه) چند فروند پهپاد به دو تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در عربستان سعودی، تهدیدی واقعی برای امنیت منطقه ای ایجاد می نماید.

این سخنگو که نام وی ذکر نشده است، اضافه کرد: این حملات در هنگام اوج گیری تنش ها در منطقه، کوشش های جاری را به منظور کاهش تنش و برقراری گفت وگو تضعیف می نماید.

به گزارش خبرگزای اسوشیتدپرس ، محمد البخیتی از اعضای ارشد انصارالله یمن خاطرنشان کرد که این جنبش توانست از نقاط ضعف سیستم دفاع هوایی عربستان برای حمله به تاسیسات نفتی ریاض بهره برداری کند.

وی به این خبرگزاری گفت که اتهام مطرح شده از سوی آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله، نشان دهنده شکست سیاسی دولت واشنگتن است.

این حمله پهپادی درحالی به دو مورد از بزرگترین پالایشگاه و بزرگترین میدان نفتی عربستان متعلق به شرکت آرامکو صورت گرفت که مکان این حملات نزدیک به هزار کیلومتر با منطقه تحت کنترل حوثی ها (انصارالله) در یمن فاصله دارد.

بعضی کشورهای غربی از جمله آلمان ، فرانسه و انگلیس و سازمان ملل این حمله را محکوم کردند، اما نباید از خاطر برد که سازمان ملل متحد تاکنون ده ها بار نسبت به تهاجم همه جانبه ریاض علیه غیرنظامیان و محاصره تمام عیار این کشور انتقاد نموده و سیاست های ریاض علیه مردم یمن و گروه انصارالله به ویژه در صنعا را محکوم نموده است.

در مقابل متحدان عربستان سعودی به ویژه ایالات متحده نه تنها هیچ اقدامی برای جلوگیری از ادامه این تجاوزها انجام ندادند، بلکه واشنگتن در کنار بعضی کشورهای اروپایی با ادامه فروش تسلیحات و تداوم حمایت های لجستیکی در واقع دربار سعودی و به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را به ادامه خشونت تشویق کردند.

منابع خبری عربستان صبح شنبه از وقوع آتش سوزی در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای بقیق و خریص در شرق این کشور خبر دادند. میدان نفتی بقیق در شرق عربستان واقع شده که توان فراوری روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است. 70 درصد فراوریات این شرکت نفتی در پالایشگاه های بقیق فراوری می گردد.

در پی این حملات، حدود 50 درصد از صادرات نفت خام عربستان به بازارهای جهانی برای چند هفته متوقف شد.

مجموعه پالایشگاهی بقیق و میدان نفتی خریص در شرق عربستان و جنوب غربی ظهران واقع شده است که بیشترین صادرات نفت عربستان در خلیج فارس از آن انجام می گردد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4850

به "اتحادیه اروپا خواهان آرامش و کاهش تنش در منطقه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا خواهان آرامش و کاهش تنش در منطقه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید