آلمان متقاضی جذب پرستاران ایرانی، اختلاف درآمد تا 200 برابر

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران، احمد نجاتیان روز دوشنبه در نشست خبری که در محل سازمان نظام پرستاری برگزار گردید، به تشریح دستاوردهای سازمان نظام پرستاری در دوره سوم پرداخت و اضافه کرد: قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت، مهمترین مصوبه ای بود که در این دوره اجرایی شد. بطوریکه در حال حاضر مشکل ساعت کار پرستاران در بخش دولتی به طور کامل حل شده است. ولی متاسفانه بیمارستان های خصوصی هنوز در اجرای این قانون کارشکنی می نمایند.

آلمان متقاضی جذب پرستاران ایرانی، اختلاف درآمد تا 200 برابر

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید.

به گفته وی، با اجرای قانون ارتقای بهره وری، حداقل 15 درصد از ساعت کار پرستاران کم شده است.

نجاتیان از جذب 9 هزار یاری بهیار اطلاع داد و افزود: تربیت این تعداد یاری بهیار، بار سنگینی از دوش نظام سلامت بر می دارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه سازمان نظام پرستاری وابسته به هیچ حزب و جریان سیاسی نیست، گفت: در دولت اصلاحات قوانین خوبی برای پرستاران تصویب شد ولی آنچه در سه دولت گذشته و فعلی به عنوان نقطه مشترک دیده می گردد، این است که تمامی روسای جمهوری و وزرای بهداشت آنها، به پرستاری اهمیت می دادند.

وی در همین زمینه ادامه داد: یکی از انتقاداتی که به دولت های گذشته وارد است، این است که بعضی وعده ها و کارهای پرستاری به سرانجام نمی رسید و خودشان نیز در سرانجام عمر دولت به این موضوع اذعان داشتند. بنابراین، امیدواریم آقای روحانی در سرانجام عمر دولت شان نگویند که می شد کار بیشتری برای پرستاران انجام داد.

نجاتیان همچنین از انتظار دو ساله نمایندگان جامعه پرستاری برای دیدار با رئیس دولت یازدهم اطلاع داد و افزود: هر سال در روز پرستار، دیدار نمایندگان جامعه پرستاری با رئیس جمهور اتفاق می افتاد ولی الان دو سال است که نتوانسته ایم با آقای روحانی دیداری داشته باشیم و این به رغم درخواستی است که داشته ایم و در جلساتی با وزیر بهداشت نیز، این موضوع را اعلام نموده ایم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه به موضوع انتخابات چهارمین دوره سازمان نظام پرستاری برای معرفی اعضای جدید هیئت مدیره های پرستاری در کشور، گفت: تا دوره سوم تنها 102 شهر دارای هیئت مدیره پرستاری بودند که در این دوره تعداد شهرهای دارای هیئت مدیره پرستاری به 128 شهر افزایش یافته است.

وی همچنین به اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره نمود و افزود: با اجرای این طرح، فشار کاری به پرستاران در بیمارستان های دولتی حداقل 2 برابر شده است و این به خاطر افزایش مراجعات و انتظارات مردم از نظام سلامت است.

نجاتیان افزود: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، نیروی پرستاری در کشور نصف استاندارد جهانی بود اما حالا این وضعیت بدتر شده و هر پرستار می بایست به 3 الی 4 بیمار خدمت بدهد.

وی به موضوع مهاجرت شغلی پرستاران اشاره نمود و گفت: در سال گذشته 350 پرستار به خارج از کشور رفته اند که این آمار نسبت به سال های قبل کاهش نشان می دهد. زیرا، آمارها به حدود 500 نفر هم می رسید.

نجاتیان با اعلام اینکه این آمار نگران نماینده نیست، از ساماندهی نیروهای پرستاری برای اشتغال در خارج از کشور اطلاع داد و افزود: این طرحی است که با همکاری وزارت کار در حال اجرا است که بتوان از تجارب پرستاران در بازگشت به کشور استفاده کرد.

به گفته قائم مقام سازمان نظام پرستاری، تا پیش از این کانادا یکی از کشورهای متقاضی پرستاران ایرانی بود که اخیرا آلمان نیز درخواست نموده که پرستاران کشورمان را جذب کند.

نجاتیان درباره آخرین وضعیت تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز اظهار داشت: در آخرین روزهای سال گذشته متوجه شدیم که 50 خدمت پرستاری بدون معین K و بیمه تعیین و بیشتر برای بازنگری خدمات پرستاری در منزل، قرار است در جلسه شورای عالی بیمه مطرح و آنالیز گردد که ما به صورت کتبی اعلام کردیم اینگونه تعرفه گذاری را به رسمیت نمی شناسیم زیرا باید همان 250 خدمت پرستاری تعرفه گذاری گردد.

وی با اشاره به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شرح داد: دو وزیر تعاون و بهداشت قول هایی برای معین 250 تعرفه پرستاری دادند ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد و موج نگرانی در بین پرستاران ایجاد شد و حتی ما نیز شوکه شدیم .

نجاتیان ادامه داد: وزیر بهداشت موافق تعرفه گذاری خدمات پرستاری و وارد شدن این خدمات در کتاب ارزش های نسبی است اما در حوزه ستادی وزارت بهداشت و به خصوص معاونت درمان و کارشناسان شورای عالی بیمه مخالفت هایی برای اجرای این قانون وجود دارد. حتی بعضی از این افراد، به خود اجازه می دهند که طرح مصوب مجلس را طرحی غیر کارشناسی بدانند.

وی افزود: چطور می توان برای آزمایشگاه، عمل جراحی، حمل بیمار و حتی تتو تعرفه گذاشت اما برای خدمات پرستاری هیچ تعرفه ای وجود نداشته باشد؟

نجاتیان در ادامه به اختلاف درآمد پرستاران و متخصصان اشاره نمود و افزود: ما حاضریم امضا دهیم که با اختلاف درآمد 5 برابری متخصصان با پرستاران موافقیم زیرا امروز اختلاف درآمد یک پرستار با متخصص 20 برابر است و حتی در مواردی به 100 تا 200 برابر می رسد که البته با آن موارد اندک کاری نداریم.

وی افزود: بر این اساس با آماری که در چند روز گذشته اعلام شده است که میانگین درآمد یک متخصص 12.5 میلیون تومان است مخالفیم زیرا باید یک نهاد بی طرف این آنالیز را انجام دهد چون امروز ما شاهد آن هستیم یک پرستار در بخش خصوصی یک میلیون تومان حقوق می گیرد و کارانه آن 200 هزار تومان می گردد در حالی که همین کارانه در بیمارستان دولتی 100 هزار تومان است بنابراین به حقوق ماهانه 2.5 میلیون تومان پرستاران نیز که بعضی عنوان می نمایند نقد جدی داریم.

وی ادامه داد: ما نمی خواهیم دعوای پزشک و پرستار راه بیفتد ولی امضا می دهیم که اختلاف 5 برابری درآمد متخصص و پرستار را می پذیریم ولی اگر بیشتر از این درآمد وجود داشته باشد باید آن درآمد قطع گردد کما اینکه ما نیز خود را با درآمد پرستاران در آمریکا و اروپا مقایسه نمی کنیم.

وی بیان نمود: اختلاف درآمد پرستار با یک متخصص در بعضی موارد حتی تا 200 برابر می رسد به طوری که در مشهد محل فعالیت بنده متخصصی ماهانه 800 میلیون تومان درآمد دارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در پایان یادآور شد: در نظام سلامت ما، مردم مدافع جدی ندارند و در عمل نهادی که از سوی مردم حرف بزند نیست باید نهادی باشد که مدافع حقوق مردم باشد بنابراین به نظر می رسد NGO تخصصی در این زمینه می تواند از حقوق مردم دفاع کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4809

به "آلمان متقاضی جذب پرستاران ایرانی، اختلاف درآمد تا 200 برابر" امتیاز دهید

1 کاربر به "آلمان متقاضی جذب پرستاران ایرانی، اختلاف درآمد تا 200 برابر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلمان متقاضی جذب پرستاران ایرانی، اختلاف درآمد تا 200 برابر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید