80 درصد از ارگ تاریخی بم بازسازی و بازسازی شده است

به گزارش بانیما، ایسنا/ براساس سخنان مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن، 80 درصد از ارگ تاریخی بم بازسازی و بازسازی شده است.

80 درصد از ارگ تاریخی بم بازسازی و بازسازی شده است

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بیشتر بخوانیدارگ بم کرمان | عظیم ترین بنای خشتی یکپارچه دنیا

ارگ بم 17 سال پس از زلزله

محسن قاسمی اضافه نمود: در سال 82 زلزله مهیبی 80 درصد از ارگ تاریخی بم را تخریب کرد که شش ماه بعد از این اتفاق ارگ بم در فهرست میراث دنیای در معرض خطر نهاده شد.

مدیر پایگاه میراث دنیای بم و منظر فرهنگی آن اظهار کرد: خوشبختانه با فعالیتهای بازسازیی و اجرای طرحهای پژوهشی که توسط کارشناسان ایرانی و خارجی در ارگ تاریخی بم انجام شد این بنای تاریخی در سال 1391 از لیست میراث در خطر خارج شد.

قاسمی با بیان اینکه تا به امروز 80 درصد از ارگ تاریخی بم بازسازی و بازسازی شد، گفت: کارشناسان پروژه نجات بخشی ارگ بم عقیده دارند باید بخشهایی از این بنای تاریخی دست ناخورده باقی بماند تا آیندگان از زلزله سال 1382 آگاهی پیدا نمایند.

وی با اشاره به اینکه سال جاری 82 عملیات بازسازی و بازسازی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم به انتها می رسد، اضافه نمود: در این روز پایگاه پژوهشی ارگ بم به این خانه تاریخی منتقل می گردد و از نزدیک فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی این بنای تاریخی انجام می گردد.

مدیر پایگاه میراث دنیای بم و منظر فرهنگی آن به اتمام بازسازی و بازسازی کلاه فرنگی اشاره نمود و بیان نمود: بازسازی عمارت دروازه دوم ارگ تاریخی نیز با پیشرفت 90 درصدی تا انتها سال جاری به بهره برداری می رسد.

قاسمی به آغاز عملیات بازسازیی اصطبل این بنای تاریخی اشاره نمود و اضافه نمود: در صورت تامین اعتبار دوباره این عملیات تا انتها سال 1400 به اتمام می رسد.

این مقام مسئول به اتمام پروژه پایش تصویری و حفاظت الکترونیک محوطه پیرامون ارگ بم اشاره نمود و اظهار کرد: با اتمام این پروژه محیط اطراف این بنای تاریخی با امنیت کامل تحت پوشش قرار می گیرد ضمن آنکه بازسازی خانه میراکبر نیز آغاز شده و تا نیمه سال 1400 به انتها خواهد رسید.

وی بازسازی و بازسازی یخدان این بنای تاریخی را از مهمترین پروژه های بازسازیی یک سال گذشته برشمرد و اضافه نمود: تا انتها سال بخش وسیعی از ساختمان اصلی این بنای تاریخی بازسازی و بازسازی می گردد و مابقی آن نیز تا بهار 1400 به اتمام می رسد.

مدیر پایگاه میراث دنیای بم و منظر فرهنگی آن اضافه نمود: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مجموعه تاریخی ارگ بم تعطیل است و امیدواریم در دوران پسا کرونا شاهد حضور دوباره گردشگران این بنای تاریخی باشیم.

قاسمی اعلام کرد: به میراث دوستان و مردم عزیز بم قول می دهیم در قرن آینده با برنامه ریزی و فراهم ساختن زیرساخت های گردشگری، بمی متفاوت از گذشته در زمینه گردشگری داشته باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13228

به "80 درصد از ارگ تاریخی بم بازسازی و بازسازی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد از ارگ تاریخی بم بازسازی و بازسازی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید