18 عادت شبانه که دشمن شماره یک کاهش وزن هستند

به گزارش بانیما، کاهش وزن و رژیم غذایی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اما برخی عادت های ناسالم هم می توانند شما را از وزن ایدئالتان دور نمایند. ممکن است یک رژیم عالی را دنبال نموده و ساعت ها ورزش کنید و عرق بریزید، اما تا زمانی که این عادت های مضر را ترک نکنید، وزنتان نه تنها کم نمی گردد، بلکه شاید دچار اضافه وزن هم بشوید.

18 عادت شبانه که دشمن شماره یک کاهش وزن هستند

این مقاله از خبرنگاران مگ را به افراد چاق و دارای اضافه وزن اختصاص داده ایم که قصد کاهش وزن دارند و نمی دانند چرا وزنشان کم نمی گردد. اگر شما هم قصد لاغر کردن دارید و در این زمینه ناموفق هستید، این مقاله را تا خاتمه بخوانید. در این مقاله از خبرنگاران مگ تصمیم داریم شما را با 18 عادت شبانه مضر که جلوی لاغری و کاهش وزن را می گیرند، آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

1. بیش از حد تلویزیون تماشا می کنید

بسیاری از افراد عادت دارند بعد از یک روز کاری شلوغ و خسته نماینده ، جلوی تلویزیون بنشینند و همراه با دیدن فیلم یا سریال دلخواه خود، خوراکی های خوشمزه و پرکالری بخورند. شاید شما هم متوجه شده باشید که هنگامی که به تماشای تلویزیون می پردازید، ساعت از دستتان در می رود و ناگهان متوجه می شوید که چندین ساعت است که جلوی تلویزیون نشسته اید.

تحقیقات نشان می دهند که افراد مبتلا به اضافه وزن که مدت زمان تماشای تلویزیون را نصف کردند، کالری سوزی بیشتری را تجربه کردند؛ به طوریکه هر روز به طور میانگین 119 کالری بیشتر سوزاندند.

ممکن است این میزان کالری چندان زیاد به نظر نیاید، اما به مرور زمان می تواند منجر به کاهش وزن چشمگیر گردد. لازم نیست تلویزیون تماشا کردن را به طور کامل قطع کنید. کاری که باید بکنید، کاهش تدریجی مدت زمان تماشای تلویزیون در هر روز است.

2. با غذا آرامش پیدا می کنید

حتما شما هم قبول دارید که هیچ چیز به اندازه یک بسته چیپس ترد یا یک کاسه بستنی لذیذ نمی تواند خستگی یک روز طولانی را رفع کند. مشکل این است که خوراکی هایی که به شما حس خوبی می دهند، دلیل اصلی ناموفقیت شما در کاهش وزن هستند!

مصرف غذا برای ریلکس کردن یک روش رایج است که بسیاری از افراد این کار را در خاتمه شب انجام می دهند. اگر همواره احساس گرسنگی می کنید، ممکن است به عارضه ای مبتلا باشید. پس هرچه سریع تر به دنبال علت این موضوع باشید.

برای اینکه ذهنتان را آرام کنید، به جای غذا خوردن به فکر روش های آرام بخش دیگر مثل دوش دریافت یا انجام یوگا باشید. همچنین به این موضوع مهم توجه داشته باشید که ما گاهی اوقات احساس تشنگی و گرسنگی را با یکدیگر اشتباه می گیریم.

هر زمان که گرسنه شدید، مقداری آب بنوشید. این کار از دو جهت فایده دارد. اول اینکه اگر تشنه (و نه گرسنه) باشید، دیگر به سراغ غذا خوردن نمی روید. دوم اینکه اگر گرسنه باشید، با خوردن آب معده تان پر می گردد و کمتر غذا می خورید.

3. قبل از خواب زیاد غذا می خورید

هیچ چیز بدتر از آن نیست که با معده کاملا پر بخوابید. غذا خوردن در آخر شب می تواند به خواب رفتن را سخت کند. معمولا اگر قبل از خواب زیاد غذا بخورید، بدنتان دچار مشکل می گردد، چون برای هضم غذا به جریان خون احتیاج است که این موضوع اختلالاتی را به وجود می آورد.

سعی کنید شام سبک بخورید و طی روز غذای بیشتری میل کنید. دست کم دو تا سه ساعت قبل از خوابیدن چیزی نخورید. از خوردن برخی مواد غذایی قبل از خواب که هضم آن ها سخت است، اجتناب کنید. برای اینکه خواب سریع تر و باکیفیت تری داشته باشید، می توانید نوشیدنی های آرام بخش مثل چای بابونه بنوشید.

4. میان وعده های ناسالم می خورید

گرسنه شدن بین وعده های غذایی یک موضوع طبیعی است. نکته ای که باید به آن توجه کنید، انتخاب گزینه های سالم، مقوی و سیرنماینده به عنوان میان وعده است. اگر هر کاری که از دستتان برمی آمده را انجام داده اید، اما همچنان نتوانستید به تمایل برای مصرف خوراکی در آخر شب غلبه کنید، حداقل کاری که می توانید بکنید، خوردن خوراکی های سبک و زودهضم است.

از مصرف مواد غذایی حاوی شیرین نماینده های مصنوعی دوری کنید، چون شما را گرسنه تر می نمایند. یک میان وعده خوشمزه و لذت بخش، پاپ کرن یا پف فیل است. به جای خرید پاپ کرن آماده که حاوی مواد شیمیایی و چربی اشباع شده است، خودتان پاپ کرن خانگی درست کنید و از خوردن یک میان وعده سالم لذت ببرید.

5. شب ها دیر می خوابید

شب ها تا دیروقت پای گوشی هستید و در اینستاگرام می چرخید؟ پس وقتی روی وزنه می روید، از اینکه کاهش وزن نداشته اید، تعجب نکنید. مطالعات نشان می دهند که بین داشتن خواب کافی و کاهش وزن ارتباطی قوی وجود دارد. زمانی که به اندازه کافی نخوابید، هورمون گرسنگی بدنتان تحت تأثیر قرار می گیرد.

این موضوع توانایی بدن برای تشخیص گرسنگی واقعی، متوقف کردن فرآیند کالری سوزی و ذخیره انرژی به عنوان چربی را مختل می نماید. اگر به اندازه کافی نخوابید، سطح هورمون استرس که کورتیزول نام دارد، در بدنتان افزایش پیدا می نماید.

این مسأله می تواند روی سطح قند خون تأثیر بگذارد و شما را مجبور کند غذاهای ناسالم بخورید. برای خودتان ساعتی را معین کنید، مثلا از ساعت 11 شب به بعد دیگر سراغ وسایل الکترونیکی نروید و برای خوابیدن آماده شوید.

6. کاری برای انجام دادن ندارید

ساعت 11 شب است. خانه را تمیز نموده اید، ظرف ها را شسته اید و بچه ها را خوابانده اید. پیش خودتان فکر می کنید الان که دیگر کاری برای انجام دادن ندارید، یک خوراکی از کابینیت بردارید و بخورید. جالب است بدانید که بسیاری از افراد زمانی که حوصله شان سر می رود، آغاز به پرخوری کردن می نمایند.

وقتی دنبال یک فعالیت برای انجام دادن هستید، خوردن، ساده ترین و لذت بخش ترین گزینه ای است که به ذهنمان می رسد. بهتر است در خاتمه شب زمانی که دیگر کاری برای انجام دادن ندارید و حوصله تان سر می رود، به جای غذا خوردن، به انجام فعالیت هایی مثل کتاب خواندن، دوش دریافت و مواردی از این دست بپردازید.

7. سرگرم فضای مجازی می شوید

هیچ کس نمی تواند جذابیت فضای مجازی را انکار کند. گاهی اوقات آن قدر جذب فضای مجازی می شویم که وقتی به خودمان می آییم، متوجه می شویم که ساعت خوابمان گذشته است.

نگاه کردن به صفحه موبایل، لپتاپ و تبلت می تواند عملکرد هورمون ملاتونین را مختل نموده و خوابیدن را سخت کند. همان طور که تا الان به خوبی متوجه شده اید، اگر خوب نخوابید، مدیریت وزنتان سخت تر می گردد.

8. هر شب دسر می خورید

اینکه هر از گاهی خودتان را مهمان دسر کنید، هیچ ایرادی ندارد. اما اگر این کار را تبدیل به عادت شبانه کنید، به وزن ایدئالتان نخواهید رسید. دسرها معمولا حاوی قند و چربی زیادی هستند که دشمن کاهش وزن و لاغری به شمار می فرایند. به جای دسر، نوشیدن چای های گیاهی را امتحان کنید.

9. پیچ های مربوط به غذا را در اینستاگرام دنبال می کنید

این یک واقعیت علمی است که دیدن غذاهای خوشمزه، که به طرز وسوسه انگیزی تزئین شده اند، می تواند منجر به افزایش اشتها گردد. باور نمی کنید؟ یک مطالعه به این نتیجه رسید که مواجهه منظم با غذاهای مجازی باعث افزایش بیش از حد گرسنگی فیزیولوژیکی می گردد.

هر کسی دیگری هم که جای شما باشد، با دیدن چنین غذاهای جذابی آب از لب ولوچه اش آویزان می گردد! شما می خواهید اندامی فیت داشته باشید و از شر چربی های اضافی بدنتان خلاص شوید. پس با دیدن تصاویر غذاهای جذاب، خودتان را برای غذا خوردن وسوسه نکنید.

10. کافئین مصرف می کنید

نوشیدن قهوه در طول روز، به ویژه صبح ها که به انرژی زیاد احتیاج دارید، ایرادی ندارد. اما باید از مصرف کافئین در شب خودداری کنید. نه تنها باید از اسپرسو و چای کافئین دار دوری کنید، بلکه باید دور مصرف سایر نوشیدنی های مضر مثل نوشابه و برخی خوراکی ها مثل شکلات را هم خط بکشید.

11. در محل کار ناهار خانگی نمی خورید

آماده کردن غذا از خانه برای محل کار، یک قدم اساسی در کاهش وزن است. اگر شب ها قبل از اینکه بخوابید، ناهار فردا را آماده کنید، روز بعد یک ناهار سالم و خانگی خواهید داشت. اگر تنبلی کنید یا حوصله آماده کردن غذا برای فردا را نداشته باشید، مجبور می شوید روز بعد گرسنگیتان را با خوردن غذاهای آماده و ناسالم رفع کنید.

این موضوع باعث می گردد با توجه به اینکه زمان محدودی برای ناهار خوردن دارید، اولین غذایی که به ذهنتان می رسد را سفارش دهید، بدون اینکه به سالم بودن آن توجه کنید. غذاهای آماده سرشار از سدیم، چربی های اشباع شده و ترکیبات مضر دیگر هستند که نه تنها مانع کاهش وزن می شوند، بلکه سلامتی بدن را هم در معرض خطر جدی قرار می دهند.

12. غذاهای تند می خورید

برخی افراد عاشق غذاهای تند هستند. درست است که غذاهای تند می توانند سرعت سوخت وساز بدن را افزایش دهند، اما خوردن آن ها قبل از خواب کار عاقلانه ای نیست. ادویه هایی مثل کاین می توانند جریان خون را افزایش دهند که این مسأله می تواند استراحت کردن و خوابیدن در شب را مختل کند.

13. بیشترین میزان غذا را در وعده شام می خورید

یک تصور غلط که متأسفانه بسیاری از افراد به آن باور دارند، حذف وعده های غذایی است. افرادی که قصد کاهش وزن دارند، تصور می نمایند هرچه کمتر غذا بخورند، کاهش وزن سریع تری را تجربه می نمایند که این موضوع کاملا غلط است. نباید وعده های غذایی خود را حذف کنید.

اما این بدین معنی نیست که می توانید پرخوری کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، درست و متعادل غذا خوردن است. در برخی وعده های غذایی مثل صبحانه یا ناهار می توانید کمی بیشتر غذا بخورید اما در وعده شام نباید پرخوری کنید. سعی کنید در طول روز به اندازه کافی غذا و میان وعده های سالم و سیرنماینده بخورید تا در شب زیاد گرسنه نشوید و پرخوری نکنید.

14. با شکم خالی می خوابید

گفتیم که نباید شب ها قبل از خواب پرخوری کنید، اما منظورمان این نبود که هیچ چیز نخورید و گرسنه به تخت خواب بروید. در حالی که پرخوری در شب باعث مشکلاتی می گردد، خوابیدن با معده خالی هم مشکلاتی را به همراه دارد.

دردی که هنگام گرسنگی تجربه می کنید، می تواند ذهن را در حالت هوشیار نگه دارد و مانع از داشتن خوابی باکیفیت گردد. زمانی که نتوانید به اندازه کافی بخوابید، بدنتان بیش از حد هورمون گرلین فراوری می نماید. این هورمون اشتها را افزایش می دهد و از این طریق، تمام کوشش هایتان را برای کاهش وزن از بین می برد.

15. از بیرون غذا سفارش می دهید

زمانی که خودتان در خانه غذا درست می کنید، روی تمام مواد اولیه آن نظارت دارید. اما زمانی که غذای آماده سفارش می دهید، روی میزان غذا کنترل ندارید و چربی، سدیم و کالری زیادی دریافت می کنید. غذاهای آماده ممکن است خوشمزه باشند، اما مطمئن باشید ارزش به دست آوردن چربی شکم و اضافه وزن را ندارند.

16. هر چیزی که به شما می دهند را می خورید

اینکه مادر یا همسرتان برای شما آشپزی می نمایند و همواره غذاهای خانگی سالم و خوشمزه می خورید، خیلی خوب است. اما فراموش نکنید که لازم نیست غذای داخل بشقابتان را به طور کامل بخورید، فقط برای اینکه به آن ها نشان دهید غذایی که درست کرد ه اند خوشمزه است و قدردان آن ها هستید.

معمولا مادرها دوست دارند تا جایی که می توانند، شکم بچه هایشان را با غذاهای متنوع سیر نمایند. خودتان باید حواستان به میزان غذای مصرفی اتان باشد و تعادل را در غذا خوردن رعایت کنید. یاد بگیرید که چه زمانی باید از غذا خوردن دست بکشید. از کسی که برای شما غذا درست نموده تشکر کنید و به جامانده غذا را برای روز بعد بگذارید.

17. مسواک نمی زنید

حالا که شام و میان وعده خود را خوردید، از مسواک زدن غافل نشوید. به خودتان متعهد شوید که تا مسواک نزنید، نمی توانید به تخت خواب بروید. وقتی شام خوردید، مسواک بزنید و دیگر هیچ خوراکی ای نخورید. مسواک زدن می تواند روش خوبی برای جلوگیری از خوردن خوراکی های بیشتر بعد از شام باشد.

18. سریع غذا می خورید

شما جزء کدام دسته از افراد هستید؟ کسانی که سریع غذا می خورند یا آهسته و شمرده؟ اگر در گروه اول قرار دارید، از ناموفقیت خود در کاهش وزن تعجب نکنید. 20 دقیقه طول می کشد تا معده پیغام سیری را به مغز بفرستد. تحقیقات نشان می دهند افرادی که آهسته و بدون عجله غذا می خورند، در مقایسه با افرادی که به تند غذا خوردن عادت دارند، به طور میانگین در هر وعده غذایی 66 کالری کمتر مصرف می نمایند.

سخن آخر

برای اینکه کاهش وزن سریع و موفقیت آمیزی داشته باشید، باید دور یک سری عادات بد خود را خط بکشید. دیر و کم خوابیدن، بیش از حد تلویزیون تماشا کردن، پرخوری، مصرف کافئین و… همگی جزء عادات شبانه مضر هستند که رسیدن به اندام دلخواه را سخت و حتی غیرممکن می نمایند. اگر شما هم عادت های ذکر شده در این مقاله را دارید، هرچه زودتر به اصلاح آن ها بپردازید. عادات سالم را جایگزین عادات ناسالم کنید و سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

منبع: eat this

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15574

به "18 عادت شبانه که دشمن شماره یک کاهش وزن هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 عادت شبانه که دشمن شماره یک کاهش وزن هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید