10 هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

به گزارش بانیما، خبرنگاران: هنگامی که در خصوص برترین بازیکنان تاریخ فوتبال صحبت می کنیم، بدون تردید به اسامی بزرگی برخورد می کنیم. پست هافبک نیز مانند سایر پست های دیگر در فوتبال، بازیکنان بزرگی را در تاریخ به خود دیده است. البته انتخاب کردن تعداد 10 بازیکن از بین بهترین های تاریخ قطعاً کار دشواری خواهد بود و بدون تردید اسامی دیگری نیز می توانند در این فهرست حضور داشته باشند. در انتخاب این اسامی به فاکتور هایی مثل سال های بازی، تعداد جام، تکنیک و فاکتور های دیگر توجه شده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا به معرفی 10 هافبک برتر تاریخ فوتبال بپردازیم.

10 هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت

ژاوی هرناندز

این فهرست را با نام یکی از هافبک های مدرن در فوتبال شروع می کنیم. ژاوی هرناندز بازیکن اهل اسپانیا و محصول آموزشگاه معروف باشگاه بارسلونا، لاماسیا بوده است. او نخستین بازی خود را برای تیم اول بارسلونا در سال 1998 انجام داد و تا سال 2015 که از این تیم خداحافظی کرد، 505 بازی برای این تیم انجام داد. بازیکنان معدودی در تاریخ فوتبال وجود دارند که کلکسیون افتخارات تیمی آن ها، به اندازه افتخارات ژاوی بوده باشد.

او جزء نسل طلایی تیم بارسلونا بود که به همراه بازیکن هایی نظیر کارلوس پویول، لیونل مسی و آندرس اینیستا به تمام افتخارات تیمی ممکن رسید. ژاوی تحت مربیگری پپ گواردیولا بهترین بازی های خود را به نمایش گذاشت. تاثیر حضور ژاوی در دوران حضورش در بارسلونا و تیم ملی اسپانیا غیر قابل انکار بود. او با هوش بالای خود و پاس های طلایی خود، لحظات ماندگاری را در ذهن علاقمندان به فوتبال بر جای گذاشت. ژاوی در انتقالی در سال 2015 از تیم بارسلونا جدا شد و به تیم السد قطر پیوست.

زین الدین زیدان

بازیکن بزرگ دیگر این لیست، زین الدین زیدان است که هافبک زاده کشور الجزایر و بازیکن تیم ملی فرانسه بود. او به خاطر بازی سازی، دید و دقت بالا و تکنیک نابش در فوتبال معروف بود. او در دوران بازی اش برای تیم های بزرگی مانند، یوونتوس و رئال مادرید بازی کرد و به نوعی اسطوره هر دو باشگاه به حساب می آید. او یکی از معدود بازیکنانی است که توانسته است در فینال جام جهانی دو گل به ثمر برساند.

زیدان 108 بازی برای تیم ملی فرانسه انجام داد و توانست 31 گل نیز به ثمر برساند. زیدان نیز به مانند ژاوی به تمام افتخارات تیمی و فردی ممکن در فوتبال دست یافت. او از جمله بازیکنانی است که توانسته است توپ طلای فوتبال را نیز دریافت کند. از زیدان به عنوان یکی از کامل ترین بازیکنان تاریخ فوتبال یاد می گردد و او الگوی بسیاری از بازیکنان کنونی فوتبال است. زیدان در حال حاضر سرمربی گری تیم فوتبال رئال مادرید را بر عهده دارد.

زیکو

نمی گردد فهرستی از بهترین هافبک های تاریخ فوتبال تهیه کرد و بازیکنی برزیلی در آن حضور نداشته باشد. زیکو بازیکن سابق فوتبال و باشگاه های فلامینگو و اودینزه بود که مردم برزیل به او لقب پله سفید را داده بودند. او یکی از دوست داشتنی ترین بازیکنان دهه 70 و 80 میلادی به شمار می رفت. علاوه بر بازی خوانی فوق العاده و شوت های مهلکی که زیکو به سمت دروازه حریف می زد، وی همچنین یکی از بهترین کاشته زن ها در تاریخ فوتبال نیز به شمار می رود.

اوج بازی های او در جام جهانی 1982 بود که به همراه تیم ملی برزیل یکی از بخت های قهرمانی به شمار می رفت، ولی در نهایت به این عنوان نرسید. در آن سال ها او با بازیکن هایی نظیر سوکراتس، فالکائو و تونینیو سرز در خط هافبک برزیل، به قدری چشم نواز فوتبال بازی می کردند که امروزه نیز از آن ها به عنوان یکی بهترین خطوط هافبک تاریخ یاد می گردد. از آن تیم برزیل در جام جهانی 1982 به عنوان بهترین تیم برزیل تاریخ و یکی از بهترین تیم های تاریخ فوتبال یاد می گردد. زیکو پس از دوران فوتبال خود، به سرمربی گری روی آورد و تیم های متعددی را در این قامت، رهبری کرد.

سر بابی چارتون

هافبک افسانه ای منچستر یونایتد و تیم ملی انگلستان در دهه 50، 60 و 70 میلادی یکی از بهترین بازیکن های زمان خود به شمار می رفت. از چارتون به عنوان یکی از بهترین شماره 10 های تاریخ فوتبال یاد می گردد. او برای تیم منچستر یونایتد 249 گل و برای تیم ملی انگلستان 49 گل به ثمر رساند.

او یکی از افرادی بود که در سانحه هوایی سال 1958 در بین بازماندگان حضور داشت. ولی او بسیاری از هم تیمی های خود را در آن اتفاق از دست داد. چارتون در جام جهانی 1966 توانست تیم ملی انگلستان را با بازی های درخشان خود به مقام قهرمانی برساند. او به همراه جرج بست و دنیس لاو یکی از پیروز ترین دوره های تاریخ منچستر یونایتد از نظر تعداد کسب جام را رقم زد. بدون تردید نام چارتون در میان یکی از خبرنگارانی تاریخ فوتبال جای دارد.

یوهان کرایف

یوهان کرایف احتمالاً یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال به شمار می رود که هرگز پیروز به قهرمانی در جام جهانی نشد. وی یکی از بااستعدادترین بازیسازان تاریخ فوتبال و نماد تیم ملی هلند در دهه 70 میلادی بود. ﮐﺮﺍﯾﻒ پیش ﺍﺯ ﻫﺮﭼﯿﺰ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ تکنیک، ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﻫﺒﺮﯼﺍﺵ ﺷﻬﺮﺕ ﺩﺍﺷﺖ. ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻭﺟﻮﺩ، ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ نقطه قوت ﺍﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻠﯽﺍﺵ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺑﺎﺯﯾﺴﺎﺯ، ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﻣﯽﺳﺎﺧﺖ.

او بازیکنی است که 3 بار توانسته است جایزه بهترین بازیکن اروپا را کسب کند. در یک نظرسنجنی که در سال 1999 انجام شد او بعد پله، دومین بازیکن برتر قرن بیستم انتخاب شد. کرایف همچنین مربی بزرگی بود که توانست افتخارات متعددی با تیم آژاکس و بارسلونا کسب کند. از او به عنوان یکی از پایه گذاران توتال فوتبال یاد می گردد. متاسفانه کرایف در سال 2016 و در سن 68 سالگی درگذشت.

فرانک ریکارد

بازیکن هلندی دیگر این فهرست، فرانک ریکارد است که در دوران بازی و مربیگری به افتخارات متعددی دست یافت. او عناوین مختلفی را با تیم های آژاکس، میلان، بارسلونا و تیم ملی هلند کسب کرد. او هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی، 3 بار لیگ قهرمانان اروپا را کسب نموده است. با این حال نمی توان ریکارد را تنها با عناوین کسب شده قضاوت کرد. او یکی از بهترین های زمان خودش بود و به نوعی با بازی های درخشان خود تعریفی نوین از هافبک دفاعی ارائه داد.

ریکارد با فیزیک بدنی خاص و تکنیک ناب خود، همیشه کابوسی برای بازیکنان تیم رقیب به شمار می رفت. بازی های او در تیم میلان به همراه دو بازیکن هلندی دیگر یعنی، رود گولیت و فان باستن هرگز از ذهن علاقمندان به فوتبال محو نخواهد شد. ریکارد 73 بازی برای تیم ملی هلند انجام داد و پیروز شد 10 گل نیز به ثمر برساند.

زیزینیو

ﺗﻮﻣﺎﺱ ﺳﻮﺍﺭﺯ ﺩﺍﺳﯿﻠﻮﺍ ﻣﻠﻘﺐ ﺑﻪ ﺯﯾﺰﯾﻨﯿﻮ ﻫﺎﻓﺒﮏ ﻫﺠﻮﻣﯽ ﺳﺎﺑﻖ ﺗﯿﻢ ﻣﻠﯽ ﺑﺮﺯﯾﻞ بود ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻡﺟﻬﺎﻧﯽ 1950 ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺖ. او در 53 بازی برای تیم ملی برزیل پیروز شد 30 گل به ثمر برساند. پله طی مصاحبه ای اعلام نموده بود که زیزینیو یکی از الگو های او در فوتبال بوده است. زیزینیو در پست هافبک تهاجمی بازی می کرد و به خاطر قدرت دریبل زنی و مهارت بالا در گلزنی، مشهور بود.

او یکی از بازیکنانی است که با وجود اینکه با برزیل پیروز به فتح جامی معتبر نشد، اما نامش در فهرست خبرنگارانی تاریخ فوتبال برزیل جای می گیرد. زیزینیو هرچند که با برزیل به افتخاری قابل توجه دست نیافت، اما با تیم های فلامینگو، بانگو و سائوپائولو به افتخارات باشگاهی متعددی دست یافت. او به خاطر تسلط بالا در کار با توپ به داوینچی فوتبال معروف بود. زیزینیو در سال 2002 و در سن 80 سالگی درگذشت.

میشل لادروپ

یکی دیگر از برجسته ترین بازیکنان تاریخ فوتبال، میشل لادروپ دانمارکی است. بدون شک او برترین بازیکن تاریخ فوتبال دانمارک به شمار می آید. او از جمله معدود باریکنانی است که هم در تیم رئال مادرید و هم در بارسلونا بازی های پیروزی را انجام داده است و نزد طرفداران دو تیم نیز محبوب است.

او با قدرت دریبل زنی بالا و پاس های خلاقانه خود کابوس رقیبان بود. روماریو، بازیکن برزیلی از لادروپ به عنوان یکی از 5 بازیکن برتر تاریخ یاد می نماید. او طی 104 بازی برای تیم ملی دانمارک توانست 37 گل به ثمر برساند. دوران حضور او در تیم ملی دانمارک را می توان پیروز ترین دوره تاریخ این تیم دانست. لادروپ پس از خداحافظی از فوتبال به مربیگری روی آورد که البته به اندازه دوران بازی خود در این حرفه پیروز نبود.

دیگو مارادونا

بازیکن آرژانتینی نیازی به تعریف و تمجید ندارد. بدون تردید او یکی 5 بازیکن برتر تاریخ فوتبال به شمار می آید و حتی بسیاری او را برترین بازیکن تاریخ فوتبال می نامند. اسطوره دو باشگاه بارسلونا و ناپولی به نوعی پادشاه میانه میدان به شمار می رفت. می توان گفت که او به طور انفرادی آرژانتین را به قهرمانی در جام جهانی 1986 رساند.

ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ، ﺗﮑﻨﯿﮏ، ﭼﺎﺑﮑﯽ، ﺩﯾﺪ ﻗﻮﯼ، ﭘﺎﺱﻫﺎﯼ ﺩﻗﯿﻖ، ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺗﻮﭖ ﻭ ﺩﺭﯾﺒﻞﺯﻧﯽ فوق العاده ﻣﺎﺭﺍﺩﻭﻧﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻗﺎﻣﺖ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺩ، ﺩﺭ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ سرآمد ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻟﻘﺐ ﭘﺴﺮ ﻃﻼﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﻨﺪ. او طی یک نظرسنجی صورت گرفته مشترکاً به همراه پله در صندلی نخست برترین بازیکنان قرن 20 معرفی شدند.

رایان گیگز

این فهرست را با یک نام غیر قابل پیش بینی به سرانجام می رسانیم. بازیکنان محدودی در فوتبال هستند که به اندازه رایان گیگز توانسته اند جام کسب نمایند و تعداد سال های زیادی در فوتبال، حضوری پیروز داشته باشند. او پرافتخارترین بازیکن بریتانیا محسوب می گردد و توانسته است به همراه تیم منچستر یونایتد 13 عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس را کسب کند. او طی 672 بازی برای منچستر یونایتد توانست 114 گل به ثمر برساند.

سرعت بالا، دید قوی، پاس های بلند و قدرت رهبری گیگز، او را به یکی از خاص ترین هافبک های تاریخ فوتبال تبدیل نموده است. او یکی از آخرین بازیکنان تک باشگاهی در فوتبال نوین به حساب می آمد که تمام دوران حرفه ای خود را در تیم منچستر یونایتد گذراند. او با وجود کسب افتخارات باشگاهی متعدد هرگز نتوانست افتخاری با تیم ملی ولز کسب کند. گیگز در حال حاضر سرمربیگری تیم ملی ولز را برعهده دارد.

منبع: BleacherReport

منبع: برترین ها
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6551

به "10 هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت" امتیاز دهید

1 کاربر به "10 هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 هافبک برتر تاریخ فوتبال به انتخاب بلیچر رپورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید