10 نکته ساده برای طراحی خانه ای شادتر

به گزارش بانیما، خانه شاد و روشن در روحیه ما نقش مهمی دارد. شاید به این مطلب توجه نکرده باشید که چیدمان وسایل و تزئینات داخلی خانه تا چه اندازه در بهبود روحیه و نشاط شما مؤثر است. هر روز صبح که بیدار می شوید، اولین چیزهایی که می بینید همین چیدمان و تزئینات هستند.

10 نکته ساده برای طراحی خانه ای شادتر

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

این مهم است که چه ایده ای پشت طراحی شما واقع شده است. برای نمونه اگر ایده های آرامش بخش را به کار گرفته باشید وقتی بیدار می شوید، احساس آرامش خواهید کرد و روزتان را با احساسی خوشایند آغاز می کنید. اگر روحیه خوبی ندارید و احساس خرسندی نمی کنید، به کمی تغییر احتیاج دارید. برای خانه و فضای شخصی شما ایده هایی داریم. با این ایده ها، تزئینات داخلی و چیدمان وسایل خانه راهکاری می گردد برای خرسندی بیشتر و حال خوب شما. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

1. از نور خورشید بیشترین استفاده را بکنید

حتما تجربه نموده اید که در روزهای آفتابی احساس بهتری دارید و خرسند تر هستید. این تجربه لذت بخش به لطف پاسخ مغز به نور خورشید حاصل می گردد. قرار دریافت در معرض آفتاب باعث ترشح بیشتر هورمون سروتونین در بدن می گردد. مهم ترین کارکرد این هورمون در بدن، تنظیم حالات روحی و یاری به تمرکز بیشتر است.

برای داشتن خانه شاد و روشن سعی کنید در طول روز از نور طبیعی بهره ببرید. برای اینکه بیشترین بهره را از نور خورشید داشته باشید باید در طراحی پرده ها به این نکته توجه کنید. برای نمونه به جای استفاده از پرده هایی ضخیم، تیره رنگ و چندلایه، از پرده هایی بهره ببرید که نازک تر و شفاف تر هستند و رنگ روشن تری دارند. به علاوه می توانید از ایده آینه بهره ببرید. در هر جایی که امکان دارد، آینه ای مقابل پنجره قرار دهید. این کار باعث بیشتر شدن نور محیط می گردد.

2. نور مصنوعی بیشتر و بهتر فراهم کنید

اولین و مهم ترین مسأله، روشنایی است. در ساعات مختلف روز، به نور کافی احتیاج دارید. استفاده ترکیبی از وسایل روشنایی و نورپردازی، شما را به هدفتان می رساند. از تعویض یا اضافه کردن وسایل روشنایی و نورپردازی آغاز کنید. این وسایل در سه طیف رنگی فراوری می شوند که هر کدام برای فضاهای معینی مناسب هستند.

نور خنک

این لامپ ها دارای طیفی از رنگ های سبز یا آبی هستند و می توانند گزینه مناسبی برای استفاده در حمام، راهرو و انباری باشند. البته اگر وسایل دکوری ویژه ای دارید که می خواهید آن ها بیشتر در معرض دید باشند، می توانید از چراغ های سقفی یا دیوارکوب هایی با نور خنک و متمرکز بهره ببرید. نور خنک برای نمایش و تزئین هم مناسب است.

نور طبیعی

همان طور که از اسم این لامپ ها معین است، این دسته از لامپ ها نزدیک ترین نور به نور طبیعی خورشید را دارند. انواع لامپ های مهتابی (با نور سفید) در این دسته قرار می گیرند. این لامپ ها برای استفاده در بیشتر فضاهای خانگی و اداری مناسب هستند اما توصیه می گردد در اتاقی که در آن مطالعه یا کار می کنید، حتما از این لامپ ها بهره ببرید. نور طبیعی به تمرکز بیشتر شما یاری می نماید.

نور گرم

این لامپ ها از طیف رنگی زرد آغاز می شوند و تا رنگ قرمز هم ادامه دارند. انواع لامپ های آفتابی (با نور زرد) در این دسته قرار می گیرند. در هر جایی مانند هال یا اتاق خواب که به استراحت شما مربوط می گردد، می توانید از این لامپ ها بهره ببرید. نور گرم باعث ایجاد آرامش می گردد.

البته استفاده از این لامپ ها تا حد زیادی به سلیقه شما مربوط است اما استانداردهایی برای استفاده از لامپ ها وجود دارد که توجه به آن ها می تواند هم در انتخاب و هم در حفظ آرامش روانی و سلامت جسمانی یاری کند.

3. ساختار بصری ایجاد کنید

برخی اوقات، زندگی به هم ریخته و غیر قابل پیش بینی است. خوشبختانه می توانید با ایجاد یک ساختار بصری زیبا در خانه، با استرس و عدم اطمینان زندگی های امروزی مقابله کنید. استفاده از ویژگی هایی مثل تقارن و تابلوهای متنوع، خانه ای شادتر می سازد. از وسایل تزیینی در گروه های سه یا پنج تایی بهره ببرید و خلاقیت به خرج دهید. لازم نیست عالی باشد فقط فضایی که شما را خرسند می نماید بسازید. به عنوان مثال دو شیء با شکل مشابه را در کنار چیزی کاملا متفاوت قرار دهید و از این ابتکار نترسید.

4. هیجان بصری ایجاد کنید

برای طراحی فضای داخلی خانه خود از بافت ها و نقش ونگارهای متفاوت بهره ببرید. گاهی زندگی روزمره باعث می گردد که حواس پنجگانه خود را فراموش کنید. برای هر کدام از این حواس در خانه یک محرک ایجاد کنید. مثلا برای تحریک حس بینایی خود، نقش ونگارهای متفاوت را به طراحی خانه اضافه کنید. برای تحریک حس لامسه، از بافت های مختلف مثلا نرم و ابریشمی یا زبر و خشن بهره ببرید. هرگز از ترکیب کردن محرک های مختلف نترسید.

5. از گیاهان آپارتمانی بهره بگیرید

برای داشتن خانه شاد و روشن باید کمی خرج کنید و گیاه آپارتمانی بخرید. کمی فضای سبز می تواند تحولی در خانه شما ایجاد کند. یکی از بهترین ایده ها برای داشتن خانه ای با نشاط و آرامش بخش، نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. این گیاهان نه تنها روحیه را تغییر می دهند، بلکه هوای خانه را هم تصفیه می نمایند بنابراین حال بهتر و اکسیژن بیشتری خواهید داشت.

  • 14 گیاه آپارتمانی مقاوم، برای نگهداری در فضا های کم نور

اگر تجربه نگهداری از گیاهان آپارتمانی را ندارید، از گیاهانی آغاز کنید که مقاوم تر هستند و به مراقبت کمتری احتیاج دارند. البته داشتن چند گیاه آپارتمانی و مراقبت از آنها، آن قدر تأثیرات روحی مثبت دارد که اگر کمی بیشتر برای این کار وقت بگذارید، پشیمان نمی شوید.

6. از چیدمان مرتب وسایل و نظافت برنامه ریزی شده مطمئن شوید

از بین بردن به هم ریختگی ها، روشی مطمئن برای داشتن خانه ای شادتر است. وسایل نامرتب، فقط فضای خانه را اشغال نمی نمایند، بلکه آرامش ذهنی را هم از بین می برند. تمامی وسایل خانه را ارزیابی کنید؛ از مبلمان گرفته تا وسایل تزئینی. چیزهایی را نگه دارید که فایده ای برای شما دارند یا حداقل باعث خرسندی شما می شوند. همواره لازم نیست برای اینکه خانه شادتری داشته باشید، چیزهایی را اضافه کنید؛ گاهی حذف برخی از چیزها شما را به هدفتان می رساند. اگر وسایل بی فایده را رها کنید، می توانید برای وسایل یا فعالیت های نشاط آور فضای کافی داشته باشید.

7. برای تمیز کردن خانه برنامه معین داشته باشید

از طرفی دیگر اگر برای نظافت، برنامه معینی داشته باشید، تا حد زیادی از به هم ریختگی های پی درپی جلوگیری نموده اید. معمولا نظافت خانه احتیاج به مرتب کردن وسایل هم دارد. اگر خانه را در فواصل زمانی معین تمیز کنید که در نتیجه مرتب هم می گردد، با یک به هم ریختگی عظیم روبرو نمی شوید که نتوانید آن را مدیریت کنید. به هر حال از قلم نیاندازید که در خانه ای تمیز و مرتب، حال بهتری خواهید داشت.

8. یک فضای شاد خصوصی ایجاد کنید

برای اینکه خانه ای شاد و آرام داشته باشید، هیچ موضوعی مهم تر از چیدمان اتاق شخصی خودتان نیست. بر اساس فلسفه فنگ شویی، چیدمان نامناسب باعث افزایش انرژی های منفی می گردد. بد نیست اصول فنگ شویی را درباره چیدمان اتاق خودتان تجربه کنید؛ شاید نتیجه مطلوبی داشته باشد.

البته حتی افرادی که اطلاعات چندانی درباره فنگ شویی ندارند هم این مطلب را تأیید می نمایند که چیدمان فضای داخلی روی روحیه افرادی که در آن محیط زندگی می نمایند تأثیر دارد. اگر خانه شما چیدمانی منطقی و کاربردی داشته باشد، از زندگی در آن لذت می برید. در حالی که خانه ای نامرتب با چیدمان نامناسب، باعث ناامیدی شما می گردد و می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

از اتاق خودتان آغاز کنید و چیدمان منظم و شادی در آن داشته باشید. می توانید سبک شخصی خودتان را اجرا کنید. چیزهایی هستند که برای آن ها ارزش ویژه ای قائل هستید و دوست دارید که همواره در معرض دیدتان باشند؛ عکس ها، تابلوهای هنری، جوایز، کتاب ها، یادگاری ها و چیزهایی از این قبیل. این وسایل می توانند بخشی از چیدمان شخصی شما باشند اما باید این چیدمان، با نظم و ایده ای خلاقانه همراه باشد. به هر حال شما به مکانی دنج و سرگرم نماینده احتیاج دارید تا برای فرار از شرایط ناخوشایند، رسیدن به آرامش و حتی استراحت به آنجا بروید.

9. استفاده از رایحه های نشاط آور را از قلم نیاندازید

همه حواس انسان، از خانه ای شاد لذت می برند. در خانه شاد، رایحه دلپذیری به مشام می رسد. خانه خودتان را خوشبو کنید. با توجه به سلیقه اعضای خانواده، می توانید رایحه ای اختصاصی برای خانه خودتان انتخاب کنید؛ شیرین، میوه ای، نعنایی، چوبی و…

استشمام یک رایحه آشنا و دلپذیر می تواند روحیه شما را بهتر کند. می توانید از شمع های معطر، انواع عود، اسانس ها، اسپری های خوشبونماینده یا دستگاه های خوشبونماینده هوا بهره ببرید.

10. به رنگ ها بیشتر اهمیت بدهید

راز پنهان خانه شاد و روشن استفاده از رنگ است. رنگ ها روی ذهن و روان افراد تأثیر می گذارند؛ برخی از رنگ ها باعث بهبود روحیه می شوند، برخی دیگر از آن ها آرامش بخش هستند، تعدادی از رنگ ها می توانند ناراحتی های شما را تشدید نمایند و رنگ هایی هم هستند که سطح بهره وری روحی و ذهنی را بالا می برند. وقتی می خواهید وسایل و لوازم شخصی خودتان را بخرید، به برخی از رنگ ها تمایل بیشتری دارید. این تمایل بیشتر، نشان دهنده سازگاری آن رنگ با حالات روحی شما است. اما آیا این معیار خوبی برای انتخاب رنگ است؟

پاسخ این پرسش به شرایط روحی شما بستگی دارد. آیا روحیه خوبی دارید یا ذهن و روان شما به هم ریخته است؟ به هر حال اگر به احساس درونی خودتان نسبت به رنگ های مختلف توجه کنید، می توانید رنگ های مناسب حال خودتان را پیدا کنید. رنگ هایی برای شما مناسب هستند که همراهی آن ها باعث گردد حال بهتری را تجربه کنید.

وقتی می خواهید خانه ای شادتر و آرام تر داشته باشید، کمی تغییر در رنگ ها به شما یاری می نماید. شاید وقت آن رسیده باشد که رنگ دیوارها را تغییر دهید یا در وسایل و تزئینات به تغییر رنگ احتیاج داشته باشید. فقط به این نکته توجه کنید هر رنگی را که انتخاب کردید، از طیف های روشن تر آن در طراحی خانه بهره ببرید. رنگ های روشن تر، آرامش بخش و نشاط آور هستند.

یکی از بهترین رنگ ها سفید است. در خانه ای که با رنگ سفید طراحی شده است، نور و انرژی مثبت بیشتری خواهید داشت. به علاوه اینکه رنگ سفید دیوارها، خانه را وسیع تر نشان می دهد. البته شاید اضافه کردن کمی طیف رنگی به رنگ دیوارها، طراحی پس زمینه خانه شما را بهتر کند. ممکن است برای ایجاد هماهنگی بین وسایل و دیوارها، دیوارهای کاملا سفید، انتخاب های شما را محدود کند.

سخن آخر

هر چقدر خانه شما به طبیعت شبیه تر و نزدیک تر باشد، احساس بهتری خواهید داشت. به همین دلیل به داشتن گل ها و گیاهان و استفاده از نور طبیعی در خانه توصیه می گردد. با نکاتی که بالاتر عنوان کردیم می توانید خانه شاد و روشن و آرامی داشته باشید. برای برخی از این ایده ها ضروری است که هزینه کنید. با توجه به حس و حال خوبی که از تغییر دکوراسیون منزل می گیرید، این هزینه کردن ارزش دارد.

منبع: Decorilla

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 14984

به "10 نکته ساده برای طراحی خانه ای شادتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته ساده برای طراحی خانه ای شادتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید