گیاهان داروئی جهت درمان سرطان

به گزارش بانیما، گیاهان دارویی بسیاری وجود دارند که جهت درمان انواع مختلفی از سرطان مفیدند. این مقاله تعدادی ز آنها را مورد بحث قرار داده است.

گیاهان داروئی جهت درمان سرطان

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

گیاهان دارویی بسیاری وجود دارند که جهت درمان انواع مختلفی از سرطان مفیدند. این مقاله تعدادی ز آنها را مورد بحث قرار داده است.

گیاهان دارویی یکی از برترین هدایای طبیعت هستند. آنها به عنوان یک داروی قوی برای درمان بسیاری از بیماری ها، دقیقاً از دوران باستان استفاده می شدند. بعلاوه با داشتن خاصیت درمانی در درمان سرطان مفیدند. در بسیاری از انواع سرطان ها، گیاهان دارویی به عنوان داروی شفا بخش و یا دارویی مکمل همراه با درمان های طبیعی استفاده می شدند. این گیاهان دارویی عبارتند از:

زردچوبه (نام علمی: (Curcuma longa))

زردچوبه عنصر گیاهی زرد رنگی است که به طور متداول به عنوان ادویه پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه این گیاه در جهان به خاطر خواص ضد سرطانی خود مشهور است. بعضی از نتایج اخیر نشان می دهد که مصرف روزانه حدود نیم قاشق چای خوری زردچوبه، امکان رشد الگوهای نادرستDNA و ماده مولد یا تشدید نماینده سرطان را که باعث توسعه سلولهای سرطان زا می شوند، را کاهش می دهد. این ادعا از نظر علمی هنوز به تأیید نرسیده است؛ با این حال، بعضی مطالعات هم نشان می دهند که نرخ رشد سرطان سینه در آسیا، که در آنجا به صورت منظم در پخت و پز از زردچوبه استفاده می گردد، کمتر است.

ریحان (نام علمی: (Ocimum basilicum))

ریحان به عنوان بخش اصلی غذاهای ایتالیایی به رسمیت شناخته شده است. این گیاه دارای خواص ضد سرطانی است. برگ های تازه حفظ شده آن در پاستا (خوراکهای ماکارونی دار) و یا سس به عنوان یک محافظ طبیعی در برابر تشکیل سلولهای سرطان زا عمل می نمایند.

چای سبز (درخت و گل کاملیا سینن سیس) (نام علمی: (Camellia Sinensis))

ساخته شده از برگ کاملیا سینن سیس، چای سبز معجون گیاهی ضروری برای پیشگیری از سرطان است. به خوبی مشاهده شده که برگهای آن در حداقل سطح ممکن اکسید شده اند. منشاء آن در چین بوده و از تقریباً تمام انواع سرطانها از جمله سرطانهای سینه، روده، ریه، پوست، کبد، معده، و سرطان روده بزرگ جلوگیری می نماید. این امر به علت آنتی اکسیدانی با نام، پلی فنل که گونه ای از بیوفلاونوئید bioflavonoid می باشد، امکان پذیر است، فعال ترین پلی فنل، به نام اپیگالوکتشین گالات epigallocatechin gallate درون آن موجود است. بعلاوه دارای کاروتنوئید، تیانین theanine، کلروفیل و پروآنتوسیانیدین می باشد.

گل شبدر قرمز یا شبدر چمنی (نام علمی: (Trifolium pratense)

موسسه ملی سرطان (NCI) به تازگی این گیاه دارویی ضد سرطان را که به طور متداول به وسیله مردم استفاده می گردد، مورد تأیید قرار داده است. گل شبدر قرمز حاوی ترکیبات ضد تومور مانند جنستئین genistein و دایدزئینdaidzein بوده و بعلاوه حاوی ویتامین E و توکوفرول می باشد که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. علی رغم مفید بودن آن، زنان باردار، بیماران قلبی، و کسانی که سرطان وابسته به استروژن دارند، توصیه می گردد از این گیاه استفاده ننمایند. اکیناسه یا سرخارگل (نام علمی: (Echinacea angustifolia))

اکیناسه بسیار مفید بوده و یکی از گیاهان دارویی است که جهت مصرف آن بیشترین توصیه می گردد. این یک گیاه ضروری برای یاری به درمان سرطان است.

جعفری (نام علمی: (Petroselinum crispum))

جعفری بعلاوه تحت عنوان گیاه دارویی زینتی در امریکا و اروپا شناخته شده است. این گیاه حاوی آپیژنین apigenin است که شکلی از روغن طبیعی می باشد. این آپیژنین از بدن در مقابل تشکیل عروق خونی نو که خون را به تومورهای سرطانی (آنژیوژنز) می رساند، ممانعت به عمل می آورد. این کار به درمان سرطان یاری می نماید. با این حال، بسیار توصیه می گردد که از مصرف آن در دوران بارداری خودداری کنید، به این علت که ممکن است به زایمان زودرس و تحریک رحم منجر گردد.

رزماری (نام علمی: (Rosmarinus officinalis)

یکی از رایج ترین گیاه هان مورد استفاده در آشپزی است که بوی چوب مانندی می دهد که به علت اسیدهای چرب ترپن terpenes موجود در آنست و از تشکیل سلولهای سرطانی نو جلوگیری می نماید. به خصوص زمانی که بیماران تحت شیمی درمانی قرار دارند، مصرف آن بسیار توصیه می گردد.

شوید (نام علمی: (Anethum graveolens)

شوید دارای میزان کافی مونوترپن است که باعث تحریک ترشح آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون ترانسفراز اس glutathione S-transferase می گردد. این آنزیم رادیکال های آزاد سرطان زا را خنثی می نماید. مواد روغنی موجود در شوید به حرکات دودی روده ای که در نتیجه ترشح فعال رنگدانه های صفراوی و مایعات گوارش هستند، یاری می نماید.

نعنا (نام علمی: (Mentha))

بعضی فیتوکمیکال های (مواد شیمیایی گیاهی) خانواده نعناع، ارسال خون به تومورهای سرطانی را متوقف می سازند. آنها رسانیدن خون را قطع نموده و در نهایت مواد سرطان زا را از بین می برند.

آویشن (نام علمی: (Thymus vulgaris))

بین بیش از 300 گیاه دارویی، تیموس ولگاریس یا همان آویشن بیشترین گیاه مورد استفاده در آشپزی است. تیمول محصول اصلی آویشن است که همراه با ترپن، گروهی از خواص ضد سرطانی را دارند. این گیاه به عنوان دارو برای درمان سرطان دهان مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاهان دارویی بسیار زیادی وجود دارند که دارای خواص ضد سرطانی مشابهند مانند آلوئه ورا، پیاز، سیر، عصاره دانه کرفس (در درمان سرطان کبد بسیار موثر می باشد)، گون، goji berries (نوعی زرشک)، و غیره. لیکن، با وجود خواص درمانی بعضی از گیاهان چنانچه بدون مشورت دکتر مصرف شوند، ممکن است عوارض جانبی زیانباری به همراه داشته باشند. قطعاً ثابت شده است که انتخاب گیاهان مناسب در درمان سرطان سودمندند.

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17763

به "گیاهان داروئی جهت درمان سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهان داروئی جهت درمان سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید