گزارش، تاثیرات کرونا بر کابینه اردوغان

به گزارش بانیما، استعفای وزیر کشور نشان داد که با وجود برخورد مقتدرانه اردوغان و حزب حاکم٬ هنوز هم فشار مخالفین و افکار عمومی٬ یک عامل مهم و اثرگذار است.

گزارش، تاثیرات کرونا بر کابینه اردوغان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ ویروس کرونا در کشور ترکیه همچنان در حال شیوع و پیشتازی است.

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه٬ تا به امروز در این کشور 57 هزار نفر به کرونا مبتلا شده و 1198 نفر نیز جان خود را از دست داده اند و به این ترتیب٬ ترکیه همچنان در رده 10 کشور نخست جهان از حیث ابتلا به ویروس کرونا است و در رده نهم این جدول واقع شده است.

خطا در مبارزه با کرونا و شکست دومین وزیر

چندی پیش٬ مهمت جاهید وزیر حمل و نقل و ارتباطات ترکیه٬ با وجود اعلام ضرورت رعایت فاصله اجتماعی٬ در روزهای اوج کرونا٬ مراسم مناقصه حفر کانال استانبول را برگزار کرد و انعکاس عکس و خبر این مراسم در رسانه ها که در آن٬ مقامات دولتی و پیمانکاران با ماسک و دستکش در حال امضای اوراق بودند٬ توجه مخالفین و منتقدین را به سوی خود جلب کرد.

رسانه های مخالف اردوغان اظهار داشتند که این اقدام٬ نه تنها دهن کجی به توصیه های مقامات بهداشتی٬ بلکه کوشش برای سوءاستفاده از بحران کرونا به منظور برگزاری یک مناقصه چند میلیارد دلاری به شکل مبهم و غیرقانونی است. به همین خاطر٬ تداوم نقدها و فشار افکار عمومی٬ اردوغان را ناچار کرد تا وزیر حمل و نقل را برکنار کند.

مدت کوتاهی بعد از برکناری نخستین وزیر کابینه اردوغان در جهت مبارزه با کرونا٬ این بار نوبت به وزیر کشور رسید.

رسانه های مخالف اردوغان اظهار داشتند که در ماجرای اعلام قرنطینه عمومی و مقررات منع آمد و شد در 31 مرکز استان ترکیه٬ وزیر کشور٬ این خبر را به شکل عجولانه اعلام نموده و سخنان او موجب آن شده که مردم٬ شبانه٬ به منظور خرید مواد غذایی و ملزومات روزمره٬ به یک باره به فروشگاه ها بریزند و عملاً صدها هزار نفر در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرند.

این بار هم رسانه ها مخالف بیکار ننشستند و این اقدام وزیر کشور را به عنوان سند بی کفایتی دولت در مبارزه با کرونا قلمداد کردند. سلیمان سویلو نیز ناچار شد استعفای خود را با انتشار یک پیغام توییتر اعلام کند و این خبر٬ توجه همه محافل سیاسی و رسانهای ترکیه را به سوی خود جلب کند. استعفای وزیر کشور نشان داد که با وجود برخورد مقتدرانه اردوغان و حزب حاکم٬ هنوز هم فشار مخالفین و افکار عمومی٬ یک عامل مهم اثرگذار است.

ناگفته های استعفا و رد آن

عبدالقادر سلوی از تحلیل گران روزنامه حریت که روابط نزدیکی با اردوغان و مقامات حزب عدالت و توسعه دارد، در خصوص پشت پرده استعفا نوشته است: همین که پیغام استعفا را در توییتر دیدم٬ با تمام شماره های وزیر کشور تماس گرفتم اما همه گوشی ها را خاموش نموده بود. از دوستان باخبر شدم که به اتفاق همسرش به کاخ ریاست جمهوری رفته است. او قبل از آن که استعفا را به شکل عمومی اعلام کند٬ به ملاقات اردوغان رفته و چنین گفتوگویی بین آنها در گرفته است:

وزیر کشور: قربان! مسئولیت این خطا با من است. من تمام مسائل را بر گردن می گیرم و استعفایم را اعلام میکنم.

رئیس جمهور: لازم نیست.

وزیر کشور: قربان! من استعفا می دهم که دست جنابعالی باز باشد. حلال کنید.

به گفته سلوی٬ این گفتوگو در همین جا ختم شده و سویلو کاخ ریاست جمهوری را ترک نموده است. اما نیمه شب٬ فخرالدین آلتون رئیس نهاد اطلاع رسانی ریاست جمهوری ترکیه٬ با انتشار یک پیغام توییتری اعلام نموده که رئیس جمهور٬ استعفای وزیر کشور را نپذیرفته و او به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

واکنش ها به استعفای وزیر کشور

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق٬ پس از رد استعفای وزیر کشور اظهار داشت: باور نمی کنم این تصمیمات از خود وزیر کشور باشد. در واقع تمام تصمیمات به خود اردوغان باز می گردد. سلیمان سویلو با این اقدامات نمایشی به دنبال نجات اردوغان است.

محرم اینجه از سران حزب جمهوری خلق نیز نوشت: همه این ها تئاتر و بازی های کاخ ریاست جمهوری است. می خواهند با این نمایش ها٬ شکست خود را پنهان نمایند.

اما سویلو٬ موافقین و حامیانی نیز داشت. یکی از شهروندان ترکیه در استان ریزه٬ با شنیدن خبر استعفای سویلو به قصد خودکشی به بالای پشت بام رفت و گریه های اعضای خانواده و همسایگان٬ نتوانست او را منصرف کند.

اما زمانی که ماشین آتش نشانی و نیروهای پلیس به صحنه آمدند٬ مذاکره نماینده پلیس٬ به شهروند مزبور خبر داد که استعفای وزیر کشور مورد قبول رئیس جمهور ترکیه واقع نشده است. شنیدن این خبر کافی بود تا شهروند طرفدار دوآتشه سلیمان سویلو٬ خود را به دست امدادگران بسپارد!

دولت باغچلی رهبر حزب راست افراطی حرکت ملی و شریک اردوغان در ائتلاف جمهور٬ نخستین فردی بود که با انتشار یک پیغام رسمی٬ از ادامه فعالیت وزیر کشور اظهار مسرت و خشنودی نموده و آن را به نفع امنیت ترکیه دانست.

همچنین مصطفی دستیجی رهبر حزب راست وحدت عظیم و دوغو پرینچک رهبر حزب کمومنیستی وطن٬ از دیگر سیاست مدارانی بودند که اقدام اردوغان را تایید و اظهار داشتند که ادامه فعالیت سلیمان سویلو به عنوان وزیر کشور٬ مثبت و مسرت بخش است.

آیا سلیمان سویلو رئیس می گردد؟

سلیمان سویلو وزیر کشور٬ در سال 2018 میلادی هم به خاطر بعضی ناملایمات حزبی قصد استعفا داشت اما اردوغان مانع از استعفای او شد و وزیر کشور با توان و قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه داد. حالا هم پس از رد استعفای دوم٬ سویلو از قدرت و محبوبیت بیشتری برخوردار شده است.

بسیاری از تحلیل گران ترکیه معتقدند که او٬ یکی از سه چهار نفری است که محتمل است در آینده جایگزین اردوغان گردد.

سویلو از کجا آمده است؟

سلیمان سویلو نیز همچون احمد داوود اوغلو از افرادی است که در لیست رفقای قدیمی اردوغان و موسسین حزب عدالت و توسعه نبوده و راه صدساله را یک شبه پیموده است.

سویلو در سال 1969 میلادی در استانبول به جهان آمده اما خانواده او اصالتاً اهل ترابزون است. سویلو در رشته مدیریت در استانبول تحصیل نموده و خیلی زود٬ به شکل همزمان وارد هر دو جهانی سیاست و تجارت شده است.

او در 25 سالگی در حزب راه راست (حزب خانم تانسو چیللر) عنوان جوان ترین رئیس شاخه استانی حزب را گرفت و به فعالیت سیاسی ادامه داد. حزب راه راست در سال 2008 میلادی نام خود را به حزب دموکرات تغییر داد.

در کنگره حزب به عنوان رهبر برگزیده شد. این در حالی بود که کرسی رهبری این حزب٬ پیش از سلیمان سویلو٬ در اختیار مهمت آغار چهره امنیتی برجسته و وزیر کشور اسبق ترکیه بود.

سویلو در مقام رهبر حزب دموکرات٬ نتایج قابل توجهی در انتخابات به دست نیاورد و نتوانست کاری از پیش ببرد.

با آن که سلیمان سویلو بارها حزب عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت را به فساد و دزدی متهم نموده بود٬ اما در سال 2012 میلادی٬ به دعوت شخص اردوغان٬ حزب خود را تعطیل کرد و به جمع یاران اردوغان پیوست.

او خیلی زود در این حزب رشد کرد و به مقام و موقعیتی بالا دست پیدا کرد. او در دولت های داوود اوغلو و بن علی ییلدرم وزیر کار و تامین اجتماعی و در دولت اردوغان وزیر کشور شد.

ویژگی های سیاسی و فردی سویلو

ظاهراً سلیمان سویلو در بدنه حزب عدالت و توسعه٬ حامیان چندانی ندارد اما او از نظر شرکا و موافقین اردوغان٬ موفقترین و کارآمدترین عضو کابینه است.

سلیمان سویلو در این حوزه ها توانسته است توجه و رضایت اردوغان را جلب کند:

1.مبارزه مداوم با شبکه فتح الله گولن.

2.مبارزه با پ.ک.ک و داعش.

3.مدیریت و سازماندهی رضایت بخش نیروهای پلیس.

4.حضور مداوم در صف اول و میدان بحران به ویژه در مناطق درگیری بین پ.ک.ک و نیروهای امنیتی٬ سیل و زلزله.

5.تبعیت مداوم از اردوغان و تداوم فعالیت همچون یک وزیر همواره بیدار و بیش فعال.

اگر چه سلیمان سویلو در تیم اردوغان٬ همچنان از احترام و حمایت خاصی برخوردار است اما رویدادهای 24 ساعت اخیر نشان داد که مبارزه با کرونا٬ دولت اردوغان و حزب عدالت توسعه را در جهت تحولات مهمی قرار داده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8850

به "گزارش، تاثیرات کرونا بر کابینه اردوغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، تاثیرات کرونا بر کابینه اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید