کشف سفال و استخوان انسان در حریم امامزادگان جعفر و محمد دامغان ، عملیات ساخت و ساز اوقاف، لایه های باستانی را از بین برد؟

به گزارش بانیما، مهدی قاسمی، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان گفت: در محوطه امامزادگان جعفر و محمد(ع) با قدمتی بیش از یک هزار سال و وجود 5 اثر ثبتی در مرکز شهر دامغان، این آثار سفال و استخوان انسان در جداره های زیرزمین طرح عمرانی در حال اجرا در حریم امامزادگان محمد و جعفر (ع) رویت شد.

کشف سفال و استخوان انسان در حریم امامزادگان جعفر و محمد دامغان ، عملیات ساخت و ساز اوقاف، لایه های باستانی را از بین برد؟

وی ادامه داد: با توجه به آثار جدید مشاهده شده، به نظر می رسد در این مکان قبور تاریخی وجود داشته است که نیاز به بررسی بیشتر و سپس اعلام نظر قطعی دارد.

قاسمی شرح داد: متاسفانه لایه های باستانی احتمالی در این محدوده به دلیل عملیات ساخت و ساز طرح اوقاف و امور خیریه از بین رفته است.

وی گفت: در پی ابلاغ طرح مصوب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص عملیات ساختمانی در حریم مصوب و درجه یک امامزادگان جعفر و محمد(ع)، مصوبات مذکور به انضمام نقشه های اجرایی به شهرداری دامغان، هیات امنای مجموعه و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان و دامغان با مضمون توقف عملیات ساخت و ساز تا اصلاح پروانه ساختمانی، تخریب اضافه بنا و معرفی مهندس ناظر ذیصلاح ابلاغ شد. به همین منظور و در راستای اجرای مصوبات وزارت میراث فرهنگی، جلسه ای با حضور روسا و کارشناسان ادارات مرتبط و دادستان شهرستان دامغان در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان تشکیل و بازدید میدانی از طرح انجام شد و مقرر شد تا اداره اوقاف و امور خیریه هر چه سریع تر اصلاحات را آغاز و ادامه عملیات را براساس طرح تصویب شده وزارت میراث فرهنگی انجام دهد.

قاسمی گفت: با ادامه فرایند ساخت و ساز غیرمجاز و برخلاف مصوبه، در بازدید یگان حفاظت میراث فرهنگی در تاریخ 28 آذر 98 قسمت هایی از اسکلت انسان و تکه های سفالینه تاریخی رویت شد. آثار کشف شده در لایه های پایینی باقی مانده در زیرزمین طرح ساخت و ساز حریم امامزادگان جعفر(ع) و محمد(ع) بین عمق 1 تا 2 متری گودال قابل مشاهده است.

قاسمی بیان کرد: نظر به ارائه گزارش کارشناس باستان شناس میراث فرهنگی، مبنی بر نیاز به بررسی بیشتر و دقیق تر موضوع و حساسیت این امر، مکاتبه با نهادهای مربوطه جهت تعطیلی کارگاه عملیاتی انجام شد و عملیات ساخت و ساز باید تا تعیین تکلیف نهایی متوقف شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان گفت: در همین خصوص، با دستور معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مذاکراتی در سطح ملی و استانی انجام شد و موضوع در دست بررسی است.

شهر دامغان با قدمت هفت هزار ساله، دارای 2 هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد 400 اثر شناسایی و تا به امروز 126 اثر ثبت ملی شده است.

امامزادگان جعفر و محمد دامغان در سال 1310 به شماره 82 به ثبت ملی رسید و قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری می رسد. در این مجموعه، بقعه امامزاده جعفر (ع) و بقعه امام زاده محمد (ع)، آرامگاه شاهرخ و بنای چهل دختران وجود دارد که قدمت آن ها به حدود هزار و 250 سال قبل و به دوره سلجوقی می رسد.

عملیات ساخت و ساز و اجرای طرح جامع امامزادگان جعفر (ع) و محمد (ع) با اما و اگرهای فراوان در زمینه مجوز یا فقدان مجوز ساخت از سوی میراث فرهنگی، از بهمن سال 97 آغاز شد.

منبع: چمدان
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6745

به "کشف سفال و استخوان انسان در حریم امامزادگان جعفر و محمد دامغان ، عملیات ساخت و ساز اوقاف، لایه های باستانی را از بین برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سفال و استخوان انسان در حریم امامزادگان جعفر و محمد دامغان ، عملیات ساخت و ساز اوقاف، لایه های باستانی را از بین برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید