میراث ایران در 100 سال چگونه حفاظت شد؟

به گزارش بانیما، تغییرات و تحولات حفاظت از میراث فرهنگی ایران در یک صد سال گذشته بررسی شد.

میراث ایران در 100 سال چگونه حفاظت شد؟

ایسنا: نشست یک صد سال حفاظت از میراث فرهنگی به همت شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ایکوم ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور شماری از پیشکسوتان و استادان حوزه حفاظت و بازسازی بناها و بافت های تاریخی برگزار شد. صاحب نظران در این نشست به بررسی تغییر و تحولات حفاظت از میراث فرهنگیِ گذشته و امروز کشور پرداختند.

محمدمنصور فلامکی از چهره های ماندگار معماری و حفاظت و بازسازی ایران، برگزاری این نشست را ارزشمند بیان کرد و گفت: بررسی صدسال حفاظت و بازسازی آثار تاریخی توسط صاحب نظران اقدام ارزشمندی است که حتما ثمرۀ خوبی خواهد داشت، زیرا با همراهی انجمن های مرتبط با حوزه های میراث فرهنگی و مستقل از دولت اجرا شده است و نیازمند کمی محبت بیشتر نیز خواهد بود تا پایان خوبی پیدا کند.

این چهره ماندگار حوزه معماری و بازسازی ایران در ادامه به تاسیس انجمن آثار ملی ایران در دوره پهلوی اول اشاره کرد و اضافه کرد: در آن زمان، نگرش تازه ای برای حفظ بناهای تاریخی ما شکل می گیرد و بسکمک از بزرگان ما را به شوق می آورد تا انجمن آثار ملی ایران را برپا کنند. این انجمن که پیش از تاسیس سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی تاسیس شده بود نقش مهمی در حفظ آثار تاریخی ما ایفا کرد و همچنان نیز دایر است. البته، با وجود تغییرات و تحولات سال های گذشته، همچنان شاهد فضایی محبت آمیز و بااحترام برای حفظ آثار تاریخی در آن هستیم.

فرهاد نظری، کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به این که حفاظت و بازسازی آثار تاریخی در یک صد سال گذشته فراز و فرودهای فراوانی را طی کرد، اظهار کرد: نکته قابل ملاحظه و مهم این است که میان شیوه حفاظت و بازسازی در گذشته، یعنی پیش از انقلاب مشروطه و پس از آن باید تفاوت قائل شد.

او اضافه کرد: حفاظت از آثار تاریخی در قرون گذشته همیشه وجود داشته است، اما با آن چه امروز یعنی پس از انقلاب مشروطه شاهد آن بودیم تفاوت بسیار داشته است و تنها اشتراک آن در لفظ واژۀ حفاظت است و نه در مفهوم.

او ادامه داد: به عنوان مثال تخت جمشید که یکی از مهم ترین آثار تاریخی ما است، چندین دهه است که مورد حفاظت قرار گرفته و به ثبت ملی و جهانی رسیده است. توسط باستان شناسان و پژوهشگران برجسته مورد کاوش و پژوهش قرار گرفته، در محوطه آن نگهبان وجود دارد و فارغ از کمیت و کیفیت کار تمام مسائل حفاظتی در آن جا اعمال می شود که هیچ یک از آن ها تا پیش از دوران ناصرالدین شاه انجام نمی شد، در حالی که مسجد جامع اصفهان در سده های گذشته مدام توسط مردم مورد تعمیر و بازسازی قرار می گرفته است.

نظری با طرح این سوال که چرا مردم برای حفظ و نگهداری مسجد جامع اصفهان اقداماتی را انجام می دادند اما برای تخت جمشید خیر؟ گفت: این پرسش بنیادینی است که پاسخ به آن می تواند به روشن شدن تفاوت میان مفهوم شیوه حفاظت در گذشته و امروز کمک کند. علت این تفاوت در این است که در گذشته حفاظت از آثار تاریخی با این هدف که آن آثار چه نقشی در زندگی روزمره مردم داشته صورت می گرفته. همچنان که امروز یک تپه باستانی را با علم به این که از گذشته ما اطلاعات مهم و مفیدی در اختیارمان می گذارد حفظ می کنیم. اما از آن جایی که شیوۀ این ارزش گذاری در گذشته و امروز متفاوت بوده در حفظ و نگهداری آثار تاریخی نیز تفاوت ایجاد می کرده است.

او اضافه کرد: هرچند در قرون پیش از مشروطه نیز شاهد توجه پادشاهان نسبت به آثاری چون تخت جمشید و تاق بستان بوده ایم که از آن ها بازدید می کردند و حتی اثر و یا کتیبه ای از خود با علم به این که در آن محوطه ماندگار خواهد بود درست می کردند، اما کمتر به فکر بازسازی و تعمیر آن ها بودند. بنابراین در نظر دریافت این نکات برای روشن شدن تفاوت میان حفاظت از آثار در گذشته و امروز بسیار مهم است.

علیرضا قلی نژاد پیربازاری، عضو پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به تاریخچه شکل گیری حفاظت از میراث فرهنگی در ایران اشاره کرد و گفت: از زمانی که اولین توجه ها از خارج کشور به آثار تاریخی ایران انجام می شود، انحصار فعالیت باستان شناسی به فرانسوی ها داده می شود تا سال 1300 که اداره عتیقات و سپس انجمن آثار ملی، سازمان ملی حفاظت و پس از انقلاب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که اکنون تبدیل به وزارتخانه شده است تاسیس شود. یک نکته معین است و آن این که حفاظت از آثار ملی جایی رسمیت پیدا کرده که ما با ادبیات بین المللی این حوزه آشنا شده ایم. از این رو باید برای حفاظت بیشتر و باکیفیت تر این حوزه رجعتی به خود داشته باشیم، میراث فرهنگی ملموس را با توجه به آن چه خودمان داشتیم تعریف کنیم، زیرا بدون توجه عمیق به محتوای بازسازی این اتفاق کیفیت لازم را نخواهد داشت.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با بیان این که بررسی تاریخی حفاظت از میراث فرهنگی کمی سخت و پیچیده است، گفت: امروز ما نیازمند این هستیم که قوانین و قواعد حفاظت از آثار تاریخی در دروان گذشته را با یک نگاه علمی و طبقه بندی شده مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم این امر در گذشته و امروز چگونه صورت می گرفته و تا چه میزان از قواعد و قوانین موجود چه در گذشته جنبۀ اجرایی و عملی داشته است.

شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با همراهی ایکوم ایران و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به مناسبت تغییر سده خورشیدی نشست هایی را با عنوان یک صدسال فرهنگ و هنر با حضور کارشناسان با موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار می کند و به بررسی آن چه در یک صد سال گذشته در حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رخ داده است، می پردازد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 16154

به "میراث ایران در 100 سال چگونه حفاظت شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث ایران در 100 سال چگونه حفاظت شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید