کرونا از هر چهار زن یک نفر را به فکر تغییر یا رها کردن شغل وا داشته است

به گزارش بانیما، عضو هیات علمی انجمن ایرانی مطالعات زنان با اشاره به اثرات پاندمی کووید 19 بر بیکاری زنان گفت: از هر چهار زن یک نفر به فکر تغییر شغل یا رها کردن آن است. این در حالی است که در سال گذشته (2019) مردان و زنان تقریباً به یک میزان مشاغل خود را ترک نموده اند.

کرونا از هر چهار زن یک نفر را به فکر تغییر یا رها کردن شغل وا داشته است

تهمینه شاوردی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: میزان عوارض جدی روانی ناشی از کرونا نظیر اضطراب، بی اشتهایی، بی خوابی و اختلال در توان انجام کارهای روزمره، در زنان سه برابر مردان است. مطابق با پژوهش موسسه Care، حدود 27 درصد زنان با چالش های مرتبط با بیماری روانی رو به رو هستند در حالیکه تنها 10 درصد مردان به این امر اشاره نموده اند.

این دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی درباره اثر استرس بر افزایش آزارهای خانگی نیز گفت: استرس اعضای خانواده به تنهایی باعث درگیری اعضای خانواده و آزار و اذیت یکدیگر در خانه نیست اما می تواند تشدید نماینده یا به عبارتی مانند کاتالیزور در موقعیت های مختلف تاثیر گذار باشد.

وی اضافه کرد: به گفته کارشناسان ماندن بعضی از اعضای خانواده در خانه ممکن است خطرناک تر از ویروس کرونا باشد و منجر به حملات خشونت آمیز گردد.

این جامعه شناس همچنین این را هم گفت که نتایچ پژوهشی که در ایتالیا به آنالیز تاثیر کووید-19 پرداخته است نشان می دهد که در فرایند قرنطینه شدن، هم والدین و هم فرزندان آنها دچار استرس می شوند. والدینی که استرس بیشتری دارند مسائل بیشتری در درک نیازهای کودک خود و پاسخگویی به درخواست های او دارند و آنجایی که بچه ها نیز توانمندی و تاب آوری کمتری برای مواجهه با تغییراتی که همه گیری در زندگی آنها ایجاد نموده است دارند؛ واکنش هایی را نشان می دهند. با این وجود استرس اغلب با رفتارهای بی ادبانه و پرخاشجویانه به دلیل محدودیت های موجود در قرنطینه همراه است.

شاوردی شرح داد: والدین به خصوص مادران خود ممکن است تحت تاثیر شرایط جدید دچار استرس زیادی شده و نتوانند راه های مناسب برای حمایت و محافظت از فرزندان خود یافته و شیوه مناسبی برای برطرف سوالات و کاهش ترس بچه ها پیدا نمایند. هنگامی که بچه ها پاسخ های قانع نماینده به دغدغه های فکری خود را از والدین و بزرگسالان پیدا نمی نمایند، ممکن است پریشانی بیشتری نشان دهند، این مسئله با مسائل عاطفی و رفتاری بیشتر و همچنین عدم توجه و مسائل در تمرکز خود را نشان دهد.

به گفته این عضو هیات علمی انجمن ایرانی مطالعات زنان، دستورالعمل هایی که از سوی مقامات رسمی به خانواده ها پیشنهاد می گردد در این راستا است که باید شرایط را برای بچه ها شرح دهند و با آنها مصاحبه و تعامل نمایند و اطلاعاتی در سطح فهم آنها برای جلوگیری از پیامدهای منفی در اختیار آنها قرار دهند.

شاوردی ادامه داد: براساس گزارش بهزیستی ایران، آمار اختلاف زوج ها پس از شیوع ویروس کرونا سه برابر شده است. البته ایران از بهمن ماه گذشته محدودیت تازه ای برای ثبت طلاق به اجرا گذاشته است. در سال گذشته تقریبا از هر 5 زن در سراسر دنیا یک مورد خشونت را تجربه نموده اند.

شاوردی گفت: پلیس فرانسه اعلام نموده، سطح خشونت خانگی در دوره قرنطینه 32 درصد افزایش یافته است. ویروس کرونا باعث افزایش خشونت خانگی - فیزیکی 30 درصدی در دنیا شده است. در این زمینه نهادهای مختلف شبکه حمایت از بچه ها، نوجوانان و زنان تعداد قابل توجهی از موارد خشونت خانگی را محکوم نموده اند. ابتدا در چین و بعد در ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و آرژانتین و سایر کشورها موارد رو به رشد خشونت خانگی علیه زنان (قتل) مورد توجه قرار گرفته است.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در ادامه به بیان راه چارههایی برای کاهش فشارهای روانی و روحی و جسمی دوران پاندمی کووید 19 بر زنان پرداخت و گفت: در مواجهه با مسائل فوق، طبیعی است که زنان به خصوص زنان متاهل به عنوان جامعه هدف و آسیب پذیر نخواهند توانست به تنهایی بار مسائل را بر دوش کشند. ضروری است تمهیداتی در نظر گرفته گردد که ضمن اینکه تاب آوری این عزیزان را افزایش می دهد، به آنها یاری کند تا بار این مسائل را به تنهایی بر دوش نکشند. مثلا رسانه های جمعی پر مخاطب باید با ارائه آموزش های لازم به زنان یاری نمایند تا میزان تاب آوری خود را در این مقطع بالا ببرند.

به گفته این عضو هیات علمی انجمن ایرانی مطالعات زنان، اعضای خانواده باید بخشی از مسئولیت مادر یا همسر خود را در این دوران تقبل نمایند. مثلا همسران در این شرایط می توانند با پذیرش بخشی از مسئولیتهای همسرشان در خانه تا حد زیادی از میزان فشارهای روانی ناشی از مسئولیت های او بکاهند.

وی معتقد است که باید در شبکه های اجتماعی با ایجاد کمپین های مختلف کوشش گردد مهارت های زندگی برای مواجهه با مسائل یاد شده به زنان آموزش داده گردد. زنان باید کوشش نمایند بخشی از اوقات روزانه خود را به مصاحبه با دوستان و خویشاوندان اختصاص دهند تا ضمن حفظ تعاملات اجتماعی تجارب خود در این دوران، مسائل و راه چاره های ممکن را تبادل نمایند.

این جامعه شناس همچنین این را هم گفت که برگزاری آموزش های مجازی برای خانواده ها به منظور مطلع کردن آنها نسبت به پیامدها و آسیب های پاندمی کرونا، آشنا کردن آن ها با شیوه های تاب آوری و مدیریت خانواده در زمان بحران مثل پاندومی کرونا، برگزاری آموزش های مجازی برای پذیرش بخشی از مسئولیت های امور خانه مانند مشارکت در امور درسی فرزندان، انجام پژوهش های کمی و کیفی در سطح سازمانها به منظور احصاء مسائل خانواده ها، به منظور دستیابی به راه چارههای مناسب با توجه به تنوع مسائل آنها می تواند در این دوران موثر باشد.

شاوردی در سرانجام گفت: اهدای مرخصی های تشویقی به کارکنان زن، برقراری تسهیلات دورکاری یا شیفت کاری برای زنان، کاهش موقت ساعات کار زنان بدون کاهش حقوق، استقرار روانشناس و مشاور خانواده در محیط کار و ارائه خدمات رایگان به زنان شاغل و ایجاد فضای مناسب کاری برای زنان شاغل با رعایت اصول بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی، از جمله راه چارههایی باشد که برای کاهش فشار روحی و روانی زنان در پاندمی کرونا می تواند موثر واقع گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 14783

به "کرونا از هر چهار زن یک نفر را به فکر تغییر یا رها کردن شغل وا داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا از هر چهار زن یک نفر را به فکر تغییر یا رها کردن شغل وا داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید