کتاب هم نِگرَه گی برای آشنایی با سنت ها و سازمان های خویشاوندی در جوامع ایلی تألیف شده است

به گزارش بانیما، صیدمحمد درخشنده، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در ایلام گفت: کتاب هم نِگرَه گی؛ آنالیز وابستگی های قومی در ایلام در راستای آنالیز زندگی ایلات و اقوام ایلام، آشنایی با سنت ها و باورهای مردم، شناخت واحدهای خویشاوندی در جوامع ایلی، اکوسیستم ها و کانون های اسکان عشایر، مسیرهای کوچ از ییلاق به قشلاق و برعکس، تعاون و همکاری میان اهالی ایلات و عشایر استان ایلام، همیاری در هنگام کوچ، تالیف شده است.

کتاب هم نِگرَه گی برای آشنایی با سنت ها و سازمان های خویشاوندی در جوامع ایلی تألیف شده است

وی ادامه داد: تهیه مواد دامی و لبنی و از همه مهمتر همکاری و ارتباطات بین ایلی، یعنی ارتباط خویشاوندی در بین ایلات از راه های مختلف و به جا آوردن رسم هم نگره گی (اتحاد و همکاری) برای صلح و دوستی، حرمت داری، رفع اختلافات جزیی بین ایلی، ایجاد وابستگی های سببی و نسبی بین ایلات و طوایف و دفاع از مرزهای کشور در مواقع ضروری از بخش های دیگر این اثر است.

مؤلف کتاب ایل من ایلام ادامه داد: هم نگره گی در هنگام سوانح و اتفاقات طبیعی مانند سیل و زلزله و... همیاری در مراسم سوگ و عزا و سور و عروسی ها، رفع نمودن منازعات احتمالی بین دو یا چند خانواده، قضاوت های محلی و نیز حرکت های فرهنگی و حرمت داری بین مردمان دو یا چند ایل و طوایف اهمیت پیدا می نماید.

مؤلف کتاب چهل گیاه (گونه های گیاهی و فرهنگ اقوام ایلامی) توضیح داد: اتحاد، همدلی و احترام مابین مردمان ایلات و اقوام و عشیره ها، با توجه به این که استان ایلام از جوامع مختلف ایلی تشکیل شده و بزرگان ایل و اقوام هستند که می توانند در جهت پیشرفت و پیشبرد و تعالی مردمان ایل و طوایف و اقوام برای آبادانی و سربلندی منطقه و کشور نقش مؤثر داشته باشند، لازمه آن اتحاد و همدلی میان مردمان از هر ایل و تبار است که با یکدیگر همیاری و همکاری و نوع دوستی داشته باشند.

درخشنده توضیح داد: علاوه بر عوام، قشر جوان که اکثراً با زندگی شهری آشنا هستند و با بیشتر با ایل و تبار و طوایف خود فاصله گرفته اند، بیشتر می توانند با فرهنگ ایلی و قبیله ای و نیز همیاری هایی که در میان مردمان ایل و اقوام وجود داشته و دارد آشنا شوند و ارتباطات بین ایلی و نوع دوستی و احترامی که در میان بزرگان و اقوام وجوددارد، را بهتر بشناسند.

ایلام پژوه پیشکسوت با اشاره به زمانبر بودن و هزینه های بالای فعالیت های پژوهی ادامه داد: فعالیت های پژوهشی مخصوصاً در زمینه معرفی و شناخت اقوام و مردم شناختی،بسیار زمان بر و پرهزینه است.البته پرهزینه بودن نه از لحاظ مالی، بلکه در این راستا باید سختی های زیادی را تحمل نمود و با افراد گوناگون در جوامع مختلف گفت وگو نمود تا بتوان نتیجه مناسب گرفت.

مؤلف کتاب (ایلام، عروس زاگرس) توضیح داد: هرچند که این ها هزینه نیستند،بلکه سرمایه هایی فرهنگی خواهند بود که ماندگاری خواهند داشت، ضمن اینکه هزینه چاپ کتاب خیلی بالارفته و برای آن چاره اندیشی نشده که این خود نیز امید مؤلفان و پژوهشگران را به یأس تبدیل نموده است.

به گزارش ایبنا، صیدمحمد درخشنده، متولد1334در شهر ایلام،نویسنده، محقق و ایلام شناس دانش آموخته کارشناسی ارشد در رشته باستان شناسی پیش از تاریخ ایران، تا به امروز بیش از 40 عنوان کتاب در زمینه های باستان شناسی،تاریخ، قوم شناسی جغرافیا،فرهنگ و آیین ها،جاذبه های توریستی و اکوتوریستی، چشمه ها، غارهای تاریخی، باستانی و طبیعی، قنات ها، جاذبه های عشایری ایران و استان، باورها، چاپ و اخیراً کتاب هم نِگرَه گی(آنالیز وابستگی های قومی در ایلام) را در سال 1401، در 4 بخش و 126 صفحه به وسیله نشر درخشنده در ایلام منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 خرداد 1402 بروزرسانی: 8 خرداد 1402 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 22720

به "کتاب هم نِگرَه گی برای آشنایی با سنت ها و سازمان های خویشاوندی در جوامع ایلی تألیف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب هم نِگرَه گی برای آشنایی با سنت ها و سازمان های خویشاوندی در جوامع ایلی تألیف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید