چگونه خوش بین بشویم؟

به گزارش بانیما، هر بار که او را می بینم، نیرو می گیرم و از دیدگاه غلط خودم به زندگی خجالت می کشم. همیشه سرحال است حتی وقتی از بیماری مزمن خود رنج می برد، باز هم از زیبایی ها و افق های روشن زندگی حرف می زند. حس می کنم نیروی او در زندگی چند برابر ماست چون در گرفتاری ها و مسائل هم روحیه خوبی دارد و باز همچنان خوبی ها را بیشتر می بیند.

چگونه خوش بین بشویم؟

چگونه خوش بین بشویم؟

هر بار که او را می بینم، نیرو می گیرم و از دیدگاه غلط خودم به زندگی خجالت می کشم. همیشه سرحال است حتی وقتی از بیماری مزمن خود رنج می برد، باز هم از زیبایی ها و افق های روشن زندگی حرف می زند. حس می کنم نیروی او در زندگی چند برابر ماست چون در گرفتاری ها و مسائل هم روحیه خوبی دارد و باز همچنان خوبی ها را بیشتر می بیند.

دانشمندان هلندی بعد از پانزده سال تحقیق روی 545 مرد 64 تا 84 ساله دریافتند که مردان خوش بین کمتر از مسائل قلبی می میرند. این تحقیق که در آرشیو طب داخلی هم چاپ شده است، نشان می دهد تمایل به خوش بینی در این افراد با افزایش سن بیشتر می شود. این محققان معتقدند خوش بینی با سلامت جسمی و به ویژه مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی رابطه بسیار نزدیکی دارد. همین تیم تحقیقاتی چهار سال پیش نتیجه ای مشابه را درباره خانم ها هم گزارش کرده بود.

نویسنده مقاله قدرت خوش بینی معتقد است حتی اگر شما با دیدگاهی روشن هم به دنیا نیامده باشید، باز هم می توانید خوش بینی را در خود پرورش دهید.

او می گوید: در سال ها پیش وقتی تحصیلاتم را در رشته پزشکی تمام می کردم، دچار درد شدیدی در ناحیه شکم شدم. بلافاصله برای عمل آپاندیس به اتاق عمل فرستاده شدم. چند ساعت بعد که به هوش آمدم، تنها بودم و درد و نگرانی شدید امانم را بریده بود. بعد اتفاقی ساده موجب شد جهت فکری من تغییر کند. پرستار آمد و در حالی که دستانم را گرفته بود، گفت ناراحت نباش. همه چیز به سرعت خوب می شود فقط باید بخواهی. با همین تلنگر، ترس من جای خود را به خوش بینی داد و چنان با سرعت بهبود پیدا کردم که پزشک معالج متعجب مانده بود!

دیدگاه ما به زندگی است که تندرستی و خوشبختی ما را شکل می دهد. خوش بینی یعنی باور قلبی به اینکه همه چیز در شرایط مورد نظر خوب و مقبول خواهد شد حتی اگر در حال حاضر به هیچ وجه مطلوب نباشد و کسانی که این دیدگاه را دارند، می دانند در اغلب مواقع همان می شود که فکر می کردند. حالا اگر اوضاع خوب نشود، تمایلات و افکار مثبت موجب می شود نعمتی را که در پشت مسائل مخفی شده پیدا کنیم. مطالعات نشان می دهد افرادی که نیمه پر لیوان را می بینند بیشتر عمر کرده و سالم تر هستند. اگر خوش بین نیستید، می توانید فکر بسته و تاریک خود را با نور خوش بینی روشن کنید البته اگر بخواهید! و باید بخواهید چون در غیر این صورت زندگی شما شبیه جهنمی می شود که هیچ راه فراری برای آن وجود نخواهد داشت.

پیش به سوی خوش بینی

1 روی تصاویر عظیم زندگی تمرکز کنید. انسان های این دوره و زمانه واقعا خوشبخت هستند.

ما در دنیایی مدرن زندگی می کنیم که امکانات آن به هیج وجه با گذشته قابل مقایسه نیست. بیشتر ما خوب می پوشیم، خوب می خوریم، سرپناهی داریم و مراقبت های بهداشتی در دسترس ماست. به امکاناتی که در اختیارتان هست و بیشتر آنها را نمی بینید، دقت کنید: آب لوله کشی، سیستم تهویه گرمایشی و سرمایشی، تلفن و هزار چیز دیگر. حالا زندگی خودتان را با آدم های پنجاه سال پیش مقایسه کنید. با دیدگاهی خوش بینانه هر روز صبح به این همه نعمت و امکانات فکر کنید و از اینکه در این برهه از تاریخ بشر زندگی می کنید سپاس گزار و مسرور باشید. این روحیه موجب می شود تمام روز تصویری روشن از زندگی در فکر داشته باشید.

2 افراد بدبین اغلب ارتباطات خوشایندی برقرار نمی کنند پس تنها هستند. همین تنهایی بدبینی آنها را بیشتر می کند. وقتی شما هدف مند و با نیت خوب با دیگران ارتباط برقرار کنید چرخه تنهایی و دلتنگی شکسته می شود و ورودی های خوش بینی ریشه می دواند. اما دوستان تان را با دقت انتخاب کنید چون احساسات کاملا مسری است! می خواهید افسرده شوید؟ پس با افراد افسرده دوست شوید! می خواهید شاد باشید؟ با افراد شاد دوستی کنید. اگر اطرافتان را با آدم های خوش بین پر کنید، احساس خوش بینی بیشتری خواهید کرد.

3 درباره خوش بینی مطالعه کنید. زندگی آدم های خوش بین و امیدوار را مرور کنید تا ببینید چطور در اوج سختی ها و مسائل با روحیه خوب زندگی پر ثمری داشته اند. شاید سختی های شما نصف آنهاست پس می توانید مانند آنها خوشبخت باشید.

4 سخاوت و بخشندگی را از یاد نبرید. منبع خیرات و نیکوکاری باشید. در مواقع نیاز به دوستان و فامیل کمک کنید. در مراکز خیریه و کمک های انسان محبت آمیز مشارکت داشته باشید. بخشندگی درهای قلب ما را باز کرده و هویت ما را به چیزهایی جز منیت خودمان مرتبط می کند. نیکوکاری پادزهری است که نمی گذارد فقط در خودمان حل شویم و ما را به سمت خوش بینی حرکت می دهد.

5 زیاد درگیر اخبار نشوید. به هیچ وجه حوادث ناگوار و اخبار بد را نخوانید یا گوش ندهید. اگر تراژدی های بد روزانه را کنار بگذارید، روحیه تان تقویت می شود و راحت تر می توانید نسبت به دنیا خوش بین باشید.

6 در طبیعت غرق شوید. تلفیق باور نکردنی و عظیم سیستم حیات و ماوراءالطبیعه و سیر تکاملی بشر می تواند منبع خوش بینی در هر کس باشد. اگر ساعاتی را در طبیعت بگذرانید، روحتان تغذیه می شود، روحیه شما شاد شده، قلب تان از نوای امید لبریز شده و در مواقع سختی بهتر عمل می کنید. اگر می خواهید روحتان سبک شده، دوباره شارژ شوید، خوش بین باشید و قدرت مقابله با مسائل را داشته باشید و با طبیعت در ارتباط باشید.

7 روحتان را تغذیه کنید. مطالعات بی تعداد نشان می دهد که افرادی که پیرو عقاید و خط مشی معنوی و روحانی هستند نسبت به دیگران کمتر از بیماری های مهم و مهلک رنج می برند و عمر طولانی تری دارند. یوگا، مدیتیشن، تای چی و یا هر راهکاری که روحتان را تقویت می کند، انتخاب کنید و آن را گرسنه و خسته نگه ندارید. پیروی از مذهب و باورهای دینی تاثیری باور نکردنی دارد. انتخاب با خودتان است. کدام منش بهتر است؛ خوش بینی یا بدبینی؟!

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17294

به "چگونه خوش بین بشویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه خوش بین بشویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید