پاسپورت کرونایی در 4 کشور

به گزارش بانیما، تهران (پانا) - شرکت های هواپیمایی پیشرو دنیا به منظور احیای بازار توریسم، طرح پاسپورت واکسینه را به عنوان شرط الزامی برای سفرهای بین المللی سال 2021 درنظر گرفته اند. اجرای طرح واکسینه کردن در بعضی کشورها و بازگشایی مرزها امکان تغییر گذرنامه سفر را ایجاد نموده است اما این طرح شرایط سفر برای کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته را با مسائل دریافت پاسپورت واکسن روبرو خواهد نمود.

پاسپورت کرونایی در 4 کشور

به گزارش دنیای اقتصاد، وارد آمدن آسیب های بی سابقه به صنعت هوایی و تحمیل خسارتی بیش از 350 میلیارد دلاری، منجر به زمین گیر شدن 80 درصد پروازها در تمام مناطق دنیا شده که این امر این صنعت را تا یک دهه به عقب رانده است. فراوری و توزیع واکسن کرونا منجر به بازگشایی مرزها و احیای مجدد سفرهای بین المللی در بسیاری از کشورها شده است و بیش از 70 درصد از کشورها محدودیت های ورودی خود را به تدریج کاهش داده اند.

فراوری و توزیع واکسن کرونا منجر به امیدواری در صنعت هوایی دنیا شده و آنها با ملزم کردن مسافران به واکسینه شدن امکان احیای صنعت هواپیمایی و در نتیجه بازار گردشگری بین المللی را فراهم می نمایند. پاسپورت واکسینه شده می تواند بازگشت افراد به زندگی عادی را رقم بزند و به رونق مجدد کسب وکار و سفر منجر گردد. کشورها باتوجه به عدم تناسب واکسن کرونا با احتیاج دنیای درباره سیاست های احتمالی در سفرهای آینده اظهار نظر قطعی نداشته اند و باتوجه به اینکه بازار گردشگری دنیا در سال 2020 با کاهش حدود 75 درصدی روبرو شده است و 120 میلیون شغل در معرض خطر قرار گرفته است صنعت هواپیمایی دنیا درصدد ایجاد سیاست هایی برای جبران خسارت ها و امکان سفرهای بین المللی ایمن برآمدند که براین اساس احتمال اینکه در سال 2021 برای سفرهای خارجی علاوه بر پاسپورت معمولی برگه تاییدیه دریافت واکسن نیز ضروری باشد، افزایش پیدا نموده است. از این رو بعضی از شرکت های فناوری با توسعه برنامه های سیستمی هوشمند در حال بارگذاری جزئیات آزمایش ها و واکسیناسیون کووید-19 روی مدارک دیجیتال هستند که این امر منجر به ایجاد یک مدرک بهداشتی جهت تسهیل در سفرهای بین المللی می گردد. واکسیناسیون کرونا منجر به تقسیم بندی جدید اجتماعی خواهد شد و شرایط سفر راحت و حضور در فضاهای عمومی را برای افراد واکسینه شده فراهم می نماید. از طرفی گذرنامه های واکسینه می تواند بر بازسازی و بهبود اقتصاد دنیای تاثیرگذار باشد اما منجر به تبعیض و نابرابری در دنیا خواهد شد زیرا بعضی افراد امکان دسترسی به واکسیناسیون را ندارند و بنابراین از رفت و آمد بین المللی منع می شوند.

در آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا مرحله نخست واکسیناسیون برای سالمندان و گروه های پرخطر شروع شده است. یک کارت مخصوص برای اطلاع از تزریق واکسن کرونای افراد همچون کارت های واکسن تب مالت برای سفر به کشورهای خاص ارائه می گردد و گذرنامه واکسن شبیه کارت شناسایی دیجیتال خواهد بود و فرودگاه ها بااسکن آن امکان دریافت اطلاعات مربوط به واکسینه شدن را دریافت می نمایند.

با توجه به اینکه کشورهای استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی پیروز به به حداقل رساندن شیوع ویروس در کشورهای خود شده اند کانتاس (شرکت هواپیمایی استرالیا به عنوان یکی از غول های هوایی دنیا)، هواپیمایی نیوزیلند و هواپیمایی کره اعلام نموده اند برای پروازهای بین المللی احتمالا علاوه بر گذرنامه های مصونیت به پاسپورت واکسینه شده نیز احتیاج خواهند داشت. احتمال واکسیناسیون گسترده حداقل تا نیمه 2021 ادامه خواهد داشت و شرکت های هواپیمایی برای جبران خسارت های خود با اعتماد به واکسن کرونا در جهت سیاست گذاری های جدید اقدام نموده اند.

کانتاس نخستین شرکت هواپیمایی است که اجباری شدن واکسیناسیون مسافران در برابر ویروس کرونا در سفرهای بین المللی را از سال 2021 مطرح نموده که براساس آن اطلاعات مربوط به واکسینه شدن مسافران در پاسپورت دیجیتالی آنها ذخیره می گردد. کانتاس با همه گیری ویروس کرونا در دنیا و بسته شدن مرزهای بین المللی استرالیا با خسارت یک میلیارد پوندی روبرو شده است. درحال حاضر برای اعمال این شرط جهت سفرهای داخلی تردید وجود دارد. دیگر خطوط هواپیمایی دنیا نیز احتمال اتخاذ شرط واکسینه شدن مسافران در برابر کووید-19 در دیگر کشورها را مطرح نموده اند.

گذرنامه واکسن به عنوان یک پاسپورت بهداشتی برای سفرهای بین المللی درنظر گرفته می گردد که عمدتا روی اپلیکیشن های رایگان موبایل فعال هستند که به تایید سلامت مسافران از آزمایش کرونا و اثبات واکسینه شدن آنها می پردازد. این طرح درحال حاضر علاوه بر آمریکا در بعضی از پروازهای بین المللی این کشور در انگلیس، سنگاپور و هنگ کنگ درحال آزمایش است. انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (یاتا) که نمایندگی 290 شرکت هواپیمایی در سراسر دنیا را دارد درحال تهیه مراحل نهایی پاسپورت دیجیتالی واکسن برای مسافران است. این سند دیجیتال سلامت با عنوان پاسپورت سفر یاتا روشی به منظور نشان دادن شرایط واکسیناسیون و نتایج آزمایش کرونا است که در شرکت های هواپیمایی و مرزی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

برنامه پاسپورت سفر یاتا نیز در اوایل 2021 راه اندازی خواهد شد که برای کاربران اپل در دسترس خواهد بود که درحال آماده سازی برای کاربران اندروید نیز هستند. یاتا اولویت خود را بر سفر ایمن و آسوده مردم قرار داده است که طرح گذرنامه واکسن برای تحقق این امر به اجرا درخواهد آمد. باتوجه به این شرایط بسیاری از شرکت های هواپیمایی دنیا درحال به اجرا درآوردن این طرح هستند.

چند شرکت هواپیمایی و زنجیره مواد غذایی در آمریکا نیز پیش از تزریق واکسن کرونا تاییدیه هایی برای اجرای پاسپورت کووید گرفته اند. این پاسپورت سندی است که نمایانگر واکسینه شدن مسافر در برابر کرونا است که امکان سفر با محدودیت های کمتر را برای مسافران ایجاد می نماید. برآوردها حاکی از آن است که پاسپورت کووید-19 نه تنها برای سفرهای بین المللی بلکه برای شرکت در کنسرت ها، مسابقات ورزشی و اجتماعات عظیم نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این طرح ابتدا در شرکت های هواپیمایی جت بلو، یونایتد ایرلاین، ویرجین آتلانتیک و تعدادی از شرکت های هواپیمایی در اروپا آزمایش می گردد. با وجود این، پاسپورت واکسن به معنای مصونیت کامل در برابر ویروس کرونا نیست زیرا باتوجه به ناشناخته بودن این ویروس به طور دقیق از محافظت واکسن در برابر عدم ابتلا به کووید-19 اطلاعی در دست نیست از این رو ضمن ارائه پاسپورت واکسن، رعایت پروتکل های بهداشتی جهت اقدامات احتیاطی لازم است و مسافران پس از واکسینه شدن همچنان باید فاصله های اجتماعی را در پروازها رعایت نمایند و واکسینه شدن آنها را تنها از بعضی الزامات همچون قرنطینه شدن معاف می نماید. ایمن سازی برای سفر با پاسپورت واکسینه یک موضوع جدید دنیای نیست زیرا مسافران برای سفر به بعضی کشورها همچون اوگاندا و برزیل باید کارت واکسن تب مالت را نیز با خود به همراه داشته باشند و گواهینامه بین المللی واکسیناسیون از سازمان دنیای بهداشت را ارائه دهند.

پاسپورت واکسن درحال حاضر تنها مورد استفاده چند شرکت هواپیمایی قرار گرفته است و حدود 52 کشور درحال آزمایش ارائه این پاسپورت ها با شرکت های هواپیمایی یونایتد و کانتاس هستند و احتمال فراگیر شدن این طرح در نیمه دوم 2021 در دنیا خواهد بود. یاتا نیز درحال نهایی کردن این طرح است. اگرچه این شرکت ها درحال آزمایش این طرح هستند اما واکسینه شدن را پیش شرط اصلی سفرهای خارجی قرار ندادند زیرا براساس اعلام سازمان دنیای بهداشت این طرح باید مورد تایید تمامی اعضای این سازمان قرار گیرد و باتوجه به دسترسی نابرابر واکسن، عملی شدن آن شاید تا سرانجام سال 2021 امکان پذیر نباشد. اگرچه درحال حاضر در بعضی فرودگاه ها پاسپورت واکسن به طور آزمایشی به مسافران ارائه می گردد اما نگرانی های بسیاری درباره دسترسی به گذرنامه واکسن برای همگان وجود دارد زیرا بعضی افراد به راحتی امکان دسترسی به واکسن را ندارند و در واقع این امکان به یک قشر خاص دنیا عمدتا در کشورهای پیشرفته تعلق می گیرد و کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته برای دریافت آن با محدودیت روبرو می شوند. باتوجه به حجم واکسن در حال فراوری، امکان اجرایی شدن این طرح به صورت فراگیر و دنیای در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و احتمالا در سال 2021 امکان سفرهای بین المللی تنها برای کشورهایی که بیشترین میزان واکسیناسیون را برای جمعیت خود انجام داده، فراهم می گردد و کشورهایی که امکان دسترسی به واکسن کرونا در کوتاه مدت برایشان فراهم نیست یا کشورهایی که اقدام به فراوری واکسن بومی بدون تایید سازمان دنیای بهداشت می نمایند اخذ پاسپورت کووید - 19 و همچنین ویزای ورود به مقاصد دیگر با هدف گردشگری به تاخیر خواهد افتاد.

البته با توجه به در دسترس قرار نگرفتن واکسن به طور همزمان در بعضی کشورها بعضی متخصصان پاسپورت سفر ایمن همان تست تشخیص کووید-19 را برای شرکت های هواپیمایی و داشتن گواهی سلامت تا فراگیر نشدن واکسن کرونا برای سفرهای بین المللی کافی می دانند. درحال حاضر شرط ورود به کشورهای دیگر ارائه گواهی سلامت و پاسپورت سفر ایمن است و شرکت های هواپیمایی پیش از سوار شدن مسافران نتیجه منفی تست کرونا را دریافت می نمایند.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13878

به "پاسپورت کرونایی در 4 کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسپورت کرونایی در 4 کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید