هشدار کارشناسان درباره بازگشت درگیری های ایرلند پس از برگزیت

به گزارش بانیما، کارشناسان درمورد بازگشت درگیری های پیشین به جامعه انگلیس ناشی از مخالفت ایرلندی ها به دلیل پیامدهای مالی خروج این کشور از اتحادیه اروپا هشدار دادند.

هشدار کارشناسان درباره بازگشت درگیری های ایرلند پس از برگزیت

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) می تواند پیامدهای منفی برای جامعه انگلیس داشته باشد.کتی هیوارد کارشناس مسائل ایرلند شمالی در اندیشکده انگلستان به خبرگزاری د. پ.آ. آلمان گفت: پس از برگزیت، جامعه انگلیس با درگیری های جدی روبرو خواهد شد و پیامدهای مالی ناشی از همه گیری کرونا نیز می تواند این شرایط را تشدید کند.

وی اضافه نمود: در یک شرایط سخت، همواره سوال این است که چه کسی مقصر است؟ هواداران برگزیت، مخالفان آن را مسئول این شرایط می دانند و مخالفان برگزیت، هوادارانش را مقصر می دانند. به گفته هیوارد چالش اصلی در ایرلند رخ خواهد داد.

در مذاکرات برگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا، ایرلند شمالی از همان ابتدا به طور ویژه ای مورد بحث بود. از آنجا که مرز ایرلند شمالی تنها مرز زمینی بین انگلیس و اتحادیه اروپا به شمار می رود، اروپایی ها مخالف کنترل مرزی سخت در این منطقه هستند. با این حال ناموفق بودن مذاکرات تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا پیش از اجرایی شدن برگزیت، نگرانی ها را افزایش داده است.

بر این اساس در چنین شرایطی بیم آن می رود که درگیری های قدیمی بین اکثریت کاتولیک هوادار اتحاد ایرلند و هواداران عمدتا پروتستان حضور در اتحادیه بریتانیای کبیر به وجود آید. این موضوع در توافق خروج پروتکل ایرلند شمالی آمده و هدف آن جلوگیری از آسیب بیشتر است.

هیوارد تاکید نمود برگزیت و پروتکل مذکور به معنای توجه به مرزهای ایرلند شمالی است. با این حال برگزیت این محدودیت ها را سخت تر می نماید، از این رو در اینجا احتمال آسیب پذیری وجود دارد.

در حالی که انگلیس و اتحادیه اروپا در خصوص جزئیات نحوه اجرای پروتکل ایرلند شمالی توافق نموده اند، این سوال همچنان وجود دارد که اگر قرار نیست واردات و صادرات در مرز ایرلند و ایرلند شمالی کنترل گردد، این کار باید در کجا انجام گردد. این همان دلیلی است که مرز دریایی ایرلند شمالی را از انگلیس جدا می نماید و باید به عنوان یک مرحله گذار در نظر گرفته گردد.

این کارشناس هشدار می دهد که 20 سال پس از جنگ داخلی، برگزیت موجب می گردد که در ایرلند شمالی زخم های قدیمی سر باز کند. وی در عین حال تاکید می نماید که این توافق باید از بروز بحران در ایرلند شمالی در اوایل ژانویه جلوگیری کند. این مهم است زیرا این پروتکل برای ایجاد و عملکرد به زمان احتیاج دارد. هیچ کس نمی خواهد اوایل ژانویه شاهد قفسه های خالی فروشگاه ها و کمیاب شدن دارو و مواد بهداشتی باشد.

این در حالی است که مذاکرات تجاری لندن و بروکسل با وجود فرصت اندک باقی مانده تا خاتمه سال میلادی، چشم انداز روشنی ندارد. در این رابطه میشل بارنیه رئیس تیم مذاکره کننده برگزیت اتحادیه اروپا گفته است که تنها چند ساعت تا رسیدن به توافق پسابرگزیت با انگلیس باقی مانده است. او با این حال عبور از اختلاف نظرها میان دو طرف را سخت توصیف کرد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز در اظهار نظری احتمال برگزیت بی توافق را زیاد توصیف و تصریح نموده که آینده روابط دو طرف مشابه معیارهای رابطه اتحادیه با استرالیا خواهد بود. استرالیا توافقنامه تجارت آزاد جامع با اتحادیه اروپا ندارد و بخش زیادی از مبادلات تجاری بین اتحادیه اروپا و استرالیا بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی انجام می گردد.

اوایل نمایندگان مجلس اروپا برای جلوگیری از بروز هرج و مرج ناشی از اجرای برگزیت بدون توافق، طرحی اضطراری را به تصویب رساندند که حاوی پیشنهادهایی برای حفظ بعضی پروازها بین انگلیس و اتحادیه اروپا به مدت 6 ماه است. همچنین برای ادامه حمل و نقل بار و تردد اتوبوس مقررات متقابل 6 ماهه اندیشیده شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13542

به "هشدار کارشناسان درباره بازگشت درگیری های ایرلند پس از برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار کارشناسان درباره بازگشت درگیری های ایرلند پس از برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید