هدف از مذاکرات وین، احیای برجام پیش از انتخابات ایران است

به گزارش بانیما، سفیر فرانسه در تهران گفت: ظریف را در اوج تنش های ایران و آمریکا به اجلاس جی 7 دعوت کردیم تا پنجره مذاکرات بسته نشود. اکنون هم همین فرایند طی می شود و هدف هم این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیاء کامل برجام باشیم.

هدف از مذاکرات وین، احیای برجام پیش از انتخابات ایران است

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فارس، سفیر فرانسه در ایران به گفت وگو نشسته است، مهمترین بخش های این مصاحبه در ادامه آمده است.

هدف از مذاکرات وین، احیای برجام پیش از انتخابات ایران است

- اروپا و فرانسه در طول این سالها بارها از برجام حمایت کرده اند و همین امر باعث شده تا توافق هسته ای حتی با خروج ایالات متحده در دوران آقای ترامپ همچنان زنده بماند.

- مذاکرات فعلی وین نتیجه سالها تلاش همه طرف های باقی مانده در برجام است و رئیس جمهور ماکرون نیز بارها از این توافق حمایت کرده است.

- حتی برای حفظ برجام آقای ماکرون طرحی را ارائه کرد که متاسفانه کنشگرانی در ایران و آمریکا مانع از اجرایی شدن آن طرح شدند ولی فرانسه تمام تلاش خود را برای حفظ برجام داشته و حتی آقای ظریف را در اوج تنش های ایران و آمریکا به اجلاس جی 7 دعوت کردیم تا پنجره مذاکرات را باز نگاه داریم و خوشبختانه تا امروز پنجره مذاکرات بسته نشده است. در حال حاضر هم همین فرایند طی می شود و هدف هم این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیاء کامل توافق هسته ای باشیم.

- آنچه که در سال 2015 تحت عنوان توافق هسته ای میان ایران با پنج کشور طرف برجام، امضاء شد مورد توافق همه کشورهای امضاء کننده از جمله ایران بود. طبیعی است که ما از همان زمان اختلافاتی با ایران در حوزه موشک های بالستیک و نقش ایران در مسائل مربوط به خاورمیانه داشتیم که تا همین الان هم این اختلافات به قوت خود باقی است.

یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در ایران فرانسه بود

- درخواست رئیس جمهور ماکرون برای ورود عربستان به مذاکرات مربوط به مذاکرات مربوط به منطقه است و ارتباطی به مذاکرات برجام ندارد و شما نباید این دو مسئله را با یکدیگر خلط کنید.

- باید بدانید که در سال 2016فرانسه یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در ایران بود و فروش هواپیماهای ایرباس و ای تی آر به ایران هم در همین دوران شکل گرفته است و همچنین حضور صدها شرکت بزرگ و کوچک فرانسوی در ایران.

- بیشتر شرکت های اروپایی خصوصی هستند. آنها خودشان تصمیم می گیرند که ریسک های سرمایه گذاری در سایر کشورها را بپذیرند یا خیر! ما نمی توانیم به شرکت های فرانسوی برای داشتن رابطه با شرکت های ایرانی دستوری صادر کنیم ضمن این که باید ببینیم آیا متعاقبا از طرف شرکت های ایرانی هم تمایلی برای تجارت با شرکت های اروپایی و فرانسوی وجود دارد.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15413

به "هدف از مذاکرات وین، احیای برجام پیش از انتخابات ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف از مذاکرات وین، احیای برجام پیش از انتخابات ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید