نفت کمر به نابودی 25 سال آبخوانداری در اهرم بسته است

به گزارش بانیما، خبرنگاران/بوشهر نفت و گاز در کنار فواید غیرقابل انکاری که دارد، همیشه در محل استقرار و مناطقی که میزبان آن بوده اند باعث آلودگی محیط زیست تا مرز نابودی شده و حالا بار دیگر طرح آبخوان داری 25 ساله شهر اهرم در استان بوشهر قربانی توسعه خطوط لوله نفت شده است.

نفت کمر به نابودی 25 سال آبخوانداری در اهرم بسته است

داستان از حوالی سال 97 شروع شده، از آنجا که نفت راستای را در دل آبخوان 25 ساله اهرم برای ساخت جاده و عبور لوله نفتی انتخاب نموده، آن هم طرحی که ربع قرن کار و کوشش و همچنین نیروی انسانی و اقتصادی و پشتوانه مردمی برای آن هزینه شده است.

طرح آبخوان داری اهرم با هدف مهار و نفوذ سیلاب بر روی عرصه های آبخوان، احیاء کمی و کیفی منابع آب و خاک، کاهش و حتی حذف خسارت های مستقیم و غیرمستقیم سیلاب ها ایجاد شده تا در نتیجه بهینه سازی محیط زیست را رقم بزند، اما حالا نفت بدون هیچ هماهنگی و کسب مجوزی کمر به نابودی این طرح بسته است.

و حالا پس از گذشت دو سال از آن روزها و در هفته آخر فروردین ماه، نفت که درهای موافقت را به روی خود بسته دیده بدون هماهنگی و یا کسب مجوز بر روی عرصه آبخوان شروع به کار نموده و با بولدوزر به جان پروژه 25 ساله ای افتاده که قلب تپنده منطقه بوده است.

تکرار خطاهای نابخگرددنی وزارت نفت در اهرم

محمد درویش، کنشگر محیط زیست، روزنامه نگار و کویرشناس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: وقتی وزارت نفت خطاهای نابخگرددنی خویش را در هورالعظیم، عسلویه و عثمانوند را این بار در اهرم بوشهر تکرار می نماید!

این فعال محیط زیستی در ادامه نوشته است: تصاویر و فیلم هایی را که می بینید مربوط به فروردین ماه امسال و جایی در اهرم بوشهر، قلب یکی از طرح های مهم آبخوانداری منطقه به وسعت دوهزار و پانصد هکتار که حدود ربع قرن قدمت دارد و توانسته هم از شدت سیلاب های مخرب بکاهد و هم بر میزان ذخیره سفره های آب زیرزمینی به میزان 6 میلیون متر مکعب در سال بیافزاید تا کشاورزان منطقه با امنیت بیشتر به کشت و کار خود ادامه دهند. اینک اما پیمانکاران شرکت نفت با 11 دستگاه بلدوزر و بیل مکانیکی بدون هماهنگی و اطلاع متولیان پروژه در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان وارد شده و اقدام به تخریب سازه های خاکی، سنگی ملاتی، توری گابیونی و بندهای خاکی ذخیره آب سیلاب نموده اند. در واقع با این اقدام شرکت نفت، دیگر نه تنها کل راستاهای آبراهه های کنترل شده به عرض 20 متر باز شده و دیگر آبی کنترل و ذخیره نمی گردد، بلکه اراضی کشاورزی، جاده ها و منازل مسکونی نیز از خطر سیلاب در امان نخواهند بود. مسئولین نفت در توجیه این عمل غیرفنی خود اعلام می کنند خط لوله نفت یک پروژه ملی است و هیچ کس اجازه حتی ممانعت از کارهای غیرفنی و غیرقانونی ما را ندارد!

درویش در ادامه اظهار امیدواری نموده است علاوه بر دستگاه های نظارتی و مسئولان در مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری که باید قاطعانه در برابر این سرمایه سوزی و تخلف واکنش نشان دهند، فعالان محیط زیستی و جامعه محلی استان بوشهر هم بر اساس ماده شصت و شش آیین دادرسی، طرح شکایت کنند. این فعال محیط زیستی نوشته تراژدی اتفاق افتاده در اهرم بوشهر شاید اتفاق نمی افتاد اگر در ماجرای تلخ هورالعظیم، این تالاب بی رقیب را قربانی توسعه میدان های نفتی دشت آزادگان نمی کردیم.

عبور خط لوله نفت گوره-جاسک از طرح آبخوانداری پخش سیلاب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در مورد تخریب های نفت در اهرم به خبرنگاران گفت: این یک عرصه مربوط به اجرای طرح آبخوانداری پخش سیلاب است که در دهه 70 اجرا شده، طرح خیلی خوبی که حدود 25 سال بر روی آن کار شده و خط لوله نفت گوره-جاسک از راستای می گذرد که بخشی از آن در مستثنیات مردم و بخشی در اراضی ملی نهاده شده که خسارت های تخریب مراتع و جنگل ها را به منابع طبیعی پرداخت می نماید و سال گذشته نیز خسارت های کل استان از آنها گرفته شده است.

غلامرضا منتظری با بیان اینکه اکنون کار با حکم قضایی متوقف شده است، اظهار کرد: عرصه تحویل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بوده و در زمان مراجعه جهت اخذ مجوز نیز به شکل کتبی اعلام شد که کار کردن و اجرای طرح در این محدوده مستلزم کسب مجوز از مرکز تحقیقات کشاورزی است اما متاسفانه متولیان پروژه وزارت نفت بدون هماهنگی وارد شده و شروع به تخریب نموده اند که مرکز تحقیقات نیز شاکی آنان شده و عملیات را متوقف نموده است.

بهتر این بود که اصلا از این محدوده عبور نکنند

وی ادامه داد: بنا بر این شده خساراتی که تا الان در این عرصه ایجاد شده را جبران نموده و سازه ها را تعمیر کنند که این مستلزم هماهنگی و نوشتن یک تفاهم نامه کارشناسی شده است. اکنون این کار در حال اجرا بوده و کارشناسان در حال آنالیز برای برآورد خسارت های وارده هستند و اینکه عملیات در چه راستای انجام گردد تا کمترین خسارت ممکن ایجاد گردد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تاکید نمود: آبخوان دارای یک سری سرریز سنگ ملاتی یا گابیونی و دایک های خاکی و کانال است و اگر راستا جایی گذشته باشد که کانال یا سرریزی تخریب شده باید ترمیم گردد؛ البته بهتر این بود که اصلا از این محدوده عبور نکنند.

جاده نفت 6.5 کیلومتر از عرصه آبخوان را تخریب نموده است

علی جعفری، معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان بوشهر به خبرنگاران می گوید: نفت بدون اطلاع و یا مجوز و هماهنگی دست به این عملیات زده است. طول راستا نفت از ابتدا تا سرانجام 12.5 کیلومتر و عرض 20 متر به مساحت تقریبی 25 هکتار از عرصه آبخوان می گذرد که تا الان نصف راستا یعنی 6.5 کیلومتر از هر سازه و خاکریز طول راستا در این محدوده را تخریب نموده اند.

مجری طرح آبخوانداری اهرم ادامه می دهد: از هر راستای که عبور کنند چه خارج از محدوده آبخوان و چه در محدوده آن، 25 هکتار از راستا از جمله درخت، خاک، سازه و هر چیزی که در راستا است را تخریب می کنند چون قصد احداث جاده دارند.

توقف عملیات با حکم قضایی و ورود دادستان

جعفری شرح داد: تا الان بدون مجوز نصف این راستا را طی نموده اند، در واقع از 23 فروردین که کار را شروع کردند و ما چهارشنبه، یعنی 27 فروردین ماه متوجه شدیم و سپس با حکم قضایی و ورود دادستانی به موضوع عملیات متوقف شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگاران بیان کرد: ایستگاه تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی آبخوانداری و به تعبیری پخش سیلاب بر آبخوان در سال 1376 در عرصه ای به مساحت 2500 هکتار در فاصله 60 کیلومتری شهر بوشهر و در 5 کیلومتری شمال شهر اهرم، در منطقه محمود احمدی به بهره برداری رسید.

رحیم خادمی ادامه داد: مجری طرح، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر بوده و با اهدافی چون کنترل سیلاب، تغذیه و تقویت سفره های آب زیرزمینی، توسعه پوشش گیاهی و حفظ و بهبود خاک ایجاد شده که دستاوردهای خیلی خوبی از جمله تقویت آب های زیرزمینی و افزایش پوشش گیاهی و تفرجگاهی و... داشته است به طوری که روستاییان منطقه از آن بهره مند شده اند و خوشبختانه چاه ها در این چند سال خیلی خوب از این مزیت استفاده نموده اند.

وی اظهار داشت: با اجرای این پروژه سالانه در صورت وقوع دو مورد سیلاب، بیش از 12 میلیون مترمکعب از آب سیلاب را کنترل و به سفره های آب زیرزمینی اضافه می نماید. در این عرصه بیش از 120 هزار اصله از گونه های مختلف جنگلی دست کاشت شده و تا کنون از آن به نحو شایسته ای نگهداری شده است.

بدون مجوز شروع به تخریب و پیشروی کردند

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر در ادامه شرح داد: حدود سال 97، مجریان پروژه خط لوله راستا نفت گوره-جاسک نزد ما آمده و صحبت کردند که می خواهیم چنین خطی را از این اراضی ملی عبور دهیم و ما شرح دادیم که متولی اراضی ملی ما هستیم و در اینجا یک طرح الگویی ملی منطقه ای اجرا شده که دستاوردهای بسیار خوبی نیز برای منطقه داشته و پیشنهاد ما این است که خط لوله را خارج از طرح عبور دهند.

خادمی اضافه نمود: صحبت های زیادی شد و در نهایت اعلام کردیم که پیشنهاد ما بردن طرح به خارج از محدوده آبخوان است و اگر هم بخشی از این طرح در منطقه نهاده شد هر گونه تخریبی اتفاق بیافتد بایستی توسط نفت جبران گردد. در آن موقع موارد مطرح شده را پذیرفتند و صورتجلسه کردیم، متعاقب آن نیز مکاتبه ای با ما انجام داده و راستای را معین کردند که ما آن را -راستا معین شده توسط نفت- را نپذیرفتیم چون باعث تخریب طرح آبخوان میشد. کارشناسان ما برای آنها راستا معین نموده و طی نامه ای در بهمن 97 به آنها ابلاغ کردیم، بعد از این جریان آنها دیگر پیگیری زیادی نکردند تا اینکه حدود یک هفته پیش شنیدیم آمده و پروژه -که خیلی وقت پیش در گوره شروع شده بود- را بدون اطلاع ما و در راستا معین شده توسط خودشان اجرا نموده و در حال تخریب و پیشروی هستند. ما باید قانونی کار می کردیم، لذا طی نامه ای به دادستانی شهر اهرم، به طور قانونی جلوی ادامه کار گرفته شد چرا که عملیات احداث جاده باید با اطلاع ما و در راستا درست انجام میشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9253

به "نفت کمر به نابودی 25 سال آبخوانداری در اهرم بسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت کمر به نابودی 25 سال آبخوانداری در اهرم بسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید