معرفی مکان های دیدنی کرمان

به گزارش بانیما، کرمان دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که سالانه تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می نماید تا مکان های تاریخی زیبای آن را مشاهده نمایند. این شهر در جنوب شرقی ایران واقع گردیده است و جزء شهرهای پهناور کشور محسوب می گردد. پیشنهاد ما به شما این است که در این شهر دور غذاهای معمولی را خط بکشید و غذاهای سنتی آن را تجربه کنید. از غذاهای محلی معروف این شهر می توان به بز قرمه، آبگوشت کرمانی و آش شولی اشاره نمود. به دلیل اینکه برای دیدن این مکان های دیدنی باید مسافت های طولانی را طی کنید توصیه ما به شما این است که با ماشین به این سفر بروید تا نگران وسیله نقلیه برای جابجایی هایتان نباشید و سر فرصت بتوانید تمام زیباهایی های این استان را ببینید. در این مطلب می خواهیم به مکان های دیدنی کرمان بپردازیم.

معرفی مکان های دیدنی کرمان

معرفی مکان های دیدنی کرمان

1. مجموعه گنجعلی خان

این مجموعه در مرکز شهر کرمان وجود دارد و دارای میدان، بازار، حمام، مسجد، مدرسه، کاروانسرا و ضرابخانه است. این مجموعه توسط استاد محمد معمار یزدی طراحی گردیده و سبک معماری آن به شیوه اصفهانی است. این بنا در زمان شاه عباس تاسیس گردیده است و گنجعلی خان که بانی آن است از حکام مشهور او بوده است. میدان گنجعلی خان از لحاظ اصول شهرسازی جز معدود میدان هایی است که تعریف درست میدان را می توان به آن اتلاق کرد این میدان محل رفت و آمد پیاده ها است و تردد اتومبیل در آن صورت نمی گیرد. بازار این مجموعه به صورت طاق نما است و حمام تاریخی گنجعلی خان نیز در میان آن ها واقع شده است. مسجد گنجعلی خان فقط برای بازدید گردشگران است و نماز در آن برگزار نمی گردد.

2. باغ شاهزاده ماهان

یکی دیگر از مکان های دیدنی کرمان باغ شاهزاده در حدود دو کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان واقع شده است و مربوط به دوره قاجار است و در سال 1353به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در تمام طول باغ فواره هایی وجود دارند که بر اساس نیروی اختلاف ارتفاع کار می نمایند. این باغ از زیباترین و بزرگ ترین باغ های تاریخی ایرانی است. این باغ در فصل تابستان و بهار زیبایی چشم گیری پیدا می نماید و بیشتر گردشگران نیز در این ایام سال از آن بازدید می نمایند. در این باغ کوشک اصلی در انتهای سربالایی واقع شده است و بر تمام باغ مشرف است.

3. ارگ بم

ارگ بم بزرگترین بنای خشتی یکپارچه دنیا بود. این ارگ عظیم در جاده ابریشم واقع شده است. کل بنا یک دژ بزرگ است که ارگ در وسط آن واقع شده است اما به دلیل ابهت ارگ و ارتفاع زیاد آن کل بنای دژ ارگ بم نامیده گردیده است. آنقدر این بنا عظیم و زیبا و عجیب است که از عظمت آن حیرت زده خواهید شد. این بنا از لحاظ امنیت، تهویه و طراحی از شاهکارهای تاریخی ایران زمین به شمار می آید.

4. ارگ راین

یکی دیگر از مکان های دیدنی کرمان ارگ راین دومین بنای بزرگ خشتی دنیا بعد از ارگ بم به حساب می آید و هر ساله تعداد زیادی توریست برای دیدن آن به راین می روند. معتقدند که این بنا مربوط به دوره ساسانیان است و قلعه راین که یکی از مهم ترین آثار تاریخی کهن راین است بر آن مهر تایید می زند. شواهد نشان داده که بسیاری از قلعه ها با قدمت های بیشتر در این محل وجود داشته اند که بر اثر بلایای طبیعی از بین رفته اند و اثری از آن ها باقی نمانده است.

5. آرامگاه شاه نعمت الله ولی

این اثر مربوط به دوران صفویه است و در شهر ماهان کرمان قرار گرفته است. بعد از اینکه در باغ زیبای شاهزاده گشت و گذاری کردید می توانید به این آرامگاه سر بزنید و از گشتن در آن لذت ببرید. این بنا در سال 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا بیشترین توسعه را در زمان قاجار داشته است و بعد از سال ها در زلزله بم بخشی از قسمت بالایی گنبد آستانه آن فرو ریخت و شکاف هایی نیز در آن ایجاد شدکه توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری بازسازی شد.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: کتاب کاله
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 745

به "معرفی مکان های دیدنی کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مکان های دیدنی کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید