جاذبه های دیدنی شهر بستک Bastak

به گزارش بانیما، شهرستان بَستَک یکی از شهرستان های استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهرستان واقع در غرب استان هرمزگان با 5648 کیلومتر مربع وسعت از شمال به شهرستان لار، از جنوب به بندرلنگه، از مغرب به استان فارس و از مشرق به بندرعباس و بندر خمیر محدود است. شهرستان بستک به علت نزدیکی به خلیج فارس و نزدیکی به منطقه حاره و داشتن موقعیت کوهستانی، دارای ویژگی های اقلیمی مخصوص به خود است، با توجه به موقعیت منطقه دارای آب وهوای گرم و خشک در تابستان، و سرد و خشک در زمستان است. در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی بستک در هرمزگان بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های دیدنی شهر بستک Bastak

مسجد جامع بستک از معماری منحصر به فرد و قابل توجهی برخوردار است . بر سطح داخلی و بیرونی دیواره مسجد در قسمت بالایی دیوارها تزییناتی بکار رفته که این تزیینات بیشتر طرحهای هندسی وگل و بوته می باشد .

آرامگاه علمای کوخرد

آرامگاه علمای کوخرد یا دوگنبدان کوخرد از مکان های زیارتی بخشی به همین نام در شهرستان بستک استان هرمزگان است که در جنوب جاده بستک به بندر لنگه واقع شده است. آرامگاه علمای کوخرد در میان گورستان دهستان کوخرد و در 1000 متری غرب دهستان کوخرد واقع شده است.این بنای تاریخی و مذهبی چند سال پیش از جانب دولت به عنوان یکی از آثار ملی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور با نام مجموعهٔ دو گنبدان به ثبت رسیده است. بنای این آثار برجسته و تاریخی بین سال های 1149 تا 1151 ه .ق ساخته شده است. مجموعهٔ دو گنبدان کوخرد در 27 بهمن 1382 خورشیدی به ثبت رسیده است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

کاروانسرای نیمه

کاروانسرای نیمه آثاری تاریخی و باستانی در سر راه ارتباطی شهرستان لار، شهرستان بستک به شهرستان بندر لنگه واقع شده است. این بنا به صورت چهار ایوانی و چهارگنبدی بوده و از معماری متقارنی برخوردار است، شواهد نشان می دهد که تمامی مصالح به کار برده شده برای احداث بنا از مناطق اطراف جمع آوری شده است. کاربرد سنگ به عنوان ماده اصلی با ملات ویژه موجب استحکام بنا در طول قرن های متمادی در برابر حوادث طبیعی پابرجا مانده است.

حمام خان

حمام خان در ابتدای خیابان پاسداران بستک واقع شده است و از آثار دوره قاجاریه است که به دستور صولت الملک بستکی و توسط معماران چیره دست و محلی بستک و با نظارت معماری شیرازی ساخته شده است. این حمام 14 گنبد کوچک و بزرگ دارد که خطوط گرداگرد جداره داخلی گنبد و خطوط بدنه آن نشانه ای از ذوق و سلیقه معماران آن است. ویژگی جالب این حمام، تعبیه راستا آب در جداره دیوارهای داخلی است.

پاراو و ترنه

پاراو و ترنه از قنات های بستک است. در این منطقه، دو رشته قنات باستانی وجود دارد که به پاراو مشهور هستند و با اینکه سال های زیادی است که کاربری ندارند، بقایایی از کانال و چاه آن ها باقی مانده است. سرچشمه این قنات ها زیر کوه ناخ است و بقایای آب انبارهای وابسته به آن ها که از سنگ و ساروج ساخته شده اند، وجود دارد. آب شیرینِ یکی از این دو قنات را در حوضچه هایی ساروجی جمع آوری می نموده اند و از طریق سازه ای سنگی، از عرض رودخانه مهران که آب آن شور است عبور می دادند و در آن سوی رودخانه مصرف می کردند. این سازه کهن که به ترنه معروف است، در واقع کانالی است که چندین ستون مخروطی شکل دارد و از سنگ، ساروج و گل و لای ساخته شده است. در ساخت ترنه نکات معماری بسیاری رعایت شده است که در نتیجه آن ها این سازه باستانی با مرور زمان به جز فرسایش طبیعی سنگ های خود هیچ آسیبی ندیده است.

بازار بستک

بازار بستک واقع بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . این بازار در وسط شهر بستک واقع شده و شامل سه بازار است که قدمت آن به دوره صفویه و قاجاریه می رسد. این بنا در سال 1295 هجری قمری به همت استاد عبدالله امینایی معروف به حاجی استاد ساخته شده است و به صورت فضای مربع شکلی است که فضای مرکزی آن مرکب از دو ردیف حجره می باشد، معماری بازار مدنی بستک درنوع خود بی نظیر است. این بنای تاریخی سازه ای سنگی با مصالح گچ می باشد.

قلعه خان

این بنا از مکان های دیدنی بستک در دوره قاجاریه به دستور محمد رضا خان سطوت الممالک حاکم جهانگیریه و بنادر و جزایر ساخته شده است که قدمت آن به 110 سال قبل می رسد و محل زندگی حاکمان بستک که شامل دو بخش حکومتی و خصوصی بوده است. مجموعا این بنا بیش از 150 اتاق و 4500 مترمربع زیر بنا در سه طبقه بوده که شامل حجره و تالار و دو اتاق ایینه کاری شده بوده است. همجواری این بنا با کاربری های متنوع و مکمل اثار ثبت شده در محله خوانین واقع شده است که این بنا را ارزشمند تر ساخته است.

قلعه قلات

قلعه قلات قلعه ای تاریخی واقع در شهر بستک در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان ، یکی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . قلعه قلات در سمت کوه گچ و در ارتفاع 700 متری از سطح دری ودر سر تپه بلندی واقع شده است . این قلعه بنام قلعه خان بستک نیز مشهور است . همچنین قلعه قلات نیز نامیده می گردد. به گویش محلی به تپه بلند (قَلات) گفته می گردد . روایت است که حدود 280 سال پیش بنا شده است . و مقر حاکم (خان بستک) بوده است . قلعه دارای سه برج در سه ضلع محوطه است که هنوز پا بر جاه است .

مدرسه مصطفویه

ساخت مدرسه مصطفویه که یکی از قدیمی ترین مدارس ایران به شمار می رود در سال 1302 خورشیدی آغاز شده و در سال 1304 سرانجام یافته است.این مدرسه که در محل تقاطع خیابان قدیم و خیابان مصطفویه شهر بستک واقع شده است، از زمان ساخت تا به امروز پیوسته مورد استفاده قرارگرفته و چندین نسل به طور متوالی در آن تحصیل نموده اند. طی این سال ها بارها احیا و بازسازی شده و گاهی الحاقاتی بدان افزوده شده است.مدرسه تاریخی مصطفویه در سال 1381 با شماره 6108 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کریکی بستک

کریکی نام مکانی زیبا از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان در غرب استان هرمزگان، و یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مکان جای گاه و تفریحگاه حاکمان بستک و جهانگیریه بوده است، آثار کاخ سلطنی مشهور به بنگله کریکی و تفریحگاه حاکم پرقدرت بستک وجهانگیریه محمد تقی خان مشهور صولت الملک هنوز در آن مکان باقی مانده که حکایت از دوران باشکوهٔ آن موقع می دارد.

خانه بنی عباسی

خانه در قسمت شرقی شهر بستک جنب حمام خانی واقع شده است. این ساختمان در حدود 110 - 100 سال قبل توسط بزرگان بستکی (حاکمان وقت) ساخته شده است، و معماران سازندهٔ بنا، معماران بستکی بوده اند. این خانه در اصل سه طبقه بوده که طبقات فوقانی آن بر أثر زلزله خراب گشته است. بنا در حدود 200 تا 210 أتاق داشته و از سه قسمت مجزا از هم تشکیل می شد که هر قسمت دارای حیاط و متعلقات کامل بود.

آرامگاه شیخ احمد شیخ راشد مدنی

این آرامگاه در شهر بستک و در حاشیه قبرستان قدیمی شهر در بلوار نیروی هوایی واقع شده است. گفته شده که این بنا در سال 1369 هـ.ق توسط مصطفی خان فایزبستکی(از حاکمان بستک) ساخته شده؛ اما سنگ نوشته ای در محراب بنا، تاریخ رجب1264 هـ.ق را نشان می دهد.

تنب پرگان جناح

تنب پرگان جناح یکی از عجیب ترین بناها در دوره ساسانی است. تنب پرگان جناح دارای یک بنای مدور داخلی می باشد. تنب پرگان جناح در استان هرمزگان واقع شده است که توسط باستان شناسان مورد آنالیز قرار گرفته است.بخش اصلی سازه مدور داخلی، شامل یک ساختار ایجاد شده با 20 عدد جرز سنگی است که در فصل کاوش اخیر به طور کامل آشکار شد.

کنچی ﺭﻭﺳﺘﺎی پلکانی

ﮐُﻨﭽﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ پلکانی با کوچه هایی تنگ و پیچ در پیچ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺁﺑﺎﺩ ﻣﻨﻄﻘﻪٔ ﮔﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﺑﻊ ﺑﺨﺶ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﺴﺘﮏ ﺍﺳﺖ.ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﮐﻨﭽﯽ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮔﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻗﺼﯽ ﺷﺮﻕ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﺳﺖ . ﭼﺸﻤﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺣﺪﻭﺩ 100 ﻣﻦ 400 ﮐﯿﻠﻮ ﺑﺬﺭ ﺍﻓﮑﻦ ﺩﺭﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ 2000 ﺍﺻﻠﻪ ﻧﺨﻞ ﻧﯿﺰ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺭﻭﯼ ﺗﭙﻬﺎﯼ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﺏ ﺭﻭﺍﻥ ﭼﺸﻤﻪ ﺍﺯ ﮔﺮﺩﺍﮔﺮﺩ ﺗﭙﻪ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ ﻭ ﺑﻪﮐﺸﺘﺰﺍﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﻏﻬﺎ ﻣﯽﺭﻭﺩ. ﺍﺯ ﭼﺸﻢﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺷﺎﻋﺮﺍﻧﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ.

آب گرم (آب باد) تدرویه

آب گرم تودرویه هر روز پذیرای مهمان های بسیاری است که به این روستا می فرایند. در اطراف چشمه 7 اتاقک برای استفاده مسافران احداث شده تا در آن شنا نمایند. آب این چشمه در ردیف آب های گوگردی است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6763

به "جاذبه های دیدنی شهر بستک Bastak" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی شهر بستک Bastak"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید