متفکرین چه بخورند؟

به گزارش بانیما، افرادی که کارهای فکری می نمایند چون فعالیت بدنی کمتری انجام می دهند یقیناً نیاز به مواد قندی، چربی و هیدرو کربنه زیاد نخواهند داشت. دستگاه های داخلی بدن اشخاص متفکر ، نیاز به مصرف اندازه زیادی لبنیات که حاوی اندازه لازم فسفر و کلسیم است دارد و بعلاوه سبزی ها چون حاوی اندازه زیادی از املاح مختلف هستند به خوبی می توانند در تغذیه روزانه مفید واقع شوند .

متفکرین چه بخورند؟
در حال عادی چنین به نظر می آید که متفکرین و آنهایی که کارهای مغزی و دِماغی دارند چون عضلاتشان کار نمی نماید احتیاج به تغذیه شدید و فراوان ندارند ٬ اما حقیقت این است که این دسته از اشخاص ، باید رژیم مخصوص غذائی داشته باشند که البته با رژیم سایر مشاغل فرق دارد.

باید در نظر گرفت ، همانطور که با معده خالی قدرت تفکر و تمرکز اراده از بین می رود ، پرخوری نیز سبب می شود که همواره خون بیشتری برای هضم غذا متوجه معده و دستگاه گوارش شود و متعاقب آن ، مغز و دستگاه عصبی بی غذا بماند و نتواند درست کار کند … بنابراین آنها که کار فکری و مغزی دارند بهتر است غذا را روزانه ، به دفعات ولی به اندازه کم مصرف کنند تا هم گرفتار کسر تغذیه نشوند وَ هم پُرکاری دستگاه گوارش ، کم کاری دستگاه عصبی را سبب نشود.

غلاتاین دسته از مواد غذایی چون حاوی اندازه لازم مواد هیدرو کربنه هستند و صرف سوخت و ساز بدن می شوند ، هر چه وجودشان برای کارگران و مشغولین به کارهای دستی و فعالیت های جسمی ضروری است ، برای متفکرین کمتر مورد احتیاجند.

چاشنی و نمک نیز در غذای روزانه متفکرین ضروری نیست چون چاشنی ها معمولان برای خوشمزه کردن غذاها مصرف می شوند تا اشتها را زیادتر کنند و ازدیاد اشتها خود سبب پرخوری و ازدیاد وزن می شود . نمک هم به علت ازدیاد وزن وَ احتیاج به آب زیادی ، برای متفکرین که اغلب گوشه نشین هستند چندان مفید نیست.

گوشت و تخم مرغآن چه که برای تغذیه این دسته از مردم خیلی مورد استفاده واقع می شود گوشت و تخم مرغ است چون این دو ماده علاوه بر اندازه زیاد آلبومین و فسفر و کلسیم که وارد بدن می کنند ، چربی و مواد هیدرو کربنه کمتر دارند و لذا سبب بروز چاقی نمی شوند ، حرارت زیاد نیز ایجاد نمی کنند و به خصوص به اندازه کم ، به خوبی میتوانند احتیاجات سلولی بدن را تأمین کنند . بعلاوه املاح لازم را به بدن برسانند . بسیاری از کارشناسان ، در این باره توصیه می کنند : مصرف گوشت ماهی علاوه بر اندازه کافی فسفر و کلسیم ، حاوی اندازه زیادی املاح ید است و برای تغذیه غدد متشرحه داخلی مصرف آن مفید است .

لبنیاتشیر تنها غذایی است که باید در تغذیه روزانه همه مردم ، و بخصوص متفکرین جای داشته باشد ، چون با داشتن اندازه لازم فسفر و کلسیم ، به سادگی هضم و به درد تغذیه روزانه آنها می خورد . متفکرین باید روزانه نیم لیتر شیر میل کنند البته آنها که شیر به مزاجشان سازگار نیست می توانند از پنیر و ماست برای جایگزین آن استفاده کنند.1

چغندراین سبزیجات ریشه ای، یکی از مغذی ترین گیاهان قابل خوردن هستند و صندلی ویژه ای در لیست غذاهای سالم دارند. چغندر موجب کاهش التهاب می شود و به خاطر وجود آنتی اکسیدان ها خاصیت ضدسرطانی بالایی دارد، به خروج سم از خون یاری شایانی می نماید و نیترات طبیعی موجود در آن موجب راحت ترشدن گردش خون و درنتیجه بهبود عملکرد مغز می شود بعلاوه چغندر از خوراکی هایی است که باعث افزایش تمرکز می شود.

توانایی انجام تمرینات سنگین را بالا می برد و سطح عملکرد را بهبود می بخشد. می توانید چغندر را به صورت آب پز میل کنید یا به سالادهایتان اندازهی چغندر اضافه کنید و ترکیبی بی نظیر و خوش طعم ایجاد کنید.

کلم بروکلیکلم بروکلی یکی از مغذی ترین و مفید ترین مواد غذایی برای تقویت مغز و افزایش قدرت حافظه است. پس مادران واقعاً حق دارند که این همه به خوردن آن اصرار می کنند. ویتامین K و کولین موجود در آن، حافظه را شاداب و هوشیار نگه می دارد.

سرشار از ویتامین C است و تنها یک ظرف کوچک آن 150 درصد از ویتامین C مورد احتیاج روزانه بدن را فراهم می نماید. سرشار از فیبر است و یاری می نماید که زودتر سیر شوید. می توانید بروکلی را خام مصرف کنید یا آن را بپزید و در غذاهای متنوعی بهره ببرید.

کرفسکرفس از سبزیجات کم کالری است و خواص بی شماری دارد. هر فنجان از آب کرفس تنها 16 کالری دارد. سطح بالای آنتی اکسیدان و پلی ساکارید های موجود در کرفس، آن را به یک ماده ضدالتهاب عالی بدل می نماید و در درمان امراضی نظیر درد مفاصل و سندرم روده تحریک پذیر بسیار کاربرد دارد.

کرفس سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و سایر مواد مغذی است. اگر علاوه بر شاداب نگه داشتن و تقویت حافظه و مغز عزیز تان، در پی کاهش وزن هم هستید، می توانید به شدت روی کرفس حساب کنید. هنگام استفاده از کرفس تنها به ساقه ها اکتفا نکنید و از برگ هایش هم بهره ببرید.

شکلات تلخخیلی ذوق زده نشوید، هر شکلاتی برای بدن مفید نیست. اما شکلات های تلخ سرشار از آنتی اکسیدان هستند و خاصیت ضدالتهابی بالایی دارند و در کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و قلب نقش مؤثری ایفا می کنند.

نباید فراموش کنید که منظورمان از شکلات، شکلات های متنوع و شیرین موجود در سوپر مارکت ها نیست! قانون مفید بودن در شکلات ها این است: هر چه تلخ تر و تیره تر باشد، برای سلامتی مفید تر است. در یک کلام می گوییم شکلات های تلخ و تیره خوراکی تقویت حافظه بسیار مفید بی نظیری هستند.

گردوگردو بخورید که گردو، آلزایمر را از گرد مغز شما دور می نماید. گردو سرشار از ویتامین E و مواد معدنی است. مصرف اندازه اندکی از آن در روز، به افزایش سلامت شما یاری می نماید و عملکرد مغز و حافظه را توسعه می بخشد. زمانی که فردی بپرسد که برای تقویت حافظه چه بخوریم اولین چیزی که به فکر بیشتر افراد می آید مغز گردو است.2

قهوهاز جمله نوشیدنی هایی است که سالیان سال از آن به عنوان یک نوشیدنی بالا برنده تمرکز فکری نام می برند. در واقع کافئین موجود در قهوه، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا می توانند با تحریک عملکرد سلول های مغزی باعث شوند که در یک برهه زمانی معین دقت فرد در انجام فعالیت های فکریش افزایش یابد. علت این امر می تواند ناشی از اثر کافئین موجود در این نوشیدنی ها در بالا بردن جریان خون در مغز باشد و به این صورت بتواند مواد مغذی بیشتری به سلول های مغزی برساند و توان مغزی فرد را افزایش دهد.

آب میوه های طبیعیاز جمله مواد غذایی هستند که به علت قند طبیعی به همراه ویتامین های مورد احتیاج سلول های مغزی، می توانند در بهبود حافظه در افرادی که احتیاج به حافظه بلند مدت دارند، موثر باشد. به همین علت متخصصان تغذیه به دانش آموزان و دانشجویان توصیه می کنند که برای بهبود عملکرد درسی خود حتما در روز چند لیوان آب میوه طبیعی یا میوه طبیعی مصرف کنند.

توت آبیتحقیقات بر روی این میوه نشان داده که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در توت آبی می توانند مانع از بروز تخریب در سلول های مغزی شوند و از این طریق اندازه حافظه و تمرکز فکری را افزایش دهند. ضمناً بعضی مطالعات هم نشان دادند که مصرف منظم توت آبی در طول دوران زندگی با کاهش زوال سلول های مغزی از بروز بیماری آلزایمر در سنین کهولت می کاهد.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.mostafaee.com

3.www.seemorgh.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 18002

به "متفکرین چه بخورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متفکرین چه بخورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید