ظریف: چیزی برای پنهان کردن نداریم

به گزارش بانیما، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، گفت: شورای حکام آژانس نباید به دشمنان برجام اجازه دهد که منافع عالی ایران را به خطر بیندازند.

ظریف: چیزی برای پنهان کردن نداریم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (پنجشنبه) در توئیتی خطاب به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به دسترسی های ایران به آژانس در سال های 2016 تا 2019 و همچنین تعداد بازرسی های بازرسان آژانس در این بازه زمانی نوشت: شورای حکام آژانس نباید اجازه دهد که دشمنان برجام منافع عالی ایران را به خطر بیندازند.

وی اضافه نمود: سه کشور اروپایی عضو برجام که به وظایف خود در برجام عمل نکرده اند، نباید همدست این کار باشند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، توضیح داد: بازرسی های آژانس در ایران طی پنج سال اخیر از کل بازرسی ها در تاریخ آژانس بین المللی انرژی اتمی بیشتر بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه چاره مبتنی بر توافق امکانپذیر است، یادآور شد: ولی صدور قطعنامه آن را نابود خواهد برد.

در همین خصوص کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز امروز (پنجشنبه) در نشست فصلی شورای حکام با موضوع آنالیز گزارش مدیرکل در خصوص موافقتنامه پادمان ان.پی.تی ایران که به وسیله ویدئو کنفرانس برگزار گردید، دو درخواست دسترسی آژانس را مبتنی بر اطلاعات غیرمعتبر و ادعایی خواند و توضیح داد: ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنانش به روی آژانس باز نمی نماید.(اینجا بخوانید)

غریب آبادی در این اظهاراتش به نمونه های همکاری ایران با آژانس اشاره نمود از جمله اینکه:

ایران، پروتکل الحاقی را در نتیجه برجام، به طور موقت و داوطلبانه اجرا می نماید.

ایران، به تنهایی با 432 بازرسی در سال 2019، پذیرای بیش از 20 درصد از کل بازرسی های آژانس در سطح جهانی بوده است.

ایران در سال 2019، 33 دسترسی تکمیلی را برای آژانس فراهم کرد که 73 درصد از کل دسترسی های تکمیلی آژانس در بین دولت های دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و بدون جمع بندی گسترده (62) کشور است.

سهم بازرسی های ایران در بازه سال های 2010 تا 2019، از 4 درصد به 20 درصد در سطح جهانی افزایش یافت و تقریبا هفت بازرس به طور پیوسته و روزاه در طول سال در ایران حضور دارند.

به گزارش فارس، سه کشور اروپایی روز سه شنبه 27 خرداد ماه بیانیه ای با موضوع ادعایی راستی آزمایی و نظارتِ ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر و عنوان کردند که اقدام آنها در کلید زدن ساز و کار موسوم به مکانیسم حل اختلاف در برجام از سر حسن نیت بوده است.

سه کشور اروپایی در ادامه ضمن متهم کردن ایران به نقض برجام مدعی شده اند که از این توافق حمایت می نمایند: به عنوان طرف های برجام تداوم حمایتمان از این توافق و تعهدمان برای همکاری در جهت حفظ و اجرای کامل آن را یادآور می شویم. ما به شدت از نقض تعهدات هسته ای توسط ایران که تبعات جدی و برگشت ناپذیر اشاعه ای داشته نگران هستیم.(جزییات بیشتر)

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه به صورت ویدئو کنفرانس شروع و تا روز آدینه 19 ژوئن (30 خرداد ماه) ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10211

به "ظریف: چیزی برای پنهان کردن نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: چیزی برای پنهان کردن نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید