طرز تهیه آش بلگ بختیاری خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

به گزارش بانیما، آش بلگ یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین انواع آش بختیاری است که بدون حبوبات و با استفاده از مواد اولیه در دسترسی آماده می گردد. هر چند که محلی ها برای درست کردن این آش از سبزی های کوهی استفاده می نمایند، اما شما می توانید با کمی سبزی آش نیز آن را آماده کنید. اما طرز تهیه آش بلگ بختیاری چگونه است؟ در این مقاله از سرویس می توانید با برترین طرز تهیه آش بلگ آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص دستور پخت آش بلگ پاسخ خواهیم داد. با همراه باشید.

طرز تهیه آش بلگ بختیاری خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه آش بلگ بختیاری

مدت زمان آماده سازی: 15 دقیقه

مدت زمان پخت: 180 دقیقه

مواد لازم برای تهیه آش بلگ بختیاری

  • آرد برای رشته: 3/4 لیوان فرانسوی دسته دار
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • پیاز داغ: به میزان لازم
  • نعناع داغ: به میزان لازم
  • کشک غلیظ محلی: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • سبزی آش خرد شده و پخته: 1 قاشق غذاخوری
  • آب: 4 تا 5 لیوان فرانسوی دسته دار
  • ماش: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • روغن مایع سرخ کردنی: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش بلگ بختیاری

در فرهنگ بختیاری ها آش جایگاه ویژه ای دارد. استفاده از انواع سبزیجات کوهی و بعلاوه انواع محلی در آش بختیاری موجب شده تا آش آن ها طعم و مزه بی نظیری داشته باشد.

آش بلگ یکی از انواع آش ساده و بدون حبوبات است که طعم فوق العاده لذیذی دارد. این آش بسیار ساده و راحت آماده می شد. آش بلگ در واقع همان آش برگ است که به زبان بختیاری به صورت بلگ تلفظ می گردد. این آش نوعی است که با استفاده از رشته ای مخصوص و بعلاوه ماش محلی تهیه می گردد.

اگر از خوردن انواع آش لذت می برید و دوست دارید طعم های نو را امتحان کنید، بهتر است حتماً آش بلگ را درست کنید. در ادامه می توانید با مراحل دستور پخت آش بلگ بختیاری آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن ماش برای آش بلگ

در اولین مرحله از طرز تهیه آش بلگ بختیاری باید ماش ها را بشویید و سپس داخل یک ظرف بریزید. میزانی آب به ماش اضافه کنید و اجازه دهید ماش ها حداقل برای چند ساعت خیس بخورند. این کار موجب می گردد تا هم نفخ ماش گرفته گردد و هم سریع تر پخته گردد.

مرحله دوم؛ پختن ماش برای آش بلگ

در دومین مرحله از دستور پخت آش بلگ ماش ها را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و میزانی آب اضافه کنید. سپس قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید ماش ها به خوبی بپزند. ماش جزو حبوبات زودپز محسوب می گردد، اما ماش محلی نسبت به ماش های موجود در فروشگاه ها دیرپزتر است.

مرحله سوم؛ آماده کردن خمیر رشته مخصوص آش بلگ

یکی از مجذوب نماینده ترین بخش های طرز تهیه آش بلگ بختیاری درست کردن رشته مخصوص این آش است. بیشتر بختیاری ها برای درست کردن این آش از رشته های مخصوص خانگی استفاده می نمایند. برای تهیه رشته آش بلگ باید آرد را با کمی نمک داخل یک ظرف بریزید. سپس آب را به آرامی به آن اضافه کنید تا خمیر سفتی درست گردد.

در این مرحله از دستور پخت آش بلگ باید خمیر را خوب با دست ورز دهید. این کار را تا زمانی که خمیر به دست شما نچسبد ادامه دهید.

مرحله چهارم؛ پهن کردن خمیر رشته آش بلگ

در این مرحله از طرز تهیه آش بلگ بختیاری باید خمیر رشته آش را پهن کنید. برای این کار میزانی آرد روی یک سطح صاف بریزید. حالا خمیر را با وردنه روی سطح آردی پهن کنید. ضخامت خمیر شما باید در حدود 2 میلی متر باشد. حالا میزانی آرد روی خمیر بریزید و آن را تا بزنید.

مرحله پنجم؛ آماده کردن رشته آش بلگ

بعد از این که خمیر را تا کردید، در این مرحله از طرز تهیه آش بلگ بختیاری می توانید با یک چاقوی تیز به آرامی خمیر را به صورت رشته هایی نسبتاً نازک برش دهید. بعد از اتمام کار یک پلاستیک روی رشته ها بکشید و اجازه دهید خمیر شما برای 10 دقیقه استراحت کند.

مرحله ششم؛ اضافه کردن همه مواد به آش بلگ

در این مرحله از طرز تهیه آش بلگ بختیاری باید بعد از پختن ماش، کشک و سبزی آش را اضافه کنید. سبزی آش بلگ در واقع همان ترکیب سبزی آش رشته است. چند دقیقه صبر کنید تا آش جا بیفتد. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. در 10 دقیقه پایانی پخت آش بلگ می توانید رشته هایی را که آماده نموده اید، به آش بختیاری اضافه نمایید.

مرحله هفتم؛ تزیین آش بلگ بختیاری

در آخرین مرحله از پخت آش بلگ و زمانی که آش به طور کامل آماده شد، آن را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. سپس آش را با و تزیین کنید. بسیاری از بختیاری ها روی آش بلگ را با کشمش، نان خشک خرد شده و گردو نیز تزیین می نمایند. شما می توانید با در نظر گرفتن ذائقه و سلیقه خودتان این آش را تزیین و سرو نمایید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کشک بدون آرد ذرت به 2 روش

نکات و فوت و فن های طرز تهیه آش بلگ بختیاری

*در صورت تمایل می توانید به جای رشته آشی، 1 قاشق غذاخوری آرد بو داده به آش اضافه کنید.

*آش بلگ سبزی کم و میزان کشک فراوانی دارد. از همین رو رنگ آش تقریباً سفید رنگ می گردد.

*برای درست کردن آش بلگ بختیاری بهتر است از کشک محلی چرب و ترش مزه بهره ببرید.

*در صورت تمایل می توانید سبزی آش را حذف کنید و آش بلگ را بدون سبزی آماده کنید.

*به طور معمول داخل آش بلگ از پیاز داغ استفاده نمی گردد، اما شما می توانید در صورت تمایل کمی پیاز داغ نیز به آش اضافه کنید.

*اضافه کردن یا سیر خام به آش بلگ موجب خوشمزه تر شدن طعم آش بلگ می گردد.

*اگر دوست دارید آش بلگ شما سبزی بیشتری داشته باشد، می توانید میزان سبزی را با توجه به ذائقه خودتان تغییر دهید و سبزی بیشتری به آش اضافه کنید.

*در صورت تمایل می توانید به جای درست کردن رشته آش یا اضافه کردن آرد به آش میزانی رشته آش آماده به آش بلگ اضافه کنید.

*برای ترکیب سبزی آش بلگ می توانید از ترکیب گشنیز، جعفری، تره و نعناع خرد شده هم بهره ببرید.

*اگر در پی طرز تهیه آش بدون حبوبات یا با حداقل حبوبات هستید، بهتر است حتماً آش بلگ را امتحان کنید.

*آش بلگ غذای محلی بختیاری ها است که در ماه رمضان برای وعده افطار نیز سرو می گردد.

*پخت آش بلگ بختیاری متعلق به فصل بهار است و بختیاری ها این آش را از اوایل بهار با سبزی های کوهی درست می نمایند.

*در طرز تهیه آش بلگ محلی برای درست کردن آش بلگ از انواع سبزی کوهی مثل بوسور و تره کوهی نیز استفاده می گردد.

*به طور سنتی در طرز تهیه آش بلگ ساده و خوشمزه از انار دون استفاده می گردد. انار دون در واقع دانه های خشک شده است که اضافه کردن آن به آش بلگ موجب می گردد طعم آش کمی ترش و ملس گردد.

*باید بدانید که ماشی که در دستور پخت آش بلگ محلی استفاده می گردد با ماشی که در فروشگاه ها به فروش می رسد فرق دارد. این ماش میزان کوچک تری دارد و زود له نمی شد. اگر به ماش محلی دسترسی ندارید، می توانید از ماش معمولی برای درست کردن این آش خوشمزه بهره ببرید.

*اگر گیاهخوار هستید و یا به هر علت گوشت مصرف نمی کنید و در پی طرز تهیه انواع آش بدون گوشت می شد، بهتر است برای یک بار هم که شده آش بلگ را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع غذای بدون گوشت برای شام و ناهار

سوالات متداول

چرا آش بلگ بختیاری با این نام شناخته می گردد؟

آش بلگ نوعی آش رشته محلی بختیاری است که نام اصلی آن آش برگ است و به زبان محلی به صورت بلگ تلفظ می گردد.

آش بلگ را با چه دستور تهیه ای درست کنیم؟

اگر در پی برترین طرز تهیه آش بلگ هستید، باید بتوانید از کشک محلی و سبزی های محلی به کار رفته در این آش بهره ببرید. در غیر این صورت می توانید با استفاده از ماش، کشک، پیاز داغ و نعناع داغ و رشته خانگی نیز این آش را آماده نمایید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 20134

به "طرز تهیه آش بلگ بختیاری خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش بلگ بختیاری خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید