طرز تهیه آش بلغور و بادمجان، غذایی مقوی و لذیذ

به گزارش بانیما، آش یکی از غذا های محبوب و سنتی ایرانی است. آش ها انواع متنوعی دارند که در نقاط مختلف کشور با روش های متفاوتی تهیه می شوند. آش غذایی پرطرفدار است که به خاطر داشتن مواد مغذی یک وعده غذایی کامل محسوب می شود.

طرز تهیه آش بلغور و بادمجان، غذایی مقوی و لذیذ

به گزارش خبرنگاران، آش بلغور و بادمجان یکی از انواع آش های متنوع ایرانی است. بادمجان از ترکیبات اصلی این آش است که سرشار از ویتامین، کلسیم، فسفر، فیبر، پتاسیم است و خاصیت ضد سرطانی دارد؛ همچنین برای قلب بسیار مفید است. بادمجان در کنار بلغور گندم و کشک طعم خاص و بی نظیری در این آش ایجاد می کند و برای کسانی که به خوردن بادمجان علاقه دارند، گزینه بسیار مناسبی است. در ادامه این مطلب طرز تهیه آش بلغور و بادمجان همراه با همه نکات و فوت و فن های مخصوص به آن تقدیم شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه آش بلغور و بادمجان:

بلغور گندم: 2 پیمانه

نخود و لوبیای پخته: 1 پیمانه

پیاز: 3 عدد

روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری

کشک: 200 گرم

بادمجان: 5 عدد

قرص استاک گوشت: 2 عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

کشک، نعنا داغ و پیازداغ برای تزیین: به مقدار لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به بادمجان

همان طور که می دانید بادمجان از سبزیجات مورد علاقه ما ایرانی هاست که در بسیاری از غذا ها از آن استفاده می کنیم. هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. حواستان باشد که بادمجان زخمی نباشد. هنگام خرید بادمجان توجه کنید که کلاهک بادمجان هرچه کشیده تر باشد، نشان از شیرین بودن آن است.

نکات مربوط به پیاز داغ

پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به آش می دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. دوباره که این فرآیند را انجام دادید، پیاز های جدیدی را که سرخ کردید، روی پیاز داغ های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی ها می شود. علاوه بر این باعث می شود که پیاز ها حالت خمیری پیدا کنند.

نکات مربوط به قرص استاک

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان ها به همراه سبزیجات ساقه ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می شوند. استاک در انواع سوپ ها، انواع سس ها، خورشت ها و البته بسیاری از غذا های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و تأثیر بسیاری در طعم و مزه غذا ها دارد. می توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت ها خریداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در ترکیبات استاک نمک وجود دارد؛ پس در صورتی که از آن استفاده می کنید، در آخر غذا را مزه کنید و اگر نیاز بود، نمک اضافه کنید.

طرز تهیه آش بلغور و بادمجان

ابتدا بلغور گندم را در یک کاسه مناسب بریزید و آن را بشویید. سپس داخل کاسه مقداری آب بریزید و بگذارید چند ساعت خیس بخورد. در این مدت دوبار آب بلغور را عوض کنید تا کاملا شسته و تمیز شود. در مرحله بعد بلغور ها را آبکش کنید و در یک قابلمه مناسب بریزید. حدود شش لیوان آب را همراه با دو عدد قرص استاک به آن اضافه کنید و قابلمه را روی شعله میانه اجاق گاز بگذارید تا بلغور ها جوش بیایند. کمی نمک و روغن مایع هم به آن اضافه کنید. اضافه کردن روغن در این مرحله باعث می شود بلغور ها پس از جوش آمدن سرریز نشوند. وقتی به مرحله جوش رسید، شعله اجاق را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. حدود 45 دقیقه زمان لازم است تا بلغور ها بپزند.

در این فاصله هر نیم ساعت یکبار درب قابلمه را بردارید و بلغور ها را هم بزنید تا ته نگیرند. در مرحله بعد که بلغور ها پختند، نخود و لوبیایی را که از قبل پخته اید، به قابلمه آش اضافه کنید و خوب هم بزنید. در این فاصله بادمجان ها را پوست کنید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید؛ سپس آن ها را داخل قابلمه آش بریزید. کمی هم بزنید و درب قابلمه را بگذارید تا با حرارت کم حدود یک ساعت دیگر بپزد و جا بیافتد. بعد از این مدت کشک را به آش اضافه کنید و هم بزنید تا خوب در آش حل شود. 20 دقیقه زمان لازم است تا کشک در آش بجوشد.

در این مرحله از پخت اگر احساس کردید آب آش کم شده و آش شما بیش از حد غلیظ شده است، کمی آب جوش به آن اضافه کنید. در مرحله آخر پیاز داغ هایی را که از قبل آماده کرده اید، همراه با کمی نمک، فلفل و زردچوبه به آش اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه دیگر بجوشد و جا بیافتد. در این مرحله آش بلغور و بادمجان شما آماده است. آش را در ظرف سرو مناسب بریزید و با پیازداغ، کشک و نعنا داغ تزیین کنید. نوش جان.

نکات و فوت و فن های پخت آش بلغور و بادمجان

1 ـ سعی کنید قبل از اینکه بادمجان را به آش اضافه کنید، به مدت 10 دقیقه آن را داخل محلولی از آب و نمک بخیسانید و سپس آبکش کنید. با این کار تلخی احتمالی بادمجان گرفته می شود.

2 ـ برای تهیه این آش بهتر است از کشک محلی استفاده کنید. از آنجا که کشک های محلی ترش هستند، نسبت به کشک های پاستوریزه طعم مطلوب تری در آش دارند.

3 ـ نخود و لوبیا را حتما 24 ساعت خیس کنید و در این فاصله چندبار آب آن ها را عوض کنید. هنگام پخت نخود و لوبیا به مقدار نوک قاشق چای خوری گلپر به آن اضافه کنید. این کار باعث می شود نفخ نخود و لوبیا در هنگام پخت کاملاً از بین برود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 16360

به "طرز تهیه آش بلغور و بادمجان، غذایی مقوی و لذیذ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش بلغور و بادمجان، غذایی مقوی و لذیذ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید