شناسایی 98 غارتاریخی و طبیعی در سطح کردستان

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، سید محسن علوی در کار گروه غارشناسی که با حضور معاون عمرانی استانداری کردستان تشکیل شد، گفت: با توجه به اینکه این اداره کل در سطح استان کردستان متولی گردشگری و شناسایی غارهاست، باید در راستای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری و اکوتوریسم به این مقوله نگاه ویژه ای داشته باشد.

شناسایی 98 غارتاریخی و طبیعی در سطح کردستان

وی مطرح کرد: تمامی غارهای استان کردستان قابلیت بازدید ندارند و این واقعیت در بازدید هایی که از این غارهای تاریخی و طبیعی اجرا شده محرز شده است.

وی به اقدامات صورت گرفته میراث فرهنگی در راستای شناسایی غارهای استان اشاره نمود و اضافه نمود: با کار کارشناسی در این حوزه تا به امروز تعداد 98 غار را در سطح استان شناسایی شده که برای 12 مورد آن نقشه تهیه و تدوین شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان ادامه داد: از تعداد کل غارهای موجود در استان تعداد 6 غاردر فهرست آثار طبیعی و ملی کشوربه ثبت رسیدند.

علوی با اشاره به اینکه شناسایی و معرفی غارهای استان متسلزم انجام اقدامات علمی و پژوهشی ایت، اعلام کرد : پرونده هایی پژوهشی، باستان شناسی و طبیعی برای غارهای استان توسط کارشناسان حوزه میراث فرهنگی تهیه و تدوین شده است.

وی به وجود آثار تاریخی در غارهای استان اشاره نمود و گفت: بیشتر غارهای استان دارای آثار و بقایای تاریخی که نشان از قدمت تاریخی و فرهنگی، کاوش هایی صورت گرفته است که می توان به غار (کونه شم شم) در مریوان، (غار گولسانه) در شهرستان بیجار که متعلق به دوره مزوزویک، غار (کونه کم تیار) و غار(زورآوا) در بخش زیویه، غار (سمنگان) در شهرستان دیواندره، غار(کول تاریکه) درشهرسستان بیجارو غار(کول بی بن) در بخش کرفتو اشاره نمود.

علوی مطرح کرد:قدمت بیشتر غارهای مذکور مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد یاقبل از آن است.

وی به کاوش های باستان شناسی در حاشیه سد داریان اشاره نمود و گفت: در حاشیه سد داریان کاوش های باستان شناسی توسط تیم باستان شناسی استان صورت گرفته که در این محوطه گورستانی باپوشش گنبدی همراه با 8 گور مربوط به 70 هزار سال قبل کشف شد و در کنار سد نیز دو غار تاریخی شناسایی شده که به دلیل آبگیری سد داریان این غارها به زیر آب خواهند رفت.

کارشناس محیط زیست به اهداف کار گروه غار شناسی اشاره نمود و گفت: هدف از تشکیل کار گروه غار شناسی معرفی غار های موجود، شناسایی غارهای جدید، تدوین و تهیه اطلس غارهای استان، معین حریم غارهابرای حفاظت و نگهداری از آنها، پیگیری و نظارت بر غارهایی که ارزش تاریخی و حفاظتی دارند، است.

وی نظارت و پایش غارها، برگزاری دوره های آموزشی غار نوردی و امداد و نجات در غارهای استان، و تهیه اطلس معرفی غارها و تکمیل آن برای ساماندهی، نظارت محیط زیست و میراث فرهنگی بر این غارها، را ازدیگر اهداف این کارگروه ذکر کرد.

معاون عمرانی استانداری کردستان هم در این کارگروه بر لزوم استفاده علمی و پژوهشی غارهای استان برای شناساندن غارهای تاریخی و ایجاد ظرفیت های گردشگری به وسیله معرفی غار ها به غارنوردان و علاقه مندان تاکید نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7782

به "شناسایی 98 غارتاریخی و طبیعی در سطح کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 98 غارتاریخی و طبیعی در سطح کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید