سقف کاذب چوبی : از چیستی تا ایجاد حس زندگی و ارتباط با طبیعت

به گزارش بانیما، سقف کاذب چوبی از آن دسته سقف های کاذب است که در آن زیبایی شناسی و شرایط آکوستیک (جذب صدا) به عنوان بهترین ویژگی های اصلی قلمداد می شوند. زمانی که از چوب برای ساخت سقف کاذب استفاده می گردد، احساس گرما و آرامشی که از این ماده ساطع می گردد به جمع شدن تعداد زیادی از افراد در کنار هم یاری می نماید. از چوب می توان برای سقف کاذب منازل و فضاهای اداری و تجاری استفاده کرد. با این حال، اگر می خواهید در خصوص سقف کاذب چوبی بیشتر بدانید، با یک مقاله دیگر از ویکی ساختمون همراه باشید.

سقف کاذب چوبی : از چیستی تا ایجاد حس زندگی و ارتباط با طبیعت

سقف کاذب چوبی چیست؟

در حال حاضر سقف کاذب یک راهکار پُرکاربرد برای زیبایی و افزایش عملکرد ساختمان است. شکی نیست که زیبایی و گرمایی که از چوب ساطع می گردد، این ماده را به یکی از بهترین متریال های موجود برای ساخت سقف کاذب تبدیل نموده است.

سقف کاذبی که از چوب ساخته شده باشد، می تواند سبک معماری داخل فضا را به کلی تغییر دهد. صرف نظر از مصالحی که در بقیه ساختمان به کار رفته است (آجر، شیشه، بتن و سایر موارد) و اندازه پروژه (از آسمان خراش ها گرفته تا خانه های مسکونی کوچک)، سقف کاذب چوبی ارزش های زیباشناسی یک فضا را به حد کمال می رساند.

این سقف تمامی ویژگی های یک سقف کاذب جهت پنهان کردن تأسیسات، نورپردازی و زیبایی محیط را در خود دارد، با این تفاوت که به جای گچ و مواد دیگر، از چوب استفاده می گردد. چوب ممکن است بخشی از سقف یا تمام سقف را بپوشاند، این به سبک طراحی داخلی و نوع کاربری فضا (منزل یا محیط اداری) بستگی دارد.

فواید سقف کاذب چوبی

مزایای این نوع سقف کاذب را در زیر آورده ایم:

  • جذب صدا: نصب سقف کاذب چوبی مزایای آکوستیک بسیار خوبی دارد، از پانل چوبی با جاذب صدا استفاده می گردد. به ویژه برای سالن های کنفراس، این ویژگی می تواند فوق العاده مؤثر باشد.
  • پنهان کردن تأسیسات: یکی از اصلی ترین دلایلی که شخص از سقف کاذب استفاده می نماید این است که به شما امکان می دهد کابل ها و لوله های تأسیساتی را مخفی کنید.
  • جایگزینی: یکی دیگر از مزیت های مهم نصب سقف کاذب چوبی این است که تعمیر و نگهداری این سقف بسیار آسان است. همچنین امکان جایگزینی سریع پنل های آسیب دیده را نیز فراهم می آورد.
  • مقاومت در برابر سایش و آتش و رطوبت: این نوع سقف کاذب برای حداکثر مقاومت در برابر سایش طراحی شده است و همچنین بسته به احتیاج هر پروژه می توان با موادی که دارای ویژگی های خاص در برابر آتش و رطوبت هستند نیز ترکیب گردد.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی: با پایین آمدن سقف یک اتاق، مقدار هوایی که باید در تهویه مطبوع فضا وجود داشته باشد کاهش می یابد. این مورد را می توان با استفاده از چوب برای حفظ هوای داخل محیط به خوبی برآورده کرد.
  • ظاهر زیبا و لوکس: یک سقف کاذب به شما طراحان و سازندگان یاری کند تا فضای داخل را در نهایت زیبایی تزیین کنید. در این میان، چوب نسبت به متریال های دیگر تجربه زیبایی شناسی کاربر را در حد زیادی افزایش می دهد.
  • ایزولاسیون حرارتی: چوب عایق طبیعی است و استفاده از آن می تواند به حفظ گرمای داخل یاری شایانی کند. این متریال به ویژه در ساختمان هایی که در مناطق سردسیر ساخته شده است، یک مزیت بلقوه محسوب می گردد.
  • دسترسی آسان و تجزیه پذیری: چوب همواره در طبیعت در دسترس است تا زمانی که از جنگل ها بتوانیم به شکلی پایدار استفاده کنیم. علاوه بر این، چوب به راحتی قابل بازیافت و تجزیه پذیر است.

معایب سقف کاذب چوبی

جوانب منفی این سقف عبارتند از:

  • مقاومت کم در برابر آتش: در خصوص آتش سوزی، چوب باعث می گردد آتش سریع تر پخش گردد و اگر در طبقه بالا آتش سوزی رخ دهد، کنترل آن بسیار مشکل خواهد بود. مشکل حرارت را می توان با استفاده از مواد مقاوم در برابر آتش که بر روی چوب اعمال می گردد تا حدودی زیادی کنترل کرد.
  • مقاومت کم در برابر رطوبت: اگر محیط بیش از حد مرطوب باشد و چوب کار شده در سقف کاذب آغشته به مواد ضد رطوبت نباشد، چوب به مرور زمان دچار پوسیدگی می گردد. این مشکل را نیز می تواند با مواد ضد رطوبت به کلی رفع کرد.
  • قیمت بالا: در قیاس با مصالحی مانند گچ، هزینه ساخت این نوع سقف کاذب به دلیل گران بودن چوب بالا است. همچنین اگر به مسائل مربوط به حرارت و رطوبت توجه نگردد، هزینه های جانبی برای تعمیر و جایگزینی را نیز باید به هزینه خرید آن افزود.

چرا استفاده از سقف کاذب چوبی بهترین گزینه است؟

در زیر به دو ویژگی مهم استفاده از چوب در این نوع سقف اشاره می کنیم:

1- به حد کمال رساندن نورپردازی

ترکیب سقف چوبی با ویژگی های نورپردازی می توانند ظاهر و سبک طراحی سقف را دگرگون نمایند. چراغ هایی که به راحتی از سقف کاذب آویزان هستند، فضا را درخشان می نمایند. در نتیجه، می توان لوسترهای معلق را به محیط افزود تا زیبایی هر منطقه را برجسته کند. همچنین چراغ های LED تعبیه شده در سقف کاذب چوبی در منطقه ورودی، ناهار خوری، نشیمن و پذیرایی، می تواند زیبایی محسوسی را در فضا ایجاد نمایند که تأثیر بلقوه ای بر خلق و خوی افراد می گذارد. برای ایجاد مناطق سایه روشن به جای تابش مستقیم نور، استفاده از چوب در سقف کاذب به ایجاد فضایی آرامش بخش یاری می نماید.

2- ایجاد حس زندگی و ارتباط با طبیعت

همه بر این امر توافق دارند که چوب در ارتباط مستقیمی با ماهیت درونی انسان دارد. آدمی وقتی در فضایی طبیعی قرار می گیرد، ناخودآگاه احساس سرزندگی و آرامش می نماید. این مهم به ویژه در دنیای امروز به سختی جستجو می گردد. همه ساختمان هایی به عناصر سنگی و بتنی تبدیل شده اند که فاقد روح هستند. اما می توان در فضای داخل با ترکیب انواع متریال مختلف از جمله چوب، ارتباط با طبیعت را تقویت کرد. حال فرض کنید سقف کاذب فضای زندگی و کار شما از چوب باشد، هر زمان که به بالای سر خود نگاه می کنید و در محیط گام بر می دارید، می توانید احساس زنده بودن کنید.

سخن آخر

سقف کاذب چوبی از بسیاری جهات شبیه به سقف های معمول اجرا می گردد، اما تنها تفاوت آن استفاده از چوب به عنوان متریال پایه است. عملکرد اصلی این سقف جهت پنهان سازی تأسیسات و زیباتر کردن فضا است؛ اما آنچه این سقف را به چند گام جلوتر سوق می دهد، ظاهر منحصربه فرد و احساسی است که از چوب منتقل می گردد. وقتی از چوب برای سقف کاذب استفاده می کنیم، می توانیم به بهبود آکوستیک در فضا و حفظ گرمای محیط در فصول سرد امیدوار باشیم. به هر حال، اگر پول اضافی دارید و کمی سلیقه، سقف کاذب ساخته از چوب می تواند انتخاب متفاوت باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11541

به "سقف کاذب چوبی : از چیستی تا ایجاد حس زندگی و ارتباط با طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف کاذب چوبی : از چیستی تا ایجاد حس زندگی و ارتباط با طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید