سرنوشت بازار نفت چه می گردد؟

به گزارش بانیما، اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف اند در نشست رسمی روز آدینه در وین با کاهش فراوری به میزان 500 هزار بشکه در روز موافقت کردند که طبق اعلام کارشناسان، با تعهد عربستان برای کاهش بیشتر فراوری می توان شاهد بازار متعادلی در بازار نفت بود.

سرنوشت بازار نفت چه می گردد؟

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، وزیران انرژی بعضی از بزرگ ترین فراورینمایندگان نفت دنیا با اضافه کردن 500 هزار بشکه در روز، با کاهش فراوری تا مارس سال 2020 موافقت کردند و به این ترتیب، تصمیم گرفتند سیاست محدودیت عرضه خود را تشدید نمایند. توافق محدودیت عرضه جدید بسیار بزرگ تر از آنچیزی است که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی نموده بودند و طبق آن، مجموع فراوری اوپک پلاس به میزان 1.7 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد نمود.

قیمت های نفت اما مدت کوتاهی پس از اعلام تصمیم اوپک پلاس، صعود کردند. قیمت نفت برنت با دو درصد افزایش، 64 دلار و 70 سنت در هر بشکه معامله شد. قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با بیش از دو درصد افزایش، به 59 دلار و 63 سنت در هر بشکه رسید. با این حال نفت برنت حدود 15 درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود 12 درصد نسبت به رکوردی بالای خود در آوریل پایین ترند.

در این راستا بود که وزیر انرژی عربستان سعودی روز آدینه به خبرنگاران گفت: 167 هزار بشکه در روز به سهمیه کاهش فراوری این کشور تا مارس سال 2020 اضافه شده است. عبدالعزیز، شرح داد که کشورش کاهش داوطلبانه فراوری به میزان 400 هزار بشکه در روز را انجام خواهد داد که به معنای کاهش فراوری 2.1 میلیون بشکه در روز از سوی گروه اوپک پلاس است و تاکید نمود اوپک پلاس تنها با بهبود پایبندی خود به توافق قادر خواهد بود به این رقم دست پیدا کند.

اما طبق گزارش شبکه سی ان بی سی، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم گفته که سهمیه کاهش فراوری روسیه در سه ماه نخست سال 2020 به میزان 300 هزار بشکه در روز خواهد بود و میعانات گازی از محاسبه فراوری نفت این کشور حذف شده است.

بازار نفت متعادل می گردد

برآوردهای کارشناسی نشان می دهد که سال آینده غیر اوپکی ها حدود دو میلیون 300 هزار بشکه افزایش فراوری خواهند داشت و این درحالی است که تقاضای دنیای حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه خواهد بود؛ بنابراین تقاضا می تواند نصف این میزان را جذب کند و مابقی به صورت مازاد در بازار باقی می ماند که این مساله به قیمت ها فشار خواهد آورد و قیمت ها را به شدت تضعیف می نماید.

در این باره خطیبی - کارشناس ارشد حوزه انرژی - با تاکید به این مساله که لازم بود اوپک در این حوزه به عنوان مدیریت بازار تصمیم گیری کند، به خبرنگاران اظهار کرد: تصمیمی که اوپک گرفت این بود که حدود 500 هزار بشکه به کاهش قبلی اضافه کند که مجموع کاهش ها به یک میلیون 700 هزار بشکه رسید که از این مقدار یک میلیون 170 هزار بشکه مربوط به اوپک و 530 هزار بشکه مربوط به غیر اوپک است که مجموعا یک میلیون 700 هزار بشکه را رقم می زند. اما به اعتقاد من این میزان کافی نبود.

وی اضافه کرد: این تصمیم نگرانی برای تضعیف قیمت ها را به وجود آورد اما اظهارنظری که عربستانی ها کردند مبنی بر این که علاوه بر اجرای تعهدی که در اوپک گرفتند، 400 هزار بشکه دیگر نیز کاهش فراوری داشته باشند البته به شرط آنکه همه اعضا تعهد کاهش فراوری را رعایت نمایند، می تواند نقش زیادی در تعادل بازار داشته باشد.

این کارشناس با بیان این که اگر تعهد عربستان عملی گردد، بازار متعادل و اثر مازاد عرضه ها خنثی می گردد، گفت: در صورت تحقق این مساله کسی نگران کاهش قیمت ها نیست و قیمت ها حدود 60 دلار باقی خواهد ماند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6518

به "سرنوشت بازار نفت چه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت بازار نفت چه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید