ساختن برای ماندگاری
به گزارش بانیما، بنیانگذاران خبرنگاران از پروژه ای می گویند که یک پرسش دارد، چطور می توانیم کسب وکارمان را به یک سازمان ماندگار تبدیل کنیم؟
- فشار شرایط سخت مالی هر روز بر مردم بیشتر می گردد؛ مدیران خبرنگاران چه برنامه هایی برای رساندن کالا با قیمت متعادل به دست مشتریان دارند و اصولا چقدر در این زمینه می توانند دخیل باشند؟
شرایط سخت مالی قابل درک است و همه از جمله خبرنگاران از چنین شرایطی آسیب می بینند. شرایط هم برای مردم و هم برای کسب وکارها سخت است و همانطور که ملاحظه می کنید برخی از کسب وکارها یا تعطیل نموده اند و یا فعالیت های خود را بسیار محدود نموده اند. برای اینکه خبرنگاران را برای این شرایط سخت مهیا کنیم مجبور به تصمیمات سختی از جمله تعدیل 175 نفر از نیروها شدیم و پروژه ی Build to Last یا ساختن برای ماندگاری را شروع کردیم. در سال گذشته زنجیره تأمین پرفروش ترین گروه محصولی خبرنگاران، یعنی گوشی های همراه، دچار اختلال شد و چندین ماه هیچ فروشی در این گروه محصولی نداشتیم و این اواخر هم بسیار محدود بود.
خبرنگاران به عنوان یک خرده فروش (Retailer) و پلتفرمی مارکت پلیس (Marketplace) که در آن 15هزار فروشنده از سراسر کشور کالاهای خود را عرضه می نمایند، بیشتر آیینه ای از وضعیت بازار و اقتصاد کشور است. واقعیت این است که وضعیت قیمت در خبرنگاران هم مانند سایر بخش ها تابع وضعیت اقتصاد کلان کشور است. در تلاطم ها قیمت ها در خبرنگاران هم متلاطم می گردد. وقتی عرضه کالایی در کشور با مشکل روبرو می گردد و یا واردات آن محدود یا متوقف می گردد طبعا در خبرنگاران هم آن کالا موجود نخواهد بود.
اگرچه، خبرنگاران واردنماینده یا تولیدنماینده کالا نیست و نقشی در قیمت گذاری کالاها ندارد اما در راستای مهم ترین ارزش خود، مشتری محوری، نظارت بر قیمت گذاری فروشندگان مارکت پلیس را یکی از وظایف اصلی خود می داند. ابزارهای مختلفی را برای نظارت بر قیمت یک میلیون و دویست هزار تنوع کالایی توسعه دادیم و جزئیات آن را در بیانیه ای مطبوعاتی به مردم گزارش دادیم.
علاوه بر این ها ماهیت مارکت پلیس ضد انحصار است و باعث کاهش واسطه و دسترسی مستقیم تولیدنماینده به مصرف نماینده نهایی می گردد. این امر هم متعاقبا منجر به رقابتی شدن قیمت ها می گردد. امروز در پلتفرم مارکت پلیس محصولاتی در خبرنگاران موجود است که بیشتر از 20 فروشنده آن را عرضه می نمایند و فروشنده ای که کمترین قیمت و بهترین خدمات را عرضه می نماید به عنوان فروشنده اول پیشنهاد می گردد. چنین سازوکاری به طور طبیعی منجر به تعادل قیمت می گردد و نکته مهم دیگر آن است که مردم دورترین نقاط کشور به همان قیمتی دسترسی دارند که در تهران و دیگر شهرهای بزرگ در دسترس است و چنین سازوکار عادلانه ای شاید فقط در بستر آنلاین ممکن باشد.
- بامیلو را رقیب شما می دانستند. الان از بازار کنار رفته است؛ بازار بدون رقیب موجب یکه تازی خبرنگاران خواهد شد یا چهره محجوب و مردمی بیشتری به خود خواهد گرفت؟
از این خبر متأسف شدیم. تعطیل شدن کسب وکارها خبر خوبی برای هیچکس نیست و این موضوع را نشانه خوبی برای اقتصاد و به خصوص اکوسیستم استارت آپی کشور نمی دانیم. رقابت موجب رشد کسب وکارها و در نتیجه آن توسعه مالی کشورها خواهد شد. تجربه جهانی به ما می گوید که برای رشد، هیچ راهی جز رقابت وجود ندارد.
کوشش کردیم که با توسعه مارکت پلیس خبرنگاران را بیشتر از همواره مردمی کنیم. 15 هزار فروشنده خبرنگاران از سراسر کشور، شرکای تجاری خبرنگاران هستند. از بزرگترین تولیدنمایندگان و برندهای ایرانی تا هنرمندی که در جنوب بلوچستان حصیر می بافد و در مارکت پلیس خبرنگاران مستقیم آن را به دست مصرف نماینده نهایی می رساند، امروز شریک خبرنگارانست. در اسفندماه 97 میزبان برترین برندهای ایرانی حوزه FMCG کشور بودیم و رسما اعلام کردیم که تمام ظرفیت های ایجاد شده در اختیار آن ها برای تقویت برندهای ایرانی واقع شده است. در تمامی بخش ها همین سیاست را دنبال می کنیم و کوشش می کنیم خبرنگاران یک برند ملی قابل افتخار به معنای واقعی آن باشد.
- آیا مردم می توانند مطمئن باشند که در سال 98، قیمت های ارائه شده روی خبرنگاران واقعی است و کیفیت کالاها هم تضمین شده است؟ مردم با خیال راحت از خبرنگاران خرید نمایند؟
مشتری محوری اصل اول خبرنگارانست. تجربه خوشایند از خرید، که شامل قیمت عادلانه، کیفیت محصول، خدمات پس از فروش مناسب و … هدف شکل گیری خبرنگاران بود و در طول 12 سال گذشته تمام کوشش مان برای ارتقای این تجربه بود. پروژه های بزرگی برای رقابتی تر شدن قیمت ها، مقابله باکالای غیر اصل، بهبود فرآیندهای ارسال و تحویل، جوابگو بودن به مشتری و … صورت گرفته و همین حالا در دست انجام است. برای بسیاری از آن ها به دانش و تجارب روز جهان احتیاج داشتیم که آن ها را وارد کشور کردیم و بسیاری از تکنولوژی های روز جهان را در کشور توسعه دادیم. 2500 نفر از پرکوشش ترین و با استعدادترین جوانان این کشور در بخش های مختلف، هر روز با همین هدف مشغول فعالیت اند. همه این ها برای این است که به قول شما مردم با خیال راحت از خبرنگاران خرید نمایند. به عنوان بنیان گذاران خبرنگاران این تضمین را می دهیم که تا زمانی که خبرنگاران وجود دارد به این اصول پایبندیم.
- به عنوان انتقال تجربه بفرمایید که شرکت ها و استارت آپ ها در شرایط بحرانی چه تدبیری را در پیش بگیرند که از این مراحل عبور نمایند؟ به لحاظ مدیریت هزینه، مدیریت تیم، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بحران هایی مانند آنچه خبرنگاران از سمت مشتری با آن روبرو شد و …
تجربه خبرنگاران در این بخش پروژه Build to Last یا ساختن برای ماندگاری بود. در واقع سوال اصلی این پروژه این بود که چطور می توانیم خبرنگاران را به یک سازمان ماندگار تبدیل کنیم که حتی در شرایط بحرانی هم ارزش آفرین باشد و علاوه بر ماندگاری خود، به حل بحران ها هم یاری کند. محورهای اصلی این پروژه شامل: تمرکز بر مشتری، تمرکز بر بهره وری، تمرکز بر پروژه های مهم و اساسی کسب و کار و پرهیز از عدم تمرکز تیم ها، انسجام تیمی، کشف فرصتهای هم افزایی و پرهیز از دوباره کاری و اتلاف منابع کسب وکار در رقابت های بی مورد بود.
منبع: دیجیکالا مگdorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم