زاخارووا: شرکای اروپایی برجام ناتوانی خود را به ایران نشان دادند

به گزارش بانیما، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از سیاست های ضد ایرانی آمریکا گفت که فروپاشی برجام یک گزینه بسیار نامطلوب است.

زاخارووا: شرکای اروپایی برجام ناتوانی خود را به ایران نشان دادند

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت و گو با یک وبگاه خبری این کشور از اقدام های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شدت انتقاد کرد.

ماریا زاخارووا در گفت وگویی اختصاصی با وبگاه وستنیک درباره سخنان اخیر عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران درباره احتمال خروج تهران از برجام گفت: خیلی خوب به یاد می آورم که آن ها نمی توانستند گفت وگوها را شروع نمایند و در حالی که وخامت اوضاع مداومی وجود داشت، اما 6 واسطه کوشش کردند و یک روند واقعی از مذاکره شروع شد و اتحادیه اروپا نیز طی چند سال کوشش های گسترده ای کرد. به هر حال، این نمونه ای از یک ساختار موثر است که آمریکا نیز در آن هنگام رویکرد بسیار گسترده ای را برای حل این مسئله نشان داد. مواضع ما و همچنین صندلی سایرین نیز بسیار روشن است. بنابراین ، فروپاشی این توافق یک گزینه بسیار نامطلوب است.

زاخارووا سپس ادامه داد: متاسفانه، خروج یکجانبه و نامشروع ایالات متحده از توافق هسته ای رخ داد و توافقی که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید، رعایت نشد. شرکای اروپایی نیز به نوبه خود، ناتوانی در تضمین شرایط پیشنهادی به ایران را نشان دادند. افسوس که اکنون شاهد نوعی عدم وظیفه شناسی غیرمسئولانه و سیاستی بدون نتایج واقعی هستیم که می تواند نگران نماینده باشد. من مطمئن نیستم که اکنون کسی قادر باشد کل این راستا را که حدود 4 سال مذاکره در آن انجام شد تکرار کند. چگونه می توان به موضوع اعتماد در توافق پرداخت؟ از این گذشته، اگر یک بار نتیجه حاصل از مذاکرات از بین برود، چه کسی موافقت خواهد نمود که با رعایت همین قوانین یکبار دیگر اقدامی صورت دهد؟

بر اساس این گزارش، ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تحریم های این کشور در بیانیه ای روز 18 اردیبهشت ماه به طرف های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف 60 روز به تعهدات خود در زمینه های نفتی و بانکی عمل ننمایند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در چهار گام از تعهدات خود در برجام کاسته است. گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از صبح چهارشنبه با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب شده در تأسیسات فردو و غنی سازی 4.5 درصدی در این تاسیسات از نیمه شب پنجشنبه شروع شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در روزهای گذشته نیز با انتقاد از سیاست های ضد ایرانی آمریکا گفت، سیاست آمریکا درخصوص تقابل با ایران غیرسازنده است و امنیت منطقه بدون همکاری با تهران ممکن نیست. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5727

به "زاخارووا: شرکای اروپایی برجام ناتوانی خود را به ایران نشان دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاخارووا: شرکای اروپایی برجام ناتوانی خود را به ایران نشان دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید