ذخیره سازی 3700 نمونه سلول های بنیادی خون بند ناف در آذربایجان شرقی

به گزارش بانیما، خبرنگاران/آذربایجان شرقی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از ارسال3700 نمونه سلول های بنیادی خون بند ناف از استان به بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی برای ذخیره، نگهداری و استفاده های درمانی خبر داد.

ذخیره سازی 3700 نمونه سلول های بنیادی خون بند ناف در آذربایجان شرقی

دکتر جعفر محسنی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که فعالیت کنندگی بانک سلول های بنیادی خون بند ناف جهاد دانشگاهی در استان از بهمن سال 87 آغاز شده است، اظهار کرد: این کنندگی، کسب رتبه برتر کشوری در سال 97، کسب عنوان بیشترین میزان رشد در سال 96 و کسب رتبه برتر کارشناسان در سال های متوالی و همچنین کمترین میزان فسخ را در سال 98 در بین کنندگی های سطح کشور را در کارنامه خود دارد.

وی با تاکید بر این که بانک خون بندناف، ذخیره و زیرساختی ارزشمند برای توسعه سلول درمانی و پزشکی بازساختی است، افزود: کشورمان در حوزه سلامت و دستاوردهای پزشکی و درمان نه تنها توانسته در منطقه به کشوری پیشرو تبدیل شود، بلکه در سطوحی در ردیف کشورهای پیشرفته و پیشتاز نیز قرار گرفته است؛ پزشکی بازساختی و دستاوردهای محققان ایرانی در زمینه سلول های بنیادی از جمله حوزه هایی است که کشورمان را به قطب دانش تبدیل کرده است.

وی افزود: پیوند سلول های بنیادی خون ساز از 35 سال پیش در دنیا و از 20 سال پیش در کشورمان آغاز شده، اما از 15 سال پیش، این حوزه بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفت و به همان میزان که در سطح بین المللی توسعه یافت، در ایران نیز گسترش پیدا کرده است؛ علاوه بر این، می توان به آمار رشد مراکز پیوند که شاهدی بر این مدعا هست، اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: به همت دست اندرکاران و تغییر رویکرد متخصصان و حمایت نهادهای مختلف، مراکز پیوند سلول های بنیادی در کشور از یک مرکز در سال 1393، به 19 مرکز در سال 1398 افزایش یافته و این رشد 19 برابری نشانه پتانسیل درمانی فوق العاده در این حوزه و نیازمندی های بیماران برای درمان با شیوه های نوین سلول درمانی است.

درمان 14 بیماری در افراد بالغ و بیش از 60 بیماری در بچه ها با سلول های بنیادی خون بندناف

وی ادامه داد: طبق آمارهای موجود، در حال حاضر حدود 14 بیماری در افراد بالغ و بیش از 60 بیماری در بچه ها به کمک سلول های بنیادی خون بندناف درمان می شود؛ این آمارها، اهمیت وجود منابع سلولی مناسب برای درمان را دوچندان می سازد.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی دکتر ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بانک خون بندناف رویان و رئیس بانک خون بندناف رویان در مورد ذخیره نمونه های خون بند ناف، تاکید کرد: بیش از 120 هزار نمونه خون بندناف در بانک فامیلی و 5100 نمونه خون بندناف در بانک عمومی در بانک خون بندناف رویان ذخیره شده و این درحالی است که هم اکنون مجموع ذخیره بانک های خون بندناف عمومی در کشور، کمتر از 17 هزار نمونه است.

محسنی گفت: بانک خون بندناف رویان یک بانک هیبرید است که بخش فامیلی آن در سال 1384 و بخش عمومی آن در سال 1387 تأسیس شده است. این بانک دارای 31 دفتر کنندگی در سطح کشور و دو دفتر کنندگی خارجی نیز در شهرهای اربیل عراق و مسقط عمان دارد؛ همچنین در بانک خون بندناف رویان نمونه هایی از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، اردن، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان نگهداری می شود.

وی با بیان این که خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند هستند، می توانند با ذخیره سازی خون بندناف فرزندشان در بانک خون بندناف فامیلی رویان، از این سرمایه ارزشمند برای سلامت خانواده خود در آینده استفاده کنند، افزود: مزیت های درمانی سلول های بنیادی خون بندناف با پیشرفت های علمی، روزبه روز درحال گسترش بوده و خانواده ها برای ذخیره این سلول ها تنها در آستانه تولد فرزند خود فرصت دارند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان با بیان این که متقاضیان برای اطلاع از فرآیند و شرایط ذخیره خون بندناف و ثبت نام، می توانند به سایت بانک خون بندناف رویان به نشانی https://www.rsct.ir مراجعه کرده و یا با شماره 33354215 تماس بگیرند، گفت: متقاضیان می توانند از خدمات مشاوره رایگان و همچنین تسهیلات قرض الحسنه بانکی برای ذخیره سازی، حفظ و نگهداری خون بند ناف نوزادان در آذربایجان شرقی بهره مند شوند.

بر اساس این گزارش، کنندگی بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی در تبریز در خیابان آزادی بالاتر از مسجد طوبی نرسیده به اداره گاز، مرکز پزشکی جهاد دانشگاهی قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8337

به "ذخیره سازی 3700 نمونه سلول های بنیادی خون بند ناف در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذخیره سازی 3700 نمونه سلول های بنیادی خون بند ناف در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید