خبر ترسناک ناسا از نقص همه گیر در فضاپیماها!

به گزارش بانیما، ایسنا نوشت: ناسا به یافتن یک حفره امنیتی در شبکه های فضاپیماها که بر آسیب پذیری روی هواپیماها و نیروگاه ها نیز تأثیر می گذارد، یاری کرد که البته برطرف آن نسبتاً ساده است.

خبر ترسناک ناسا از نقص همه گیر در فضاپیماها!

پژوهشگران ناسا و دانشگاه میشیگان یک نقص امنیتی پیدا نموده اند که می تواند تهدیدی برای فضاپیماها باشد.

این گروه کشف نموده است که اترنت با زمان راه اندازی(TTE) که یک ویژگی است که به سیستم های حیاتی اجازه می دهد در کنار سیستم های کوچک روی همان سخت افزار شبکه قرار گیرند، در برابر حمله جعل آسیب پذیر است. بنابراین یک نفوذی می تواند پیغام های همگام سازی جعلی را با انجام تداخل الکترومغناطیسی به وسیله کابل های اترنت مسی به سوییچ های شبکه ارسال کند و یک شکاف در فعالیت سوئیچ ایجاد کند که به داده های جعلی اجازه می دهد از آن عبور نمایند. سپس با گذشت زمان، دستگاه TTE همگام سازی را از دست می دهد و به شکل نامنظم رفتار می نماید.

این حمله مستلزم قرار دادن یک دستگاه کوچک در شبکه است، بنابراین نفوذ به سیستم از راه دور بعید است. با این حال، عواقب آن می تواند جدی باشد.

دانشمندان این آسیب پذیری را با استفاده از ماشین آلات واقعی ناسا برای بازسازی یک آزمایش تغییر جهت سیارک برنامه ریزی شده آزمایش کردند. در یک شبیه سازی، تداخل در TTE یک اثر ضربه ای به قدری شدید ایجاد کرد که کپسول خدمه از مسیر خود منحرف شد و یک روش مهم اتصال را از دست داد.

البته برای حل این مشکل تدابیر ساده ای وجود دارد. طراحان فضاپیما می توانند اترنت مسی را با کابل های فیبر نوری جایگزین نمایند یا جدانماینده های نوری را بین سوئیچ ها و دستگاه ها قرار دهند. مهندسان بعلاوه می توانند پیکربندی شبکه را تغییر دهند تا پیغام های همگام سازی جعلی را از مسیری مشابه با پیغام های صحیح استفاده ننمایند، اگرچه این کار زمان می برد.

ناسا و دانشگاه میشیگان تاکید می نمایند که هیچ تهدید شناخته شده فعالی در حال حاضر وجود ندارد. با این حال، این ضعف بعلاوه می تواند برای به خطر انداختن هواپیماها، نیروگاه ها و سیستم های کنترل صنعتی که بر TTE متکی هستند، خطرساز باشد.

از نظر تئوری، یک خرابکار با دسترسی فیزیکی می تواند این زیرساخت های حیاتی را به گونه ای مختل کند که ممکن است بلافاصله آشکار نشود.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 آبان 1401 بروزرسانی: 26 آبان 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 21482

به "خبر ترسناک ناسا از نقص همه گیر در فضاپیماها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر ترسناک ناسا از نقص همه گیر در فضاپیماها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید