خبرنگاران چرا مشاور امنیت ملی کاخ سفید به دنبال مقصر خارجی حوادث آمریکاست؟

به گزارش بانیما، تهران- خبرنگاران- تجربه مداخلات آمریکایی ها در بحران های کشورهای دیگر باعث شده مقامات کشور این ذهنیت برایشان ایجاد شود که سایر کشورها هم همانند آنها در امور داخلی آمریکا دخالت می کنند.

خبرنگاران چرا مشاور امنیت ملی کاخ سفید به دنبال مقصر خارجی حوادث آمریکاست؟

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت وگو با یکی از رسانه های این کشور مدعی تلاش ایران، روسیه و چین در افزایش ناآرامی ها در ایالات متحده شده است. رابرت اوبرین مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه 11 خرداد در گفت وگو با شبکه خبری ای بی سی نیوز در پاسخ به سئوال مجری برنامه در زمینه نحوه مقابله با مخالفان آمریکا همچون چین و روسیه و تلاش آن ها در ایجاد ناآرامی های بیشتر در این کشور، گفت که ممکن است فعالان روس چنین اقداماتی را در ایالات متحده انجام می دهند.

او افزود: ممکن است آمریکا اختلافات سیاسی داشته باشد اما قبلا این بحران ها را پشت سر گذاشته و ایالات متحده بر آن ها غلبه خواهد کرد.

اوبرین درباره ایران نیز مدعی شد: بله، به ایران نگاه کنید، این کشور به یقین در اینجا مشغول فعالیت است. شما این را می دانید. ما ابزارهایی در جعبه ابزار خود داریم. ما در حال همکاری نزدیک با متحدان خود هستیم. من با همکارانم، مشاوران امنیت ملی تلفنی گفت وگو می کنم و ما در روزهای آینده هم آنها را ملاقات خواهیم کرد.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه به برخی اقدامات اجرا شده کشورش در تقابل با چین به ویژه موضوع هنگ کنگ اشاره کرد و گفت که دولت آمریکا در حال بررسی روابط با هنگ کنگ و چین است.

این اظهارات در حالی بیان می شود که به زعم کارشناسان اتفاقات امروز آمریکا ریشه در باورهای نژادپرستانه ای دارد که امروز ترامپ کنندگی آن را بر عهده دارد. او با ادبیات ضدیت با رنگین پوستان رئیس جمهور آمریکا شد؛ ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید چه نسبت به اسپانیایی تبارها و چه نسبت به سیاه پوستان تروریسم نژادی را ترویج کرد و جامعه آمریکا را به سمت دو قطبی شدن سوق داد.

این در حالی است که در جامعه آمریکا همواره نگاه تبعیض آمیز به جامعه رنگین پوستان آمریکایی وجود داشته و حتی پس از لغو برده داری در این کشور آنها را به مثابه شهروندان درجه دوم می بینند. اعضای این جامعه حتی از نظر سطح زندگی، دسترسی به رفاه، درآمد سرانه و... نسبت به سفیدپوستان با اختلاف زیاد، فاصله دارند.

بحران جاری در آمریکا بازتاب تبعیض و بی عدالتی است که درآمریکا جریان دارد و دونالد ترامپ هم آشکارا و بدون هیچ پرده پوشی به تضاد و فاصله میان سفیدپوستان و رنگین پوستان دامن می زند. درگیری های طولانی او با چهار کننده غیربومی کنگره آمریکا، ایجاد دیوار در طول نوار مرزی مشترک با مکزیک، اتخاذ تدابیر و سیاست های ضد مهاجرت توسط ترامپ یادآور نفرت نژادی، سیاه پوست هراسی، رجحان سفیدپوست ها است.

ماجرای قتل جرج فلوید تنها بهانه ای شد تا یک زخم عمیق و کهنه، دوباره سر باز کند و سیاهان معترض و چه بسا سفیدپوستانی که از نظم ناعادلانه مسلط بر جامعه امریکا به جان آمده اند، به خیابان ها بریزند و دولت ترامپ را که عمیقا درگیر یکی از بحرانی های ترین دوره های حاکمیت خود است، به چالشی تازه فرابخوانند.

حالا زندگی سیاهان ارزش دارد و نمی توانم نفس بکشم از شعارهای اصلی معترضان است. نمی توانم نفس بکشم یکی از آخرین جملاتی بود که جورج فلوید پیش از مرگ بر زبان راند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، ضمن متهم کردن گروه های چپ گرا به ایجاد آشوب در کشور، بیان نمود که سازمان آنتیفا را در فهرست گروه های تروریستی قرار خواهد داد، امری که اعتراض سازمان آزادی های مدنی آمریکا را به دنبال داشت.

جنبش آنتیفا در ایالات متحده شامل مجموعه ای از گروه های چپ مبارز و ضدفاشیسم است که باور دارند برای رسیدن به آرمان های خود تنها اصلاحات سیاسی کافی نیست و باید دست به اقدام زد.

دونالد ترامپ بامداد دوشنبه 12 خرداد در پیامی توییتری نوشت: شهرداران و فرمانداران دموکرات محکم باشید. این افراد آشوب طلب هستند. هم اکنون گارد ملی ما را فرابخوانید. جهان در حال نظاره کردن و خندیدن به شما و جوبایدن خواب آلود است. آیا این چیزی است که آمریکا می خواهد؟ نه!

ترامپ در ادامه در چند پیام توییتری ضمن حمایت از خشونت گارد ملی این کشور علیه معترضان در شهر مینیاپولیس، تهدید به استفاده از این نیرو برای سرکوب اعتراض کنندگان در شهرها و ایالت های دیگر کرد.

ترامپ نوشت: به گارد ملی به خاطر کاری که شب گذشته بلافاصله پس از رسیدن به مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا انجام دادند، تبریک می گویم. آشوب طلبان چپگرای جنبش آنتیفا (ضدفاشیسم) و دیگران به سرعت سرکوب شدند. این کار باید همان شب اول توسط شهردار انجام می شد تا هیچ مسئله ای پیش نیاید!

می توان گفت که بیکاری، فاصله طبقاتی و شیوع کرونا ازعوامل شرع ناآرامی ها در آمریکا هستند و شکنجه و مرگ فجیع جرج فلوید در آمریکا حدود 40 سال است که حقوق و دستمزدها افزایش نیافته است و در این کشور پولدارها پولدارتر و ضعیف ها ضعیف تر شده اند.

فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا مدت هاست که قطبی شده است این شرایط قطبی با خشونتی که اکنون نیروهای پلیس اعمال می کنند می تواند آمریکا را در آستانه زلزله ای بزرگ قرار دهد. نابرابری اجتماعی و اقتصادی همچنان در حال افزایش است با وجود پایین بودن نرخ بیکاری مردم آمریکا به شدت در مورد آینده احساس عدم اطمینان دارند.

با وجود وعده های ترامپ برای کاهش فقر در آمریکا، تعداد افراد فقیر در سال های اخیر افزایش یافته است. گزارش های اقتصادی حاکی از افزایش فاصله طبقاتی در این کشور است، از سیاست های ترامپ بچه ها و رنگین پوستان بیشتر آسیب را دیده اند. این در حالی است که سال گذشته دونالد ترامپ، در توییتی به رنگین پوستان کننده کنگره آمریکا گفت که آنها از کشورهای دیگری آمده اند و بهتر است به کشورهای خود بازگردند و مسائل آنجا را حل کنند.

حضور بی خانمان ها در شهرهای بزرگ به سطح بحرانی رسیده است. مسئول اصلی این شرایط آشفته و بحرانی دونالد ترامپ است که با ایجاد هرج و مرج و تحریک نژاد پرستان این شرایط را به وجود آورده است.

در مواجهه با بحرانی با این ابعاد آن هم در حالی که ترامپ هنوز درگیر مقابله با کرونا است؛ طبیعی است که مقامات دولت وی سعی کنند با اتهام زنی به سایر کشورها به نوعی فرافکنی کنند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که این کشور نه تنها درگیر جنگ رسانه ای با قدرت های خارجی نیست بلکه جریان مسلط رسانه ای تلاش کرده چندان به این اتفاقات نپردازد. از سوی دیگر این اتهام زنی به نوعی یادآور موضع گیری شیطنت آمیز مقامات آمریکایی در بحران های اجتماعی در کشورهای دیگر است. به طوری که مقامات این کشور در پوشش مفاهیمی چون حقوق بشر تلاش می کنند اوضاع کشورهای درگیر را بحرانی تر کرده و از آن بهره برداری کنند.

با چنین ذهنیت و با چنین تجربه ای طبیعی است که مقامات آمریکایی تصور کنند سایر دولت ها و کشورها هم می خواهند در بحران اخیر این کشور دخالت کنند. با این حال این نوع فرافکنی و اتهام زنی راه به جایی نخواهد برد و مقامات این کشور بهتر است کمی دست ازمداخلات در امور داخلی سایر کشورها دست کشیده و به فکر مسائل ساختاری باشند که جامعه آمریکا را قطبی و به شدت معترض کرده است.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10012

به "خبرنگاران چرا مشاور امنیت ملی کاخ سفید به دنبال مقصر خارجی حوادث آمریکاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرا مشاور امنیت ملی کاخ سفید به دنبال مقصر خارجی حوادث آمریکاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید