خبرنگاران مالکیت قلعه قمیشلو اصفهان، منافاتی با ضوابط زیست محیطی ندارد

به گزارش بانیما، اصفهان - خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: ثبت سند مالکیت قلعه، کاروانسرا و باغ تاریخی قمیشلو به نام این اداره کل، منافاتی با ضوابط زیست محیطی پناهگاه حیات وحش قمیشلو ندارد.

خبرنگاران مالکیت قلعه قمیشلو اصفهان، منافاتی با ضوابط زیست محیطی ندارد

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو با وسعت 113 هزار هکتار واقع در 45 کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان بدلیل داشتن ارزش زیستگاهی ویژه و وجود قلعه و بناهای تاریخی مربوط به عصر قاجار حائز اهمیت است؛ قلعه تاریخی قمیشلو با وسعت بیش از 10 هزار متر مربع و با وجود باغی به وسعت 15 هکتار در قلب پارک ملی قمیشلو قرار گرفته است.

این قلعه تاریخی در دوران قاجار بنا شد و یکی از شکارگاه های حکام منطقه مرکزی ایران بویژه ظل السلطان حاکم وقت اصفهان به شمار می رفت.

فریدون اللهیاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: قلعه، کاروانسرا و باغ تاریخی قمیشلو، مِلک دولتی محسوب می گردد و از آنجایی که جنبه میراث فرهنگی دارد، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان سند مالکیت آن را دریافت کرد.

وی با تاکید بر اینکه سنددار شدن مالکیت این بناهای تاریخی هیچ منافاتی با ضوابط محیط زیست حاکم بر پناهگاه حیات وحش قمیشلو ندارد و جای هیچ دغدغه ای برای دوستداران محیط زیست نیست، توضیح داد: در هر مکانی که قوانینی بر آن حاکم است، مالکیت نمی تواند نافی آن ضوابط باشد.

اللهیاری با بیان اینکه وسعت بناهای سنددار شده قلعه و کاروانسرای قمیشلو حدود 18 هکتار است، اضافه نمود: این مساحت، وسعت بسیار کمی از کل مجموعه پارک ملی قمیشلو را شامل می گردد و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان فقط سنددار کردن این بناها را بطور مجزا، پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه این کار طبق روال متعارف و با پیگیری های جدی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان انجام شد، گفت: سند خوردن مالکیت بناهای تاریخی اهمیت بسیاری برای ما دارد زیرا با این کار مسائلی مانند پیگیری های حقوقی، حفاظت و بازسازی راحتتر انجام خواهد شد.

اللهیاری با اشاره به اینکه هنوز بعضی از آثار و بناهای تاریخی اصفهان، سند مالکیت میراث فرهنگی ندارند، تاکید نمود: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به جد پیگیر سنددار کردن بسیاری از این املاک است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه سرمایه گذاران، طرحی را برای توسعه گردشگری این منطقه ارایه کردند که در حال آنالیز است، افزود: بدون شک این طرح با در نظر دریافت ضوابط زیست محیطی حاکم بر این منطقه آنالیز و درباره آن تصمیم گیری می گردد.

وی با اشاره به اینکه قلعه و کاروانسرای قمیشلو در چند نوبت در سال های گذشته بازسازی شد، توضیح داد: بدلیل اینکه این مکان به نوعی رها شده بود، مجدد دچار تخریب می شد هرچند بعضی از تشکل ها با هزینه های مردمی نیز اقدام به بازسازی آن کردند.

اللهیاری همچنین با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست بخشی از میراث ملی کشورمان بشمار می آید، گفت: تا کنون اداره کل میراث فرهنگی اصفهان 10 اثر طبیعی مانند کویر مرنجاب و آبشار سمیرم از استان را در فهرست میراث ملی ثبت نموده است.

پناهگاه حیات وحش قمیشلو در محدوده شهرستان تیران و کرون در شمال غربی اصفهان علاوه بر برخورداری از بیش از 371 گونه گیاهی، زیستگاه گونه های مختلف حیات وحش از جمله آهو، قوچ، پازن ، میش، کل بز، گرگ، کبک، تیهوو کفتار است.

منطقه حفاظت شده به محدوده ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مرتع، دشت، محیط های آبی و کوهستان اطلاق می گردد که از لحاظ ضرورت حفظ و تکثیر نسل جانوران وحشی و یا حفظ و احیای رستنی ها و وضع طبیعی آن دارای اهمیت خاصی بوده و تحت حفاظت قرار می گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11670

به "خبرنگاران مالکیت قلعه قمیشلو اصفهان، منافاتی با ضوابط زیست محیطی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مالکیت قلعه قمیشلو اصفهان، منافاتی با ضوابط زیست محیطی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید