قصر یاقوت سرخه حصار ، تهران Tehran

به گزارش بانیما، قصر یاقوت سرخه حصار

قصر یاقوت (Yaghoot Palace) از کاخ های شرق تهران در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار است که در سی و نهمین سال پادشاهی او ساخته شد. قصر یاقوت از بخش های مختلف قصر بیرونی و حرم خانه سلطنتی تشکیل شده بود.در ادامه همراه مجله خبرنگاران باشید تا با قصر یاقوت سرخه حصار بیشتر آشنا شوید.

قصر یاقوت سرخه حصار ، تهران Tehran

عمارت قصر یاقوت (کاخ یاقوت) یا کاخ سرخه حصار نام های دیگر آن هستند. این کاخ درون پهنه کنونی بیمارستان شهید لواسانی جای دارد. این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گفته می گردد این کاخ سرآغاز ضرب المثل هایی مانند بادمجان دورقابچین، و یه آشی برات بپزم که یک وجب روش روغن باشه است که در آن موقع و در آشپزخانه این کاخ پدیدار شده بود. عمارت یاقوت در کل دارای دو عمارت بود که در مجموع 200 اتاق را شامل می شدند. این 2 عمارت کوشک بیرونی و حرم خانه نام داشتند.

تاریخچه

کاخ سرخه حصار یا کاخ یاقوت، در سال 1262 خورشیدی (1302 و 1303 هجری قمری) و در دوران ناصرالدین شاه در منطقه سرخه حصار بنا قرار گرفت. این کاخ سلطنتی دارای دو عمارت به نام های کوشک بیرونی و حرم خانه بود و روی هم رفته دارای نزدیک به دویست اتاق بود. افزون بر کاخ اصلی، ساختمان های دیگری مانند کاروانسرا، سربازخانه و گرمابه در این باغ وجود داشت که امروز اثری از آن ها باقی نمانده است.

برای ساخت این کاخ در سال 1262 خورشیدی نزدیک به 15 هزار تومان هزینه شده است. در دوره قاجار این کاخ دچار آتش سوزی شد اما دوباره بازسازی شده بود. ساختمان این قصر نخستین بنای ایران است که هیچ تأثیری از معماری ایرانی نگرفته است. این بنا ایوانی در بالای در ورودی دارد که در معماری اروپایی ویژه معرفی شدن اشخاص مهم (مانند ملکه انگلستان یا پاپ) و ابراز احساسات به مردم است.

در سال 1336 با تصویب مجلس شورای ملی باغ این قصر و تأسیسات همراه با آن به سازمان بیمه های اجتماعی واگذار شده و به بیمارستان ریوی تبدیل شد و در دهه بعد بخش های روانی و جراحی نیز به آن افزوده شد که در سال 1355 با تصویب مجلس، تبدیل به یک بیمارستان عمومی شد و اکنون بیمارستان و مرکز فوق تخصصی قلب دکتر لواسانی نام دارد.

جاذبه های اطرافش

  • پارک ملی سرخه حصار
  • پارک ملی خجیر

آدرس: تهران، سرخه حصار، انتهای اتوبان شهید همت (زین الدین)، اول جاده آبعلی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 18 مهر 1403 بروزرسانی: 18 مهر 1403 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 23561

به "قصر یاقوت سرخه حصار ، تهران Tehran" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصر یاقوت سرخه حصار ، تهران Tehran"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید