خاطرات نارنجی؛ روایت ایرانی از جنایات آمریکایی در ویتنام

به گزارش بانیما، خبرنگاران: وحید فرجی کارگردان و مستند ساز در مصاحبه با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، از اتمام ساخت مستند خاطرات نارنجی اطلاع داد.

خاطرات نارنجی؛ روایت ایرانی از جنایات آمریکایی در ویتنام

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

وحید فرجی، مستندساز جوان درباره موضوع این مستند گفت: این مستند مربوط به استفاده آمریکا از سلاح های شیمیایی در جنگ با ویتنام است. آمریکا در این جنگ و زمانی که در نبرد تن به تن شکست می خورد، با همکاری وزارت دفاع خود به چند شرکت مراجعه نموده و سم های کشاورزی که به عنوان علف کش استفاده می شده است را می خرد.آمریکا نزدیک به یک دهه از این مواد شیمیایی استفاده نموده و مناطق جنگی را سم پاشی می کردند. در حقیقت آن ها با این کار افرادی که در کمین ها پنهان شده بودند را شناسایی می کردند. این سم که عمدتا به رنگ نارنجی استفاده می شده است، به عنصر نارنجی معروف است.

وی ادامه داد : این استفاده مکرر از این سم که نزدیک به 80 میلیون لیتر بوده است، موجب می گردد علاوه بر نظامیان ویتنامی مردم ویتنام و حتی سرباز های آمریکایی که از این مواد استنشاق می کردند به عارضه های مختلف دچار شوند. مهم ترین اثر این سم ، اثر مخرب آن بر بچه ها متولد شده می باشد به گونه ای که اکثر بچه های که پدرانشان در جنگ بودند، ناقص الخلقه به جهان می آمدند. البته این بچه ها هم در بین آمریکایی ها و هم در بین ویتنامی ها اتفاق می افتاده است و هنوز هم ادامه دارد.

کارگردان مستند تولد در زمین سوخته بیان داشت: مستند خاطرات نارنجی روایت 3 آمریکایی است که پدرانشان در این جنگ بودند و همگی دچار عارضه هستند. راویان داستان دو خانم و یک آقا هستند که معلول هستند. این 3 نفر به ویتنام سفر نموده و علاوه بر هم دردی با آسیب دیدگان ویتنامی، سعی دارند تا صدایشان را جهانیان بشوند. با توجه به این که در آمریکا راجع به این موضوع بایکوت رسانه ای وجود دارد، این افراد کوشش می نمایند تا به گونه ای موضوع را آشکار نمایند. گروه تصویر برداری ما همراه این 3 نفر به مکان های مختلف ویتنام از جمله موزه های جنگ رفت و از افراد مختلف از جمله معلولان تصویر برداری کرد. این مستند 55 دقیقه ای آماده پخش شده است که شنبه 24 مرداد در موسسه رسانه ای اوج رونمایی و اکران خواهد شد. هم چنین این مستند 30 مرداد ماه از شبکه افق پخش خواهد شد.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از : تصویر بردار و کارگردان وحید فرجی، دستیار کارگردان مجید عزیزی، تدوینگر امیر کیانی، صدا گذاری احمد افشارو مشاور پروژه دکتر شهریار خاطری . این مستند در مرکز میثاق و با همکاری با موزه صلح تهران تهیه شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4406

به "خاطرات نارنجی؛ روایت ایرانی از جنایات آمریکایی در ویتنام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاطرات نارنجی؛ روایت ایرانی از جنایات آمریکایی در ویتنام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید