توقف تمامی کاوش های زیر آب، خلیج فارس اولویت اول کاوش زیر آب است

به گزارش بانیما، ایران ازجمله کشورهایی است که از خطوط ساحلی طولانی برخوردار است و از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان متصل است. افزون بر این دارای رودخانه ها و دریاچه های کوچک و عظیم داخلی است که هریک در حاشیه خود دارای ده ها اثر تاریخی هستند. باتوجه به موقعیت ایران به عنوان پل ارتباطی دنیای شرق و غرب عالم از هزاره های قبل از میلاد، تجارت دریایی و دریانوردی بین ایرانیان و تمدن های شرق آسیا، شبه قاره هند و غرب آفریقا در جریان بوده است.

توقف تمامی کاوش های زیر آب، خلیج فارس اولویت اول کاوش زیر آب است

بدین جهت خلیج فارس، دریاچه ها و رودخانه های ایران بستر مهمی برای مطالعات باستان شناسی زیرآب ایجاد کرده اند و پرداختن به این دانش ضرورتی انکارناپذیر است. در سال های اخیر ضمن ادامه پژوهش های میدانی در حوزه باستان شناسی زیرآب، شاهد کشفیات جالب توجهی در این حوزه بودیم که طرح شناسایی و حفظ میراث فرهنگ دریایی: مطالعات کشتی تاریخی قروق تالش ازجمله آخرین یافته ها در این حوزه بود.

حسین توفیقیان، مدیر گروه باستان شناسی زیر آب پژوهشکده باستان شناسی و عضو هیئت علمی، استادیار با اشاره به آن که در شرایط فعلی و با شیوع ویروس کرونا، کاوش های زیرآب مسکوت باقی مانده است، گفت: بیش از چهار ماه است که به دلیل شرایط موجود کاوش انجام نداده ایم. ضمن آنکه مناطقی که می توان کاوش زیر آب داشت، در سواحل جنوب و شمال کشور قراردارند که باتوجه به قرمز بودن بیشتر شهرها و استان های جنوبی و البته شرایط نامناسب استان های شمالی به لحاظ شیوع ویروس کرونا، عملا انجام کاوش های زیر آب تا معین شدن شرایط، مسکوت باقی می ماند.

به گفته او، درحال حاضر برنامه خاصی برای انجام کاوش زیر آب نداریم و منتظر هستیم تا ببینیم شرایط پس از کرونا چگونه خواهد شد. این درحالی است که پروپوزال ها و سئوالات و طرح ها دراین حوزه آماده است و هر زمان که کرونا ازبین برود کار را شروع خواهیم کرد؛ ولی باتوجه به شرایط موجود این احتمال وجود دارد که تا سرانجام سال 99 کاوش زیر آب نداشته باشیم.

ایلنا نوشت، توفیقیان گفت: اگر امکان کاوش زیر آب فراهم گردد، قاعدتا اولویت با خلیج فارس خواهد بود اما درحال حاضر برنامه ای برای کاوش زیر آب نداریم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10560

به "توقف تمامی کاوش های زیر آب، خلیج فارس اولویت اول کاوش زیر آب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف تمامی کاوش های زیر آب، خلیج فارس اولویت اول کاوش زیر آب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید