توسل دوباره عربستان به بازارهای بدهی

به گزارش بانیما، عربستان با وجود افزایش قیمت نفت در پی استقراض وام نو و انتشار اوراق قرضه اسلامی است که این امر منجر به افزایش 11 درصدی بدهی عمومی آن می گردد.

توسل دوباره عربستان به بازارهای بدهی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک موسسه بین المللی روز سه شنبه فاش کرد که عربستان سعودی با وجود افزایش قیمت نفت، دوباره به بازار های بدهی متوسل شده تا وام جدیدی استقراض کند.

پایگاه خبری عربی 21 نوشت: قیمت نفت خام از ابتدای امسال تا به امروز نزدیک به 60 درصد افزایش یافته، زیرا تقاضای جهانی پس از شیوع ویروس کرونا بهبود یافته است.

قرارداد های نفت خام برنت، استاندارد جهانی، معاملات روز دوشنبه را با 69 سنت یا 0.83 درصد افزایش به انتها رساند و به 83.43 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قرارداد های نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 66 سنت یا 0.81 درصد بسته شد.

براساس گزارش رویترز اینترنشنال فاینانس ریویو که اطلاعاتی در خصوص عایدی ثابت ارائه می دهد و متخصص در تحقیقات بازار اقتصادی است، خاطرنشان کرد که عربستان سعودی فروش اوراق قرضه دلاری آمریکا از جمله اوراق قرضه اسلامی را شروع نموده است.

فروش بدهی برنامه ریزی شده شامل یک اوراق قرضه 30 ساله معمولی با حدود 3.6 درصد و یک اوراق نه و نیم ساله یا اوراق قرضه اسلامی با حدود 110 واحد پایه در اوراق خزانه ایالات متحده است.

روز سه شنبه، منابعی به رویترز گفتند که عربستان سعودی در حال مذاکره با بانک ها برای اصلاح شرایط وام 16 میلیارد دلاری سررسید سال 2023 و احتمال کاهش حجم این وام است، در حالی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان در پی کاهش بدهی های دولتی موجود است.

چهار منبع مطلع اضافه کردند که مذاکرات میان وزارت اقتصادی عربستان و بانک ها در مراحل اولیه است و هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

مرکز ملی مدیریت بدهی عربستان سعودی ماه گذشته خاطرنشان کرد که این کشور 8.5 میلیارد ریال (2.27 میلیارد دلار) در اکتبر برنامه انتشار اوراق قرضه اسلامی صادر نموده است.

این مرکز اضافه کرد که این انتشار در دو بخش انجام می گردد، اولین مبلغ 3.905 میلیارد ریال و سررسید آن در سال 2029 است در حالی که دوم مبلغ 4.595 میلیارد ریال و سررسید آن در سال 2033 است.

اوراق قرضه اسلامی به گونه ای ساختار یافته است که برای سرمایه گذاران سودآوری ایجاد می نماید. آن ها با رعایت اصول شرع که منافع را منع می نماید، صادر و معامله می شوند. ارزش اوراق در انتها دوره بازپرداخت می گردد و خریدار پول سرمایه گذاری خود را پس می گیرد.

پیش از این عربستان سعودی خاطرنشان کرد بودجه 990 میلیارد ریالی (263.91 میلیارد دلار) آن در 2021، حدود 7 درصد کمتر از هزینه های آن در امسال میلادی است. بزرگترین صادر کننده نفت جهان در پی مهار کسری بودجه بزرگی است که به خاطر کاهش عایدی های نفتی و بحران کرونا ایجاد شده است.

ریاض انتظار دارد بدهی عمومی آن در 2021 تا 937 میلیارد ریال افزایش یابد. این رقم در سال 2020 برابر با 854 میلیارد ریال بود.

رسانه ها پیش از این خاطرنشان کردند که بدهی عربستان سعودی در شش سال گذشته 21 برابر شده و این کشور از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی، نیم تریلیون دلار از دست داده است.

عربستان سال گذشته اقداماتی مانند سه برابر شدن اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده و لغو هزینه یاری هزینه زندگی را با هدف افزایش منابع دولت که با کاهش تاریخی قیمت نفت خالی شده بود، اعمال کرد و عایدی های غیرنفتی نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یافت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 18150

به "توسل دوباره عربستان به بازارهای بدهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسل دوباره عربستان به بازارهای بدهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید