تلسکوپ افق رویداد به جز سیاه چاله معروف یک اختروش را نیز رصد نموده است

به گزارش بانیما، دانشمندان موسسه اخترشناسی رادیویی ماکس پلانک(MPIfRA) اخیرا دریافته اند در همان زمان که تلکسوپ افق رویداد در حال جمع آوری داده برای ایجاد اولین تصویر از یک سیاه چاله بود، پیروز به رصد یک شی حتی عجیب تر از آن نیز شده است.

تلسکوپ افق رویداد به جز سیاه چاله معروف یک اختروش را نیز رصد نموده است

به گزارش خبرنگاران و به نقل از اسپیس، این جرم کهکشانی یک اختروش به نام 3 سی 279 (C 2793) بود و این اختروش گروهی از فواره هایی که حاوی مواد با سرعت زیاد بودند که از نزدیکی یک سیاه چاله ابرجرم پرتاب می شدند.

اختروَش یا کوِیزار یا کوازار(Quasar)، یک هسته فعال به شدت نورانی و دوردست است که وابسته به یک کهکشان جوان است.

داده های تلسکوپ افق رویداد نشان می دهد که عملکرد این فواره ها آن گونه که دانشمندان انتظار داشتند و تصور می کردند، نیست.

اختروش مذکور در فاصله پنج میلیارد سال نوری از زمین واقع شده است. ستاره شناسان به دلیل وجود نور فوق العاده روشن در مرکز آن توانستند دریابند که این جرم یک اختروش است.

به نظر می رسد که این نقطه فواره هایی از ذرات را نشان می دهد که سیاه چاله در حال پرتاب کردن موادی است که نمی تواند آنها را به سمت خود جذب کند.

تلسکوپ افق رویداد در آوریل 2017 این جرم را طی چهار روز مورد مطالعه قرار داده است. اکنون نیز دانشمندان توسط داده های آن در حال آنالیز این اختروش هستند. این اطلاعات به اخترشناسان اجازه می دهد تا کوچک ترین جزئیات فوراه های نزدیک سیاه چاله را تجزیه و تحلیل نمایند. دانشمندان پیشتر تصور می کردند که این فواره ها همانند پرتوهای مستقیم منتشر می شوند اما اکنون دریافته اند در اصل، یک فواره ساختاری پیچ خورده دارد که روز به روز تغییر می نماید. محققان هنوز نمی دانند که چگونه هر کدام از این اتفاق ها روی می دهد. اگرچه آنها فکر می نمایند این مسئله می تواند ارتباطی با نحوه برخورد فواره ها با قرص یا دیسک های اطراف سیاه چاله داشته باشد.

دانشمندان این مطالعه فکر می نمایند ساختار عجیب فواره ها می تواند شرح دهد که چرا مواد موجود در این فواره با سرعت 20 برابر سرعت نور به سمت ما حرکت می نمایند و یک خطای دید پیچیده ایجاد می نمایند.

دهمین روز آوریل سال گذشته رویدادی بی نظیر در نجوم به وقوع پیوست و دانشمندان که سالیان متمادی برای ثبت یک تصویر از سیاه چاله کوشش می کردند، بالاخره پیروز شدند. اخترشناسان برای نخستین بار در تاریخ، تصویری از یک سیاه چاله را اکنون نام آن را Pōwehi نامیده اند با دوربین تلسکوپ افق رویداد شکار کردند. نام این سیاه چاله در زبان هاوایی به معنای منبع تاریکی زینت داده خلقت بی انتها(embellished dark source of unending creation) است.

سیاه چاله Pōwehi چهل میلیارد کیلومتر قطر داشته و در یک کهکشان دور واقع شده است. اکنون انسانها به لطف تلسکوپ افق رویداد قادر به دیدن نخستین تصویر از افقِ رویدادِ یک سیاه چاله که در 500 میلیون تریلیون کیلومتری کره زمین واقع شده است، هستند.

همانند تصویر سیاه چاله معروف که سال گذشته به یاری داده های تلسکوپ افق رویداد منتشر شد، تحقیقات جدید نیز با یاری تلسکوپ افق رویداد که یک ابزار دنیای برای جمع آوری داده از فضا به زمین است، انجام خواهد شد.

در سال 2017، هشت رصدخانه در این پروژه شرکت کردند. هرچه امکانات بیشتر باشد، نتایج تلسکوپ افق رویداد واضح تر خواهد بود.

تصویر سیاه چاله شکار شده توسط شبکه ای از هشت تلسکوپ در سراسر دنیا ثبت شده است.

نام هشت تلسکوپی که پیروز به ثبت تصویر این سیاه چاله شدند عبارتند از:

1. آرایه میلی متری عظیم آتاکاما(Atacama Large Millimeter Array)

2. تلسکوپ رادیویی ای پی ای ایکس(Atacama Pathfinder Experiment)

3. تلسکوپ زیرمیلیمتری هاینریش هرتز(Heinrich Hertz Submillimeter Telescope)

4. تلسکوپ رادیوییIRAM 30m millimeter radio telescope

5. تلسکوپ جیمز کلرک ماکسول(James Clerk Maxwell Telescope)

6. تلسکوپ ال ام تی(Large Millimeter Telescope)

7. تلسکوپ South Pole

8. تلسکوپ رادیویی Submillimeter Array

شپ دالمن(Shep Doeleman) مدیر برنامه ریزی تلسکوپ افق رویداد و اخترشناس مرکز نجوم هاروارد-اسمیتسونیان گفت: آرایه تلسکوپ افق رویداد همواره در حال توسعه است. این نتایج جدید از یک اختروش نشان می دهد که افق رویداد با قابلیت های منحصر به فردش می تواند به طیف گسترده ای از سؤالات علمی دانشمندان پاسخ دهد.

با این حال به دلیل شیوع بیماری کووید-19 در سراسر دنیا، رصدخانه ها بسته شده اند. دانشمندان این پروژه سال جاری را صرف تجزیه و تحلیل بیشتر داده های 2017 که شامل این نتایج از اختروش مذکور نیز می گردد، می نمایند و علاوه بر ان همچنین به تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در سال 2018 نیز خواهند پرداخت.

یافته های این مطالعه در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8716

به "تلسکوپ افق رویداد به جز سیاه چاله معروف یک اختروش را نیز رصد نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ افق رویداد به جز سیاه چاله معروف یک اختروش را نیز رصد نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید