مشخص حریم تپه های تاریخی محدوده شهرهای آذربایجان غربی

به گزارش بانیما، جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان این که نبود حریم قانونی در محدوده بعضی آثار تاریخی سالهاست موجب تخریب و تعدی بعضی افراد سودجو در محوطه های آثار تاریخی می گردد اضافه نمود: برای شناسایی و مشخص شدن بافت ها و محوطه های تاریخی نصب تابلو و مشخص حریم قانونی لازم است.

مشخص حریم تپه های تاریخی محدوده شهرهای آذربایجان غربی

وی با بیان این که با نصب این تابلوها معین خواهد شد که محل مورد نظر یک منطقه تاریخی و ثبت شده است و هرگونه حفاری در این مناطق غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی دارد ادامه داد: برای حفاظت از بافت ها و محوطه های تاریخی باید در بین مردم فرهنگ سازی گردد تا آنها خودشان نسبت به مراقبت از بافت ها و محوطه ها حساس و مسئول باشند.

37 بنای تاریخی شهرهای آذربایجان غربی مشخص حریم می گردد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی همچنین بر تسریع در مشخص حریم تپه های محدوده شهرها مانند تپه شایگان مهاباد و تپه ترمنی ارومیه تاکید نمود و گفت: تپه های تاریخی محدوده شهرهای آذربایجان غربی مشخص حریم می شوند.

جباری از شروع مطالعات و مستند نگاری 37 بنای تاریخی شهرهای مختلف استان اطلاع داد و افزود: مشخص حریم ابنیه تاریخی 9 شهرستان استان طبق فرایند قانونی به شرکت خصوص ذی صلاح واگذار و مطالعات و مستند نگاری آن شروع شده است.

وی با اعلام اینکه این ابنیه تاریخی شامل 37 آثار متنوع تاریخی از جمله مسجد، کلیسا، خانه، پل، مدرسه و دخمه تاریخی هستند عنوان نمود: شرکت طرف قرارداد موظف هست حداکثر تا 4 ماه آینده پفراینده های مطالعاتی این آثار را بر اساس ویژگی های معماری و شهرسازی و دیگر معیارهای مدنظر تهیه و به این اداره کل ارائه دهد.

بقعه خلیلان در ارومیه بازسازی و بازسازی می گردد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به پیشرفت 40 درصدی بازسازی بقعه محمد بن خلیلان در ارومیه گفت: فاز اول ساماندهی و بازسازی آرامگاه ابوعبدالله محمد بن خلیلان واقع در ارومیه پس از آنالیز و تهیه نقشه های اجرایی، از سال گذشته شروع شده و سال جاری نیز این اقدامات تسریع می یابد.

جباری با اشاره به این که در فاز اول این عملیات برنامه ریزی شده بود تا بنایی در خور شأن این عالم عظیم و متناسب با هویت فرهنگی و تاریخی این بنا ایجاد گردد افزود: فاز دوم بازسازی آرامگاه بقعه محمدبن خلیلان پس از خاتمه فاز اول شروع و در طی آن بازسازی بنای چهار طاقی مانند بر روی مقبره وی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص مبلغ 500 میلیون ریال به عنوان یاری هزینه مشارکت کارهای بازسازیی و حفاظتی به مالک قلعه بدلبو گفت: برای بازسازی این قلعه تا به امروز مبلغ هزینه شده 100 میلیون تومان توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و در حدود 200 میلیون تومان نیز توسط خود مالک هزینه شده است.

بازسازی کاخ موزه سردار ماکو خرداد ماه به خاتمه می رسد

وی با اشاره به اختصاص 800 میلیون ریال اعتبار استانی طی سالجاری برای بازسازی این قلعه گفت: طبق برنامه سال گذشته بازسازی نما بیرونی ساختمان اصلی تکمیل و بخش هایی از محوطه ساماندهی گردد و نیز عملیات حفاظتی در بخش های آسیب دیده انجام پذیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در مورد بازسازی کاخ موزه سردار ماکو گفت: کار احیا و بازسازی کاخ موزه سردار ماکو تا خرداد ماه به خاتمه می رسد.

جباری با بیان اینکه کاخ سردار ماکو به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از تجمع تعطیل بوده است، اظهار کرد: این شرایط فرصت مغتنمی برای تسریع فرایند بازسازی و احیای کاخ سردار فراهم نموده است.

وی با اشاره به اینکه طبق برآوردها ارزیابی می گردد کار بازسازی و احیا موزه سردار ماکو تا خرداد ماه به خاتمه رسیده و بازدید برای عموم آزاد گردد گفت: بازسازی و احیای کاخ موزه سردار ماکو با همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو در حال اجرا است.

مهر

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9140

به "مشخص حریم تپه های تاریخی محدوده شهرهای آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخص حریم تپه های تاریخی محدوده شهرهای آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید