تعداد زنان بی سواد در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از مردان است

به گزارش بانیما، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس سرشماری سال 95 میزان باسوادی مردان این استان 96.1 درصد و زنان 89.4 درصد بوده است.

تعداد زنان بی سواد در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از مردان است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، هادی زارع پور در نشست خبری با خبرنگاران با محوریت چهل سالگی انقلاب اسلامی اضافه کرد: اولین سرشماری که در کشور ما انجام گرفت، مربوط به سال 55 بود که در آن سال استان کهگیلویه و بویراحمد 186هزار و 576 نفر جمعیت داشت و از این تعداد 58 هزار و 91 نفر دارای سواد بودند، معادل 31.1 درصد در سطح استان سال 55 باسواد بودند.

وی اظهار کرد: براساس آخرین سرشماری سال 95 جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد 625 هزار و 586 نفر بود که از این تعداد 527 هزار و 688 نفر معادل 84.4 درصد باسواد هستند در حالی که میانگین باسوادی کشور 87درصد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: نرخ رشد در جمعیت 6 سال به بالاتر را 53.3 درصد بود در حالی که میانگین کشوری 47.2 درصد بود و این نشان دهنده برداشتن گام های بلندتری در استان کهگیلویه و بویراحمد برای باسواد کردن مردم است.

زارع پور توضیح داد: بر اساس سرشماری سال 55، جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در گروه سنی 10 تا 49 سال، 129 هزار و 971 نفر بودند که از این تعداد 37 هزار و 513 نفر معادل 38.86 درصد استان با سواد بودند .

بالاتر بودن 18 درصدی سواد کهگیلویه و بویراحمدی ها از میانگین کشوری

وی ادامه داد: در سال 95 جمعیت گروه سنی 10 تا 49 سال استان 437 هزار و 155 نفر بود که از این تعداد 34 هزار و 106 نفر بی سواد بودند که معادل 92.7 درصد باسواد هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح نمود: رشد با سوادی استان کهگیلویه و بویراحمد در چهل سال انقلاب اسلامی در گروه سنی 10 تا 49 سال، 63.84 درصد بوده در حالی که نرخ رشد کشور در همین گروه سنی 45.93 درصد بوده است. میزان رشد سواد در دوران 40 سال نظام مقدس جمهوری اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد 18 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

زارع پور در گروه سنی 10 تا 49 سال شهرستان گچساران را با سوادترین شهرستان دانست و گفت: این شهرستان 79 هزار و 373 نفر با سواد و دو هزار و 756 نفر بی سواد دارد که نرخ رشد با سوادی این شهرستان 96.6 درصد است.

کهگیلویه بیسوادترین شهرستان

وی اظهار داشت: شهرستان کهگیلویه با احتساب بخشهای چاروسا و دیشموک پایین ترین نرخ باسوادی استان را معادل 88.2 درصد در سال 95 داشت بطوریکه از 85 هزار و 101 نفر جمعیت، 75 هزار و 88 نفر از این تعداد باسواد و 10 هزار و 13 نفر هم بی سواد هستند .

زارع پور بی سوادی را به دو دسته سفید و سیاه تقسیم کرد و گفت: سیاه آن دسته ای هستند که هیچ گونه سوادی ندارند و سفیدها هم آن دسته از بی سوادهایی هستند که سواد بهداشتی، درمانی، عاطفی و ... را ندارند و تنها تواناییخواندن و نوشتن و حساب کردن را دارند. 44 نوع سواد در جهان احصا شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران در خصوص علت بیشترین بی سوادی در شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه 20 طرح و راه چاره برای برون رفت کهگیلویه تدوین و برای اجرا ابلاغ شده است، اظهار کرد: برنامه چهار ساله ای را تدوین و هدف گذاری کردیم که نرخ رشد سواد کهگیلویه را به 92.7 درصد برسانیم.

وی ادامه داد: برای این کار از ظرفیت دهیاران، شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز بهره خواهیم برد و قبلاً 730 هزار تومان سرانه به ازای هر نفر با سواد، پرداخت می کردیم که این میزان را در شهرستان کهگیلویه به مرز یک میلیون تومان رساندیم. در زیلایی هم با توجه به شرایطی که وجود داشت به ازای هر نفری که با سواد می شوند، یک میلیون تومان پرداخت می کنیم.

زارع پور از سیاست های تشویقی برای باسواد کردن افراد بی سواد اطلاع داد و گفت: این سیاست ها مصوب شده و با بانک ها هم هماهنگی لازم انجام گرفته است که هر نفری که باسواد می گردد، یک میلیون وام قرض الحسنه به او پرداخت می کنیم.

وی اظهار داشت: انگیزه باسواد شدن در کهگیلویه کاهش پیدا نموده یعنی سواد عرضه محور شده، وجود دانش آموختگان بیکار در خانواده ها و دریافت انگیزه سایر اعضا، افزایش تصاعدی هزینه های آموزشی در روستاها و مناطق محروم و دور افتاده، نامناسب بودن مدارس شبانه روزی و عدم اجرای طرح روستا مرکزی و وجود آموزش اختیاری در بعضی مقاطع از مهمترین دلایل بی سوادی در کهگیلویه است.

وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 95 تعداد 34 هزار و 106 نفر بی سواد هستند که 24 هزار نفر زن و بقیه مرد هستند، گفت: بر اساس این سرشماری میزان باسوادی مردان 96.1 درصد و زنان 89.4 درصد بوده که این میزان در کشور برای زنان 93.4 و برای مردان 96.2درصد است.

زارع پور گفت: در خصوص اختلاف حدود 7 درصد باسوادی مردان و زنان استان طرح تحقیقی و پژوهشی در حال اجرا است.

مدیر کل آموزش وپرورش استان گفت:سال جاری 5 هزار و 635 نفر در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد زیر پوشش قرار دریافتد . طرح خواندن با خانواده در دو دوره انتقال و سوادآموزی برای 2هزار و 72 سوادآموز اجرا می گردد.

وی گفت: در حلقه های کتابخوانی ویژه دوره تحکیم یک هزار و 838 سواد آموز زیر پوشش سوادآموزی قرار دریافتد. بر اساس ارزیابی در 16 شاخص ارزیابی ملی فعالیت های سوادآموزی استان رتبه دوم کشور را کسب نموده و در 5 شاخص رتبه اول و 11 شاخص از میانگین کشوری بالاتر بوده است.

زارع پور اضافه کرد: برای توسعه و آموزش مهارت ها در سال گذشته 8 مرکز یادگیری محلی راه اندازی شد طی سالجاری سه مرکز راه اندازی شده که این تعداد تا خاتمه سال جاری به 5 مرکز دیگر اضافه نموده می گردد. در این مراکز 40 مهارت شامل مهارت زندگی، مهارت اجتماعی و حقوق شهروندی آموزش داده می گردد.

وی گفت: با هدف توسعه و ترویج فرهنگ نماز و آموزش عملی نماز طرح نماز کلید بهشت با شرکت 3 هزار و 536 نفر از آموزش دهندگان و سوادآموزان اجرا می گردد . همچنین سال جاری 200 سوادآموز تحت پوشش آموزش ICDL قرار می گیرند .

همچنین سید حمدالله خواهش، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: 99 درصد فعالیت های سوادآموزی استان به صورت برون سپاری و در قالب واگذاری به بخش غیردولتی به 10 موسسه مردم نهاد واگذار شده است .

وی اضافه کرد: سال جاری 8 طرح تحقیقی و پژوهشی در موضوع سوادآموزی در استان اجرا می گردد. 2 هزار و 980 سواد آموز در مسابقات پرسش مهر ریاست جمهوری و کتابخوانی شرکت کردند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد بیان نمود: فعالیت های سواد آموزی با مشارکت یک هزار و 374سواد آموز و 75 فرهنگی به صورت فرد به فرد و کلاسی انجام و تمامی آموزش دهندگان مشمول بیمه هستند. نظارت و ارزیابی مستمر، تشکیل شوراهای پشتیبانی و گروه بهبود کیفیت از مهمترین برنامه های کیفی بخشی سوادآموزی است.

به گزارش خبرنگاران، از یکم تا هفتم دی ماه به عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 1411

به "تعداد زنان بی سواد در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از مردان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد زنان بی سواد در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از مردان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید