تاجیکستان، دریای خزر و عمان؛ 3 گزینه تامین آب خراسان رضوی

به گزارش بانیما، معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی گفت: تاجیکستان، دریای خزر و عمان؛ 3 گزینه تامین آب خراسان رضوی هستند.

تاجیکستان، دریای خزر و عمان؛ 3 گزینه تامین آب خراسان رضوی

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران از مشهد مقدس، محمدمهدی مروج الشریعه صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: برای تامین آب استان تاکنون برنامه های زیادی تدوین شده که از این میان شاید جدی ترین گزینه ها شامل انتقال از دریای خزر، تامین آب از کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان از راستا قرقوم با مبداء ورودی آب از سیحون و جیحون و انتقال آب از اقیانوس هند و دریای عمان بوده است.

وی اضافه نمود: برای انتقال آب از دریای خزر با چند مشکل روبه رو هستیم، اول این که ایران تنها کشور استفاده کننده از آب دریای خزر نیست و کشورهای دیگر هم از این دریا سهم دارند و مسئله دوم موضوع زیست محیطی است چراکه انتقال آب از دریای خزر مقدار بسیار زیادی نمک ناشی از فرایند تبدیل آب شور به شیرین را روی دست ما می گذارد.

مروج الشریعه توضیح داد: براساس برآوردها تبدیل 100میلیون متر مکعب آب شور دریای خزر به آب شیرین 5هزار تن نمک باقی می گذارد در حالی که این نمک نه قابل تخلیه در دریاست و نه امکان باقی گذاشتن آن در ساحل وجود دارد.

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی مطرح نمود: انتقال آب از تاجیکستان گزینه منتفی نیست اما مسائل بین المللی خاص خودش را دارد و در شرایط حاضر دارد گزینه انتقال آب از دریای عمان و اقیانوس هند برای ما مطرح است.

وی اعلام کرد: هم اکنون بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات با برداشت 44 میلیارد مترمکعب آب در سال بیشترین برداشت را از خلیج فارس دارد. عربستان نیز 3میلیارد مترمکعب آب برداشت دارد اما ایران فقط 70 میلیون مترمکعب آب از سواحل عمان برداشت می نماید.

مروج الشریعه با بیان اینکه مطالعات اولیه برداشت و انتقال آب از دریای عمان توسط یکی از شرکت های مهندسی داخلی اجرا شده گفت: براساس مطالعات اولیه انتقال 300 میلیون مترمکعب آب از ساحل دریای عمان به مشهد حدود 3میلیارد دلار اعتبار احتیاج دارد و با توجه به صرفه های مالی وجود آب در توسعه کشاورزی، صنعت و در پی آن توسعه اشتغال در حقیقت یک سرمایه گذاری مطمئن به شمار می آید.

وی اضافه نمود: تامین این اعتبار احتیاجمند اختصاص فاینانس های خارجی است شرکت هایی اعلام آمادگی نموده اند که مهمترین آن ها کنسرسیوم سنگاپوری، مالزیایی، چینی، یک گروه تایلندی و یک شرکت اروپایی است که منتظر تایید وزارت نیرو و دولت هستند.

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد دشت های فوق بحرانی خراسان رضوی نسبت به میانگین کشوری بسیار بالاتر است، گفت: در استان هیچ دشت آزادی به لحاظ برداشت منابع آبی وجود ندارد و همه دشت ها به جز دشتی در نزدیکی روستای گنبدلی سرخس که واجد ظرفیت آب شور زیرزمینی است، دیگر دشت های استان در وضعیت بحرانی و فوق بحرانی قرار دارند.

مروج الشریعه اظهار داشت: برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی علاوه برکمبود جدی منابع آبی سبب شکاف و فرونشست زمین در بعضی نقاط استان شده که نمونه شاخص آن ایجاد دو شکاف عمیق در دشت نیشابور است که طول یکی از آن ها به 3 کیلومتر می رسد.

وی با بیان اینکه هیچ واحد پتروشیمی آب بر در استان نداریم، گفت: امروز در حالی که معادن سنگ آهن سنگان خواف به عنوان عسلویه معدنی کشور شناخته می گردد اما نبود امکان تامین منابع آبی مورد احتیاج این معادن گواه بر استخراج و خام فروشی مواد معدنی این معادن است. این ظلم بزرگی در حق خراسان بزرگ و مردم منطقه است چراکه راه اندازی کارخانجات زنجیره فراوری فولاد می تواند ضریب اشتغال استان را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استاندار خراسان رضوی مطرح نمود: معادن سنگ آهن سنگان خواف و واحدهای زنجیره تکمیل و فراوری فولاد با سرمایه گذاری چند 10هزار میلیارد تومانی در انتظار تامین 20 میلیون مترمکعب آب هستند و کوشش های انجام شده منجر به تامین 3.5 تا 5 میلیون متر مکعب آب از خروجی دشت زوزن شده که امکان دارد کیفیت لازم برای استفاده در این صنعت را نداشته باشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5256

به "تاجیکستان، دریای خزر و عمان؛ 3 گزینه تامین آب خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاجیکستان، دریای خزر و عمان؛ 3 گزینه تامین آب خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید