برترین نقاط برای تماشا شفق قطبی در روسیه

به گزارش بانیما، اگر به علم نجوم علاقه دارید یا عاشق رصد کردن آسمان هستید بدون شک درباره شفق قطبی بسیار شنیده و رویای تماشا این پدیده طبیعی حیرت انگیز را در سر دارید. خبر خوب اینکه روسیه به عنوان یکی از کشورهایی که زیباترین شفق های خوبی را دارد شناخته شده و منطقه ها مختلف آن هر ساله میزبان گردشگرانی هستند که برای تماشا شفق های خوبی به این کشور سفر می نمایند. در ادامه به شما خواهیم گفت که برترین نقاط برای تماشا این نورهای شگفت انگیز آسمانی کدامند؟

برترین نقاط برای تماشا شفق قطبی در روسیه

کشور روسیه به داشتن زمستان های سرد و برفی معروف است از این رو بیشتر تابستان را برای سفر به این کشور مناسب می دانند اما پدیده ای طبیعی که فقط و فقط در زمستان های روسیه رخ داده و بازدیدنمایندگان را متحیر می نماید این معادله را به هم زده و حتی در فصل زمستان نیز گردشگران را به سمت روسیه می کشاند. گوزن های سفید، سگ های هاسکی بسیار زیبا که عاشق کشیدن سورتمه هستند و مهم تر از همه شفق های قطبی از جاذبه های زمستانی هستند.

پدیده شفق قطبی چیست؟

به زبان ساده پدیده ظهور نورهای متحرک و رنگی در آسمان را شفق قطبی می گویند. به زبان علمی این پدیده درعرض های نزدیک به دو قطب زمین بر اثر برخورد ذرات باردارِ بادِ خورشیدی و یونیزه شدن مولکول های موجود در یونوسفر زمین به وجود می آید. پدیده شفق های قطبی Aurora معمولا قوس های مایل به سبز، قرمز و یا زرد در آسمان ایجاد نموده و با چشم غیرمسلح نیز قابل دیدن هستند. این پدیده به طور معمول در عرض های جغرافیایی جنوبی بالا رخ می دهد. از آنجایی که شفق های قطبی فقط در زمان و نقاط خاص رخ می دهند برای بیشتر افراد دور از دسترس هستند. ایسلند، آلاسکا، گرینلند و روسیه از منطقه ها بکری هستند که می توان این پدیده حیرت انگیز را در آن ها دیدن کرد. خوشبختانه روسیه برای گردشگران ایرانی عاشق نجوم قابل دسترس بوده و هرساله تورهای متنوعی از مبدا ایران به روسیه برای دیدن شفق قطبی برگزار می گردد.

برترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی

نام کشور روسیه همواره و همواره در میان مقاصد محبوب گردشگری دیده می گردد. جاذبه های این کشور به قدری خاص و متنوع هستند که نمی توان به راحتی از کنارشان رد شد. در این بین پدیده شگفت انگیز شفق های قطبی نیز روسیه را بیش از بیش منحصربه فرد نموده اند. با فرا رسیدن فصل زمستان نقاطی روسیه میزبان بازی رنگ و نور در آسمان هستند. از این رو بسیاری از گردشگران سردی هوا را به جان خریده و برای دیدن این چشم انداز منحصربه فرد راهی روسیه می شوند. در ادامه با برترین مکان ها برای دیدن شفق های قطبی آشنا می شویم. بعلاوه برای رزرو تورهای روسیه ویژه دیدن شفق های قطبی می توانید با همکاران ما در آژانس هواپیمایی خبرنگاران در ارتباط باشید.

مورمانسک در شبه جزیره کولا | Murmansk

مورمانسک شهری در شمال غربی روسیه است که در انتهای خلیجی عمیق در دریای بارنتس قرار گرفته است. موزه تاریخ با آثار فرهنگی و باستان شناسی، موزه هنر که آثاری از قرن های 18 تا 20 را به نمایش می گذارد، کاخ بسیار زیبای SM و یخ شکن لنین که یک کشتی از کار افتاده با انرژی هسته ای دهه 1950 است از جاذبه های گردشگری این شهر هستند. اما مورمانسک نه به خاطر حضور موزه ها بلکه به علت پدیده شفق های قطبی در بین گردشگران محبوب و معروف شده است. برای اینکه دیدن این پدیده برای گردشگران مجذوب نماینده تر به نظر رسد هتل هایی شبیه به خانه اسکیموها طراحی شده که به آن ایگلو می گویند. گردشگران می توانند در حین اینکه در یک خانه اسکیمویی اقامت دارند بازی رنگ و نور در آسمان را دیدن نمایند.

شهر مورمانسک دارای فرودگاه بوده و شما می توانید با یک پرواز دو ساعته از مسکو خود را به این شهر برسانید.

آرکانگلسک| َArkhangelsk

آرکانگلسک یا به انگلیسی Archangel and Archangelsk شهری در مرکز اداری استان آرخانگلسک روسیه است. اگر ترجیح می دهید به جای دیدن شفق قطبی در منطقه شهری به دل طبیعت بکر بروید آرکانگلسک برترین گزینه است. به اعتقاد بسیاری شفق های قطبی این منطقه بسیار دیدنی تر و زیباتر از منطقه ها شهری هستند و ماجراجویی را نیز به خاطره های سفر اضافه می نمایند. شما این امکان را دارید که به وسیله شهر مورمانسک خود را به آرکانگلسک برسانید. البته تمام امکانات رفاهی و گردشگری برای شما در نظر گرفته شده و دغدغه ای بابت اقامتتان نخواهید داشت. اگر هم اقامت در هتل را به ماندن در دل طبیعت ترجیحمی دهید می توانید در شهر به دیدنی شفق های قطبی بنشینید.

ناریان مار| Naryan-Mar

ناریان مار یکی از دورافتاده ترین منطقه ها سیبری است. شاید در ابتدا شنیدن توصیف دورافتاده برایتان تردید ایجاد کند اما به جرات می توان گفت که ناریان مار زیباترین شفق قطبی در سراسر روسیه را دارد. بنابراین بی علت نیست که بسیاری از افرادی که اهل ماجراجویی هستند این منطقه را برای دیدن شفق های قطبی انتخاب می نمایند. علاوه بر این ناریان مار طبیعتی بکر و سحرانگیز دارد. حیات وحش این منطقه به قدری دیدنیست که به راستی خاص ترین سفر عمرتان را برایتان رقم خواهند زد. شما می توانید در یک سفر 3 ساعته از مسکو خود را به ناریان مار برسانید.

نوایا زملیا | Novaya Zemlya

نوایا زملیا امکان دیدن شفق های قطبی را بر روی دریای یخ زده قطب برایتان امکان پذیر می نماید. این جزیره در شمال شرقی روسیه قرار گرفته و سکونتگاه خاص ترین و منحصربه فردترین حیوانات قطبی است. گوزن های سرخ و روباه های قطبی از ساکنان پرطرفدار نوایا زملیا هستند که بدون شک از دیدنشان شگفت زده خواهید شد. نکته مهم اینکه در نوایا زملیا خبری از هتل های لوکس نیست اما امکانات رفاهی برای گردشگران فراهم است. البته سفر و اقامت در نوایا زملیا به راحتی مورمانسک نیست چرا که این منطقه جز منطقه ها خاص در روسیه به شمار آمده و سفر به آن نیازمند دریافت مجوزهای قانونی دارد.

شبه جزیره تایمیر | Taymyr Peninsula

تایمیر جزیره ای بکر در دورترین منطقه شمالی روسیه است. دمای هوا در این جزیره منفی 40 تا منفی 60 درجه سانتی گراد بوده و با این وصف سفر به از عهده هر کسی برنمی آید. تایمیر را با نام لبه سرد نیز می شناسند. البته از آنجا که هر چیز زیبایی آسان به دست نخواهد آمد در صورت تحمل سختی های سفر به تایمیر زیباترین چشم انداز زندگیتان را خواهید دید. شفق های قطبی در این جزیره هر بیننده ای را جادو می نمایند. برای رسیدن به تایمیر باید یک پرواز 4 ساعته از مسکو به شهر نوریلسک داشته سپس با ماشین های مخصوص به روستای دیکسون، ایگارکا و یا خاتانگا بروید. این روستاهای دورافتاده خاص ترین منظره ها جهان را در خود دارند.

سالکارد برترین منطقه برای دیدنی شفق قطبی

در انتهای مطلب به خاص ترین، منحصربه فردترین و زیباترین منطقه روسیه برای دیدن پدیده شفق قطبی می رسیم. سالکارد را به معنای واقعی می توان شهر عجایب نامید. شهری که شفق های قطبی، گوزن های سفید و قهوه ای و طبیعت بکر را در کنار هم داشته محل زندگی قوم سامویدها است. این قوم آداب و رسوم خاص خود را داشته و شغل اصلی آن ها پرورش گوزن است. از این رو اگر سالکارد را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید می توانید همزمان از دیدن شفق های قطبی، گوز ن ها و سگ های ساموید سفید لذت ببرید.

سوالات متداول

چه زمانی می توانید شفق قطبی را در مورمانسک ببینید؟

در مورمانسک، شب قطبی به مدت 40 روز (از 01 دسامبر تا 10 ژانویه) ادامه دارد. فوریه و مارس برای دیدن شفق شمالی در روسیه مناسب هستند.

کجا می توانم شفق قطبی را در روسیه ببینم؟

برترین مکان های روسیه برای دیدن شفق های قطبی مورمانسک، شبه جزیره کولا، آرخانگلسک، ناریان-مار، نوایا زملیا، شبه جزیره تایمیر و یامال هستند.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 21905

به "برترین نقاط برای تماشا شفق قطبی در روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین نقاط برای تماشا شفق قطبی در روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید