امنیت غذایی و تغییر الگوی کشت در اولویت برنامه هفتم است

به گزارش بانیما، عسکری گفت: برنامه هفتم با اولویت امنیت غذایی و تغییر الگوی کشت است که مجلس یازدهم نسبت به این راهبرد ملی اهتمام جدی دارد.

امنیت غذایی و تغییر الگوی کشت در اولویت برنامه هفتم است

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در نخستین اجلاسیه سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی و ابلاغ سند کشت محصولات استان ها در سال زراعی 1402 که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار گردید، گفت: در شرایط فعلی که مناقشات بین المللی هم بر تامین احتیاج مصرفی کشور به ویژه در کالا های اساسی نظیر گندم و حتی نهاده های دامی تاثیر گذاشته است، باید با راه حل های مناسب نسبت به ارتقای توان فراوری گام های موثر برداریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم اضافه نمود: جهان متوجه اهمیت موضوع امنیت غذایی شده است و اگر تدبیر و چاره اندیشی نکنیم قطعا آسیب جدی خواهیم دید.

عسکری با اشاره به نقش آفرینی رسانه ها در ترویج فرهنگ فراوری با کیفیت و بهینه محصولات کشاورزی، گفت: برای توجه به فرهنگ سازی احتیاج است تا شبکه ملی کشاورزی در سازمان صدا و سیما راه اندازی گردد که تحقق این موضوع بسیار لازم و حیاتی است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های علمی 250 هزار نفر فارغ التحصیل بخش کشاورزی اظهار کرد: کشاورزان پیشرو با همکاری خبرگان بخش کشاورزی و بر اساس شعار سال جهت رسیدن به یک نقطه مطلوب محقق می گردد تا کشاورزی در جهت علمی خود توسعه پیدا کند.

عسکری یادآور شد: دولت مکلف به اجرای اسناد ملی است که در راستای اجرایی شدن برنامه الگوی کشت در تهیه و تدوین بودجه 1402 از پیشنهادات و نظرات که براساس احتیاج کشور و منطبق بر سیاست های جهاد کشاورزی است، استقبال خواهیم کرد.

این نماینده مجلس تاکید نمود: برنامه هفتم با اولویت امنیت غذایی و تغییر الگوی کشت است که مجلس یازدهم نسبت به این راهبرد ملی اهتمام جدی دارد.

عسکری در رابطه با ظرفیت های صادراتی کشور در زمینه محصولات و فرآورده های کشاورزی گفت: با جمعیت قابل توجهی که در کشور های همسایه وجود دارد اگر به مزیت های نسبی و رقابتی حوزه صادراتی توجه ویژه گردد در جهت توسعه به ویژه در ارزآوری به بهره برداری مناسبی دست خواهیم یافت.

وی با تاکید بر اینکه دانش بنیان کردن بخش کشاورزی به طور جدی احتیاجمند پشتوانه اعتباری است، گفت: اگر شرایط مناسب و لازم برای شرکت های دانش بنیان که عمده آن مربوط به اعتبارات اقتصادی و تجاری سازی محصولات فراوریی آن ها است، فراهم گردد، ارتقای سهم 4 درصدی این حوزه در بخش کشاورزی وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از سازمان برنامه و بودجه خواست نسبت به تامین اعتبارات لازم بخش های مختلف اهتمام جدی داشته باشد تا انتظارات و امید ایجاد شده در بین مردم و جامعه هدف محقق گردد.

عسکری با بیان اینکه از برنامه تحولی الگوی کشت ده ها سال می گذرد، اما نتایج مطلوبی تا به امروز نداشته است، بیان نمود: باید تمامی دستگاه های مرتبط با اجرای برنامه ملی اصلاح الگوی کشت با موضوع استانداران و فرمانداران که خط مقدم این عرصه هستند در رسیدن به اهداف این حوزه گام بردارند.

خبرنگاران سیاسی مجلس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 مهر 1401 بروزرسانی: 19 مهر 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 21213

به "امنیت غذایی و تغییر الگوی کشت در اولویت برنامه هفتم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امنیت غذایی و تغییر الگوی کشت در اولویت برنامه هفتم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید